Litiumfett -> färg = användningsområde? (vitt, svart)

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Har fått rådet att smörja upp kopplingen (seke) på min Ducati 900 SS då det strular lite grann när den är kall. Har sett vitt litiumfett nämnas men har en gammal tub hemma med litiumfett som är svart. Kan jag använda det jag har eller är en skillnad i funktion? Får inte ens någon vettig träff när jag googlar svart litium (det heter inte så men färgen på det är svart).

På tuben står:
CRC
SUPER LT GREASE + MoS2
Långtidsfett

Baksidan:
EP-litiumfett med MoS2 för rull- och glidlager som utsätts för extremt hög belastning. Tempomr -30 till +130. NLGI klass 2.

Tycker ju att det borde funka? Fast färgen kan kanske missfärga? :gnissla

Här kan du läsa dej trött om litiumfett på ducatikoppling, har faktiskt själv skummat tråden idag. Kontentan verkar vara att skillnaden mellan svart och vitt fett är just färgen. Ibland är det bra med vitt fett, annars funkar svart...

Använde Litium på spray (CRC) på min Zekekoppling, funkar.

Spraya o torka av med en trasa.

Använde Litium på spray (CRC) på min Zekekoppling, funkar.

Spraya o torka av med en trasa.

Och färgen på den sprayen var vit/ofärgad? Plockade du isär kåpan eller sprutade du bara rakt in?

Funderar på om mina svarta kan missfärga något. Å andra sidan har jag litiumfett på tub och lär inte vara lika enkelt att applicera så det kan nog bli ett köp av vitt litiumfett på spray i vilket fall.

Vitt, plockade isär kopplingen o sprayade lamellerna, och torkade av dom med en trasa.
Enkelt, bara man håller reda på var lameller o stålbrickor ska sitta.

Brukar väl vara vitt om det är på sprayburk?

Ja och efter att ha läst om det på ett amerikanskt forum så verkar det som att det vita är detsamma som det svarta så när som på att man har avlägsnat någon komponent som gör det vitt. Annars är egenskaperna identiska. Svart på tub och vitt på spray. Köpte vitt eftersom jag har öppen kopplingskåpa och inte vill riskera missfärgningar.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back