Litiumbatteri och cold cranking amps till rak fyra på 500cc

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Hej,

Vad har ni för erfarenheter av hur många CCA (cold cranking amps) man behöver för att driva runt startmotorn till en rak fyra på 500cc. Just i mitt fall är det en kawasaki Z500 från -79.

Tack
 
Du köper et Litium med samma cold cranking som org batteriet ger. De lär bli ett litet litiumbatteri....
 
Extremt få CCA för sommarbruk. Men ett allt för litet batteri kanske inte orkar med tillräckligt många/långa startförskök om motorn är tjurig att få igång.
 
Fast brukar dom inte mäta på annat sätt på li-* batterier som gör att det inte blir riktigt jämförbart?

Det stämmer. CCA mäts ju vid -20 och ger en hint om vilken startström man kan förvänta sig vid plusgrader då förmågan att leverera ström avtar ganska linjärt i ett blybatteri. I en Lithiumkemi är det väldigt långt ifrån linjärt så vid -20 ger ett Lithiumbatteri väldigt låga strömmar. Därför har lithiumtillverkarna hittat på en egen mätskala med förväntad startström.
 
Fast brukar dom inte mäta på annat sätt på li-* batterier som gör att det inte blir riktigt jämförbart?

Litiumbatterier testar sin kallstartström vid +grader vilket blir väldigt fel jämfört med blybatterier. Men om man väljer ett litiumbatteri som ger samma kallstart som org blybatteri så startar hojen på sommarhalvåret ivf. I Biltemas pdf filer på litiumbatterierna uppges kallstartströmmen eller rättare sagt varmstartström :3freak
 
många kör tester i 20 grader och räknas i C. dvs hur många ggr den ström som finns batteriet.

Normalt är tex 30c. dvs 30 ggr den ström batteriet har... 4400mah ger alltså 132A vid 20 grader.


Så skall du köra nära nollan rekomenderar jag att du har tredubbla det värdet mot CCA om du skall vara säker på lätt start.
Minusgrader ännu mer. men många minus är tufft med litium.
 
Ett trick med litiumbatterier (som jag dock inte provat själv) är att om batteriet inte ger nog med ström för att hojen ska starta så tänder man lyset en stund så att batteriet värmer sig självt och därmed ger tillräcklig ström så att hojen startar.

Någon som har provat?

Mvh,
Ingvar
 
Ett trick med litiumbatterier (som jag dock inte provat själv) är att om batteriet inte ger nog med ström för att hojen ska starta så tänder man lyset en stund så att batteriet värmer sig självt och därmed ger tillräcklig ström så att hojen startar.

Någon som har provat?

Mvh,
Ingvar

Javisst fungerar det. Det behövs värme för att få sprutt i litiumkemin så att kort trycka på starten eller slå på ljuset eller vad som helst som drar ström får fart på batteriet.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top