Livsfarligt OS..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Bara jag som reagerat på att alla olyckor/tabbar som sker på OS-et:va.
Dödsolycka, folk släpps inte iväg i tid, skidåkare ramlar 2 mer ner i ravin och störtlopp där det fanns stora gupp vid målfållan. Det börjar bli riktigt otäckt att se:skrämd

Undrar vad som händer härnäst :näsblod

(Om man följer OS eller inte kan vi ta i någon annan tråd)

Ryktet säger att det är fler tävlande som tävlar i fler grenar/idrotter och som dessutom pressar sig lite mer än normalt när det är ett OS jämfört med ett vanligt distriktsmästerskap i skidor i Falun....

Ja, vissa saker kan man givetvis anklaga arrangörerna för men som Stig strand konstaterade:
- Anja hade med all säkerhet avbrutit sitt åk när hon kom så ur linje och så ur balans som hon gjorde om det varit vilken annan tävling som helst än just OS:

Korvgubbe: även jämfört med tidigare OS har ju detta vinter-OS haft otaliga felaktigheter, inkl. ett dödsfall. Dåligt arrangerat och kontrollerat :(

Det är livsfarligt att leva också, men OK... ravinen igår var fan inte snygg....

Aftonbladet har bestämt att detta är ett fiasko-os, så då måste det vara så. :mattias

Tycker det mest handlar om funktionärsmissar. Det var en funktionär som var ute i banan i herrarnas störtlopp. Det var en funktionär som glömde ladda batteriet i ismaskinen och det var funktionärer som sjabblade med att släppa de startande i jaktstarten.... Och klåpare till funktionärer tror jag finns i alla OS, förutom i typ Kina där man kan hota med dödstraff eller fängelse för alla som "drar skam över värdnationen"...

Rodelolyckan och cheyen som körde ner i något dike skulle man givetvis kunna lasta arrangörerna för men även där handlar det om efterklokhet... Skidor på tvären brukar inte kräva skyddsnät som fångar upp åkare som åker av banan. Den typen av isgata som blev i den kurvan kanske inte var något man räknat med helt enkelt.

Men visst, varje enskild sak hade säkert kunnat undvikas men varje incident hade kunnat hända vid vilket annat OS/arrangemang som helst.

Störtloppet hade de ju inte fått åka igenom innan, utan fått åka i två etapper, så när de åkte andra etappen hade de inte alls den fart de skulle få under loppet. Det känns inte så jätteseriöst för att vara den enskilt största vintertävlingen.

Har Sporhoj.com börjar vekna!? Vågar/orkar ingen ställa lite krav på ett av världens största idrottsarrangemang? :va

Den typen av isgata som blev i den kurvan kanske inte var något man räknat med helt enkelt.

Men man kan nog ge sig fan på att någon tar betalt/får ut sin lön vars arbetsuppgift är att se till att sådana saker inte ska ske.....

Last edited:
Ravin, det måste jag ha missat... såg nån som kanade av banan när de åkte på längdskidor ned i ett diké, men det kan man väl knappast kalla för ravin, eller?

Har Sporhoj.com börjar vekna!? Vågar/orkar ingen ställa lite krav på ett av världens största idrottsarrangemang? :va....

Absolut, men även i OS är man beroende av funktionärer och funktionärer är väl oftast ideellt arbetande (även om få här vet vad ideellt arbete är)..

Det innebär att det är vanligt folk och vanligt folk begår misstag.
Trist, absolut men jag hyser ingen större förhoppning om att vi skulle lyckas så mycket bättre på den fronten.

Ravin, det måste jag ha missat... såg nån som kanade av banan när de åkte på längdskidor ned i ett diké, men det kan man väl knappast kalla för ravin, eller?

Ordet "ravin" tog jag från vad kommentatorerna nämnde.

Det har även varit problem med ismaskiner och sedan har ett lodjur knallat omkring....ett gulligt inslag dock.:)

Ordet "ravin" tog jag från vad kommentatorerna nämnde.

Det har även varit problem med ismaskiner och sedan har ett lodjur knallat omkring....ett gulligt inslag dock.:)

Ett LODJUR??? skicka ett par svenska jägare med 4 hjulingar & lasersikten omedelbums!!!! inte kan ett lodjur få knata omkring!!! :mad:
KATTastrof!!!!

Det är inte arrangörerna som har det yttersta ansvaret för säkerheten. Det är FIS, http://www.fis-ski.com/, dom besiktar banorna, sätter ut banorna och säger hur dom vill ha säkerheten.

Arrangörerna är slavar under deras order.

Äsch, lite oflyt helt enkelt. Är man rädd för att slå sig är nog rodel eller alpina sporter fel karriärval. Misstag kommer alltid ske när människor är inblandade. Men det är ju misstagen som gör oss till just det.

Farligheten är i nivå med en gruppkörning.

Tror att det är betydligt farligare för otränade sportintresserade som deltar i spelen från soffhörnan och jagar upp sig så pumpen stannar.

Ett lodjur som knatar omkring bland så mycket folk är det något fel med.

Jag har många kompisar som är lodjur och flera av dom är idrottsintresserade. Vi brukar faktiskt samlas hemma hos några av björnarna som brukar dansa rockring här på gården och se på OS.

I början gillade inte lodjuren och björnarna varandra men efter att vi sjungit några sånger med kamratskapligt budskap tillsammans så är vi nu alla väldigt goda vänner.

Ska förresten över dit alldeles strax och kolla på reprisen av Sverige - Tyskland.

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats