Live video-streaming av tävlingarna nästa år...

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Det kanske är en utopi att det skulle bli så.

Men med tanke på att man kan live-streama videosändningar med bild och ljud av knattar som spelar handboll.
Så borde man faktiskt kunna göra det under SM och SO i roadracing.

Det är min arbetskollegas son som spelar, och han visade deras live-streaming. Och det är väldigt uppskattat av familj, vänner och sponsorer mm.

Det kändes faktiskt lite pinsamt att dom grejar att göra sånt här inom knatteidrott, men att våra arrangörer inte grejjar att göra det inom SM och SO i roadracing.

Här är en länk till deras sändningar.
Givietvis har dom sparat sändningarna så att man kan se dom nu efteråt.
Det är ju inte HD-kvalitet direkt, men helt ok tycker jag.

LÄNK::: http://ihfkempa.leanback.se/

...

Visst vore det en fantastisk ide problemet är väl bara att det är svårt att täcka en hygglig del av banan utan att ha 5-10 kameror samt en bildproducent som sitter och klipper det i realtid något som är ohyggligt dyrt.

Jag har extraknäckt som kabelapa till ett videoteam som sände speadway och även om formatet där är mer förlåtande när det gäller både teknikbehov och antal kameror så kostade det löjliga pengar....

Finns det bara möjlighet att göra det rent ekonomiskt skulle det vara kul att testa. Nån måste ju betala kalaset. Teknik finns i form av bredband o dyl, kunskapen går att få fatt i, så det hänger på finansieringen.

Finns det bara möjlighet att göra det rent ekonomiskt skulle det vara kul att testa. Nån måste ju betala kalaset. Teknik finns i form av bredband o dyl, kunskapen går att få fatt i, så det hänger på finansieringen.

Och 2 stycken hejdlöst roliga och duktiga kommentatorer finns redan.
*Ta åt dig av berömmet för det är inget jag sprider som gössel* :D

Visst vore det en fantastisk ide problemet är väl bara att det är svårt att täcka en hygglig del av banan utan att ha 5-10 kameror samt en bildproducent som sitter och klipper det i realtid något som är ohyggligt dyrt.

Jag har extraknäckt som kabelapa till ett videoteam som sände speadway och även om formatet där är mer förlåtande när det gäller både teknikbehov och antal kameror så kostade det löjliga pengar....

Ja det krävs ju flera kameror för att täcka en RR bana än vad det gör för en Handbollsplan. Men om vi vänder på det.

Om man som åskådare bara kan befinna sig på ett ställe, och inte kan följa tätstriden hela varvet, så blir man tvingad att titta på dom andra deltagarna i stället. Och filmningen kan ju faktiskt fungera lika dant. Eller hur. Och då klarar man sig t.om på en kamera. Även om det så klart blir bättre med flera.

Och i dagsläget så finns det ju en väldigt uppskattat web-radiosändning. Och där ser man ju faktiskt ingenting.
Skulle man kompletera den med en eller två kameror så skulle något skitbra bli skit-skit-skitbra.

Last edited:
Och 2 stycken hejdlöst roliga och duktiga kommentatorer finns redan.
*Ta åt dig av berömmet för det är inget jag sprider som gössel* :D

Ja det krävs ju flera kameror för att täcka en RR bana än vad det gör för en Handbollsplan. Men om vi vänder på det.

Om man som åskådare bara kan befinna sig på ett ställe, och inte kan följa tätstriden hela varvet, så blir man tvingad att titta på dom andra deltagarna i stället. Och filmningen kan ju faktiskt fungera lika dant. Eller hur. Och då klarar man sig t.om på en kamera. Även om det så klart blir bättre med flera.

Visst kan man nöja sig med att enbart ha ett fåtal kameror fast placerade längs banan så blir det väldigt mycket billigare.

Att placera en eller 2 kameror på sådan avstånd från annan infrasruktur att man med lätthet kan dra kabel vore absolut inte ogörligt.

Det finns även möjlighet att sända via 3G-nätet, det gjorde Håkan från B-racet, det var lite småkul... Tror jag fastnade nånstans där tillochmed.

