Litet hjälm projekt

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Nu kommer jag o e tråkig...

Är en hjälm fortfarande godkänd efter en sådan modifiering? Naturligtvis tror jag inte den är sämre, men i mitt bakhuvud har jag för mig att man inte ens får sätta en klisterlapp på hjälmen.

Men cool blev den.
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Nu kommer jag o e tråkig...

Är en hjälm fortfarande godkänd efter en sådan modifiering? Naturligtvis tror jag inte den är sämre, men i mitt bakhuvud har jag för mig att man inte ens får sätta en klisterlapp på hjälmen.

Men cool blev den.

är 100 på att försäkringen inte gäller längre... räcker med att man tappar hjälmen i backen så är den inte längre godkänd.... tyvär
 

hbg_micke

fråån riksost !
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSXR1000 K5
tack för trevliga kommentarer !

ingen aning vad försäkringsbolaget säger, och som någon sa vad gäller försäkringen i så fall, hjälmen? isåfall tar jag risken, den var inte dyrare än en fortkörningsböter ! =)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
tack för trevliga kommentarer !

ingen aning vad försäkringsbolaget säger, och som någon sa vad gäller försäkringen i så fall, hjälmen? isåfall tar jag risken, den var inte dyrare än en fortkörningsböter ! =)

Joodå, det är inga problem. Så länge du använt vattenbaserad färg så är det lugnt.

Arai säger såhär: "Painting of an Arai helmet is allowed (check the instructions in your manual), But before painting remove all plastic (polycarbonate) parts. DO NOT remove any (trim) rubbers and cover the complete inside of the helmet to avoid the agressive fumes will damage the inner part of the helmet. Self-adhesive decals ('stickers') may be used on the helmet, they don't have any influence on the material. Do Not remove the inner lining, chinstrap nor trim rubbers at all circumstances!"

Och det vore dumt att tro att annat skulle gälla andra hjälmar, så mycket skiljer det inte.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Även jag har läst att det inte är tillåtet att måla om hjälmar eller sätta på klistermärken.
Försäkringsbiten skulle väl vara att din försäkring inte skulle gälla då du inte skulle ha en godkänd hjälm då du gjort ovanstående.

Men detta var rätt många år sen, hur det är nu vill jag mer än gärna bli upplyst i. Att Arai tillåter att hjälmen lackeras om betyder inte att försäkringsbolagen tillåter det/anser det vara ok.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
är 100 på att försäkringen inte gäller längre... räcker med att man tappar hjälmen i backen så är den inte längre godkänd.... tyvär

Kan du inte tala om var du har hittat de uppgifterna för jag kommer nog att lacka min glasfiberhjälm i vinter, tappa i backen har du den uppgiften också så vore det bra.
Hur defenifierar (stavning) du tappa i backen, från 1 m, 2dm, gräs, grus, vattenpöl.

Lite fakta bakom din åsikt skulle vara önskvärt, så jag vet om jag kan lacka min hjälm.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Enligt Shoei själva så säger dem att det är helt ok att lacka. Vilken färg du skall undvika står någonstans på deras sida. Vore väldigt intressant att försäkringsbolaget dömer ut något som tillverkaren av produkten godkänner.

Gissningsvis har någon handläggare slängt ur sig denna kommentar då denne har läst någonstans att det inte är ok.

Sedan vet jag att det står i körkortsboken att det inte är tillåtet. Ringde till polisen och de hävdade också att det inte är ok men att det bottnar i för att du inte skall ha en målning som blir uppseendeväckande och därmed stör trafik. Alternativt på något annat sätt kan påverka något negativt.

Böter fick jag som svara: samma som om du åker hjälmlöst eller icke godkänd hjälm.

Personligen skulle jag åkt runt i egenlackad hjälm vilken dag som. Att stöta på pappa blå som har kunskapen och är tillräckligt grinig för att bötfälla mig för detta så tar jag det.

Så länge det är proffsigt gjort hur fan skall de hålla reda på alla motiv? Finns tusentals...


Appropå tappad hjälm i backen... När sådant kommer på tal antar jag är först efter en krash... Hur skall de se om det var före eller efter vurpan?

Handläggare som gissar och kör med skrämseltaktik :kulspruta

Kan du inte tala om var du har hittat de uppgifterna för jag kommer nog att lacka min glasfiberhjälm i vinter, tappa i backen har du den uppgiften också så vore det bra.
Hur defenifierar (stavning) du tappa i backen, från 1 m, 2dm, gräs, grus, vattenpöl.

Lite fakta bakom din åsikt skulle vara önskvärt, så jag vet om jag kan lacka min hjälm.
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Lacka hjälm.

Det man bör tänka på när man lackar hjämen är att man inte tar bort klisterlappen med ce-godkännandet.

Och så länge man använder en vattenbaserad färg spelar det inte någon roll om det är plast eller fiberhjälm.

Storyn bakom att man inte får lacka hjälmar är starka lösningsmedel och plast inte är bra :död Idag är det betydligt mindre lösningsmedel i all färg så det skall inte vara några problem alls.. Så länge man inte låter den ligga över natten i thinner för att få bort limrester:D
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Hål och lösningsmedel förstör
Ändra inte hjälmen genom att borra hål i den. Lacka om
hjälmen hos en exper t och kontakta tillverkaren om du är
tveksam. All färg som inte behöver värmehärdas kan an-
vändas utan att hjälmens egenskaper försämras. Hjälmar
i andra material än plast försämras inte av klistermärken.
Dekaler är inte bra för plasthjälmar även om det tar lång tid
för stötupptagningsförmågan att försämras. Däremot säger
det svenska regelverket att det inte är tillåtet.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/infoblad A4 hjälm2008.pdf
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Frän idé.... Men varför vill man ha en hjälm där det står US Army på ????? :va

Är du amerikan?

///Micke
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu kommer jag o e tråkig...

Är en hjälm fortfarande godkänd efter en sådan modifiering? Naturligtvis tror jag inte den är sämre, men i mitt bakhuvud har jag för mig att man inte ens får sätta en klisterlapp på hjälmen.

Men cool blev den.

Det beror lite på. Rent generellt är varken försäkringsbolag eller polis särskilt förtjusta i om man lackar hjälmen eller klistrar på den.
Bakgrunden är att för ett gäng år sedan så innehöll dom flesta lacker ordentligt mycket lösningsmedel som kunde förstöra hållfastheten i skalet och därigenom är hjälmen inte längre godkänd.
Kör man utan godkänd hjälm så får man böter av polisen. Om dom nu skulle komma på tanken att kolla på om din hjälm är omlackad vilket är ytterst osannolikt.
Kör man utan godkänd hjälm så gäller inget mer än trafik hos många försäkringsbolag (Då dom kräver CE godkända skydd) vilket skulle medföra att man blir utan ersättning vid en eventuell klotning.

Dock är det så numera att dom flesta lacker är vattenbaserade eller innehåller väldigt lite lösningsmedel så dom ska inte påverka skalet i någon större omfattning. Dessutom är plastmaterialen i skalen (det är plast även i kolfiber och glasfiberhjälmar) betydligt mer stabila än dom var för ett antal år sedan och tål således sådant mycket bättre.

Om sedan hjälmleverantören har sagt att det är helt OK att måla hjälmen eller sätta dit klistermärken så är det ju faktiskt det som gäller. Har dom sagt att en målning inte påverkar skalet så är ju hjälmen fortfarande CE godkänd enligt tillverkaren även efter omlackning och således är det inte olagligt och försäkringen skall gälla.

Kort sagt. I dagens läge är det ytterst osannolikt att du skulle förstöra hjälmen genom att lacka den. Dock är det troligen så att inte alla hjälmtillverkare har sagt att det är helt OK att måla hjälmen. Har inte den aktuella tillverkaren sagt att det är OK är hjälmen olaglig men det är ändå ingen direkt sannolikhet för att någon ska kolla på det och det är fortfarande samma hjälm under den nya färgen. Tjör på ba.:banana
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snygg hjälm hur som haver!
 

hbg_micke

fråån riksost !
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSXR1000 K5
Sena svar,

Amerikan är jag inte, men det är väl fränt med lite armé stil ?

Både dumt och olagligt må det vara, men vitt jag vet är de inte särskilt riskfyllt att lacka om en kol eller glasfiber hjälm med förtunningsbaserad (om det heter så) färg, utan då man ska oroa sig är med de gamla hårdplast hjälmarna då plasten löser upp sig av förtunningen.

Polisen har inte sagt något, kanske för att de inte brytt sig om hjälmen precis. Nu är jag hursomhelst hojlös, flyttar snart till Kiruna och då blir det snöskoter istället!

Micke
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top