Livsfarliga lastbilsschaffisar

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det här är riktigt illa :(

Att företagsledningen uppmanar sina anställda att sitta och köra 60-tons maskiner, i ett tillstånd som är lika trafikfarligt som rattfylleri, var värre än vad jag hade kunnat gissa mig till.

http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=517880

Hur hemskt det än är, men nog fasiken är det snäppet värre att köra packad? Då är man både trött (vanligtvis) OCH full, med allt vad det innebär.

Welcome to my world...... :huvet

Skalman skrev:
Hur hemskt det än är, men nog fasiken är det snäppet värre att köra packad? Då är man både trött (vanligtvis) OCH full, med allt vad det innebär.
Det är meningslöst att försöka komma fram till vad som är värst; syptomen är till stor del identiska. Att medvetet sitta och köra i ett tillstånd som bevisligen inverkar negativt på reaktionsförmåga och omdöme är moraliskt förkastligt oavsett.

Ett av många problem, trötta lastbilschaffisar, fulla förare, gamla blinda gubbar, unga oerfarna odödliga grabbar på sporthoj m.m. Sen vet jag inte hur många varje grupp har ihjäl eller skadar varje år.

HanneZ skrev:
Ett av många problem, trötta lastbilschaffisar, fulla förare, gamla blinda gubbar, unga oerfarna odödliga grabbar på sporthoj m.m. Sen vet jag inte hur många varje grupp har ihjäl eller skadar varje år.
Jo men det som är skrämmande med detta är pressen från företagen. Man kan inte ge de enskilda schaffissarna skulden så sett, eftersom de mer eller mindre bara gör vad de måste för att behålla jobb och försörjning.

mb skrev:
Kan inte facket se till så att ni åtminstone får de vilopausar som är lagstadgade?

Det behöver väl inte facket göra? :confused: Lagen gäller före fackets kollektivavtal och arbetsgivaren måste följa lagen oavsett vad facket eller dess medlemmar tycker. Arbetsmiljöverket eller åklagar kan däremot "se till" att lagen följs.

Markus skrev:
Det behöver väl inte facket göra? :confused: Lagen gäller före fackets kollektivavtal och arbetsgivaren måste följa lagen oavsett vad facket eller dess medlemmar tycker. Arbetsmiljöverket eller åklagar kan däremot "se till" att lagen följs.
Om det ligger i medlemmarnas intresse, vilket jag gissar på att det gör, så borde facket verka för att rasterna förlängs till en hållbar nivå som inte hotar hälsan och absolut inte bryter mot lagen.

mb skrev:
Jo men det som är skrämmande med detta är pressen från företagen. Man kan inte ge de enskilda schaffissarna skulden så sett, eftersom de mer eller mindre bara gör vad de måste för att behålla jobb och försörjning.
Jo, så sett är det skillnad.

mb skrev:
Om det ligger i medlemmarnas intresse, vilket jag gissar på att det gör, så borde facket verka för att rasterna förlängs till en hållbar nivå som inte hotar hälsan och absolut inte bryter mot lagen.

Alltså, jag håller helt med dig om att de lagar som finns ska följas. Jag ville bara uppmärksamma dig på att facket inte behövs för att övervaka så att lagar följs, eller att lagar stiftas. Det är polis, åklagare ev arbetsmiljöverk eller miljö och hälso skyddsmyndigheten som ser till att lagar resp regler följs och det är riksdagen som stiftar dem.
Problemet här är väl att man inte följer det regelverk som finns, problemet är väl inte att reglerna är felaktiga?

Stor bov är de pressade priserna och höjd diselskatt. (ingen) vill väl jobba 20 tim om dagen och riskera hälsan för sig själv eller andra. Åkeriägarna kör ofta själva minst lika mycket iaf de mindre.

Markus skrev:
Alltså, jag håller helt med dig om att de lagar som finns ska följas. Jag ville bara uppmärksamma dig på att facket inte behövs för att övervaka så att lagar följs, eller att lagar stiftas. Det är polis, åklagare ev arbetsmiljöverk eller miljö och hälso skyddsmyndigheten som ser till att lagar resp regler följs och det är riksdagen som stiftar dem.
Problemet här är väl att man inte följer det regelverk som finns, problemet är väl inte att reglerna är felaktiga?
Ok... Ordvalet "åtminstone får de vilopausar som är lagstadgade" var bara tänkt som en underdrift; inte någon antydan om att facket är en rättsinstans.

mb skrev:
Rasterna är redan på en lagom nivå. Problemet ligger i transportpriser som är under all kritik. Transportförmedlare som drar provision på 20-25% är inget ovanligt. Lägg därtill dieselskattehöjningar som regeringen lägger på i en situation där dom borde sänka den istället och vips! Vi har en havererad bransch. Men det är inga problem, släpp in utländska chaufförer och åkerier så löser vi transportbekymret. :rolleyes:

enligt en gammal åkare så fick jag höra att då man körde lastbil fick man lära sig att "sova" medans man körde, typ så här så man sov i några sekunder och sen vaknade och liksom satte det i system då man var på nån stor väg. Lät farligt iallafall.

så har det varit ända sedan jag börja köra, dvs 12 år sedan...
säger du ifrån så får du sparken....
har slutat köra nu, inge bra för hälsan.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back