Men att rigga en kamera på start-och-mål och kombinera med webradion hade ju vart skitfränt och förmodligen ganska lätt fixat också, finns det täckning kanske man t.o.m. kan sälja reklam där. :)

Det finns även möjlighet att sända via 3G-nätet, det gjorde Håkan från B-racet, det var lite småkul... Tror jag fastnade nånstans där tillochmed.

Men att rigga en kamera på start-och-mål och kombinera med webradion hade ju vart skitfränt och förmodligen ganska lätt fixat också, finns det täckning kanske man t.o.m. kan sälja reklam där. :)

Japp. Tror det skulle vara en bra start.

Kan man sen få till ett företag eller två som vill ha sin logga med i sändningen, eller köra en reklamfilm i pauserna, så kan man ju få in ekonomi och öka med en kamera till. Och sen en till och en till.

Helt klart en tjänst jag skulle kunna tänka mig betala för.

Nu är jag ganska rudis på sådan teknik, men med tanke på att man kan göra det mesta nuförtiden så, ...för att komma undan "producentbiten" skulle man ju hypotetiskt som webbtittare själv kunna välja/skifta kamera mellan ett antal.
På så vis skulle man ju kunna välja att följa sitt eget blåbär om man inte är intresserad av dom som har så bråttom i täten.

???

Nu är jag ganska rudis på sådan teknik, men med tanke på att man kan göra det mesta nuförtiden så, ...för att komma undan "producentbiten" skulle man ju hypotetiskt som webbtittare själv kunna välja/skifta kamera mellan ett antal.
På så vis skulle man ju kunna välja att följa sitt eget blåbär om man inte är intresserad av dom som har så bråttom i täten.

???

Jaa. det är faktiskt inte en så dum idé.
Om man nu har 3-4 kameror på banan. Varför ska någon annan bestämma vilken jag ska kolla på.

Fast åt andra sidan, om sändningen ska locka folk som inte är vana att se roadracing. Så kanske det är bra om dom får något fördigredigerat som dom förstår.

Jaa. det är faktiskt inte en så dum idé.
Om man nu har 3-4 kameror på banan. Varför ska någon annan bestämma vilken jag ska kolla på.
Nej, idéen är inte dum men frågan är hur man hanterar bandbredden från 3-4 kameror?
Att stream från 1 kamera är inga problem men man måste ju göra det från 3-4 st samtidigt om folk ska kunna skifta själva.

Vet någon om det finns någon tjänst där man kan streama från en dator som är kopplad till en vanlig videokamera?

Nej, idéen är inte dum men frågan är hur man hanterar bandbredden från 3-4 kameror?
Att stream från 1 kamera är inga problem men man måste ju göra det från 3-4 st samtidigt om folk ska kunna skifta själva.

Vet någon om det finns någon tjänst där man kan streama från en dator som är kopplad till en vanlig videokamera?

JA det är absolut möjligt. De flesta kameror av lite mer klass har möjligheten att livesända via kabel. Sen behöver man lite förenklat en låång kabel och en dator med videokort som klarar av att i realtid rendera och streama det.

Att göra det med en kamera och kvalite som är lite bättre än youtube klarar man med en persondator och ett videokort för någon tusing. När man skall köra flera kameror och ha möjlighet att byta mellan streamen utan lagg som tittare krävs där betydligt häftigare saker....

Gälleråsen känns det ju som det skulle räcka med en kamera bara man hade en skylift då den är ganska platt

lr va fasiken vi kan väl hyra en Helikopter:)

Här finns en cool och udda pryl http://www.gowiththeshark.com/
Det balla är att kameran följer huvudets rörelser, signalen går säkert att plocka upp på en bildskärm.

Vore ballt att ha en sådan kamera monterad på hojen under race.

JA det är absolut möjligt. De flesta kameror av lite mer klass har möjligheten att livesända via kabel. Sen behöver man lite förenklat en låång kabel och en dator med videokort som klarar av att i realtid rendera och streama det. Att göra det med en kamera och kvalite som är lite bättre än youtube klarar man med en persondator och ett videokort för någon tusing.
Najs!
Då skulle man ju kunna filma och sända live när man ändå sitter och kollar på tex Superbike :)

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup