litet el-problem

Gick med
16 Mar 2003
Ort
Helsingborgs trakten!
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
nu har jag bytat till miniblinkers men nu blinkar de långsamt som f*n jämfört me vad de gjorde orginal :(

orginal lamporna e på 12V o 21W o de nya miniblinkarna har lampa på 12V o 24W..... kan detta gör nån skillnad på blink-hastigheten??
jag märkte även att de nya lamporna blir skitvarma direkt! :mad:
 
ska nog inte göra SÅ mycket....

att de blir varma e ganska klart..

mindre yta på lamporna och mera effekt!!...

kolla så det inte är glapp någonstans..
 
Okej

Det gör rätt stor skillnad.........har du satt lamporan i samma sockel som innan ???
 
Testa att ha motorn igång (om du inte redan testat) och kolla om du får bättre hastighet på blinkandet. Kanske är batteriet som är dåligt eller nåt sånt. Mina blinkar bättre med motorn igång. Utan motorn igång går det sakta.
 
Re: Okej

cool_lilja skrev:
Det gör rätt stor skillnad.........har du satt lamporan i samma sockel som innan ???

sockeln har väll inget med blinktakten att göra?

21w lampor ger 6,8 ohm / lampa alltså 13,6ohm tot

24W lampor ger 6 ohm / lampa altså 12ohm tot

den lilla skilnaden tycker jag inte ska göra att det blir så mycket segare blinkningar...


kan ju ha räknat väldigt fel med
 
asså, inte

jodå, det kan vara så att du måste parrarel koppla blinkersarna.......vet du om du har en håll krets eller om du sätter på blinkersen och sedan tar till baks den om vänt eller om du trycker in en knapp när den skall sluta blinka.............
 
Re: asså, inte

cool_lilja skrev:
jodå, det kan vara så att du måste parrarel koppla blinkersarna.......vet du om du har en håll krets eller om du sätter på blinkersen och sedan tar till baks den om vänt eller om du trycker in en knapp när den skall sluta blinka.............


blinkersarna e Paralellkopplade..

ingen hållkrets utan en strymbrytare med tre lägen

Vänster - av - höger
 
okej

men då e det lamporna........vad händer om man parrarelkopplar två motstånd då ?? Jo, resistansen blir hälften av världfdet på dom två motstånden
 
Re: okej

cool_lilja skrev:
men då e det lamporna........vad händer om man parrarelkopplar två motstånd då ?? Jo, resistansen blir hälften av världfdet på dom två motstånden


Erkänner e inte så bra som jag tror på elläran längre..

men problemet löses på två olika sätt!!

1. testa med hojjen igång (bateri dåligt)

2. köp lampor med 21W
 
jag har testat att ha mc:n igång o det blir ingen direkt märkvärd skillnad.... :(

där var nog ett litet glapp vid en av blinkarna, men det har juh funkar problemfritt me orginalarna :confused:

men spelar det nån roll hur man kopplar sladdarna? där e en svart o en svart o vit från blinkaren....

förrästen så e batteriet nytt! :fakta :D
 
AdrenalineRush skrev:
jag har testat att ha mc:n igång o det blir ingen direkt märkvärd skillnad.... :(

där var nog ett litet glapp vid en av blinkarna, men det har juh funkar problemfritt me orginalarna :confused:

men spelar det nån roll hur man kopplar sladdarna? där e en svart o en svart o vit från blinkaren....

förrästen så e batteriet nytt! :fakta :D

ja det spelar roll. svart/vit = minus och svart = plus
 
EBS skrev:
ja det spelar roll. svart/vit = minus och svart = plus

va :confused: ??

vad jag vet så e det svart som e minus o röd som e plus om där finns nån röd :fakta

men okej, ja ska ta o testa koppla om det imårrn :tummenupp
 
spelar ingen roll

det spelar absolut ingen roll.............du har ju växelström i hojen....................så det spelasr ingen roll hur du sätter dom.......samma som ett väggutag.....(i sverige)
 
Jag har då likström i min hoj. Utom mellan alternatorn och likriktaren, då...
 
nää

kan du la inet ha om du har en spole som skickar all ström...........eller........sedan har du ju mellan relärna........men om man säker så här så spelar det kanppast någon roll hur du sätter lampan
 
:hej :hej Du har bara växelström från generatorn inte i systemet, pg.a. i laddrelät sitter det en likriktare som omvandlar växelströmmen till likström annars hade du inte kunnat ladda batteriet. men det har inte ngn betydelse för lampans funktion om man kopplar in den fel utan mer för ordningens skull(Kom ihåg gamle LUCAS som uppfann det mesta av elen i tidernas begynnelse han körde alltid med plusjordat pg.a det blev mindre korrision på kontakter och sånt.) testa med att byta glödlampor, några watt på varje lampa kan göra så att blinkrelät inte orkar med .

MVH Viglo :hej :hej
 
Kan man inte enklaste elläran..

.. bör man inte svara..
1. Klart att du har likspänning i hojen! Skulle det finnas skilda kretsar för batteriladdning och lyse t ex.. Hur skulle det funka vid tomgång då lyset går på batteriet??? :fakta
2. Parallellkoppling (obs stavn.) har du också på blinkerslamporna, med största sannolikhet.
3. Du hade tidigare 2x21W = 42W och nu 2x24W = 48W. Betyder ca 15% extra effekt genom blinkreläet. Med eventuella toleranser kanske rentav 25% extra effekt. Det KAN (?) vara tillräckligt för att sacka blinkreläet..
Går det fortare med bara en lampa monterad?? isf är effekten för hög!
En fusklösning är att sänka spänningen till lamporna något med ett motstånd i SERIE. Har aldrig prövat den lösningen med det borde funka.. 0.5-0.8ohm kanske??

(Allt ovan förutsätter att hojen har ett batteri monterat, förstås..)
 
Last edited:
Re: Kan man inte enklaste elläran..

Kahobe skrev:

3. Du hade tidigare 2x21W = 42W och nu 2x24W = 48W. Betyder ca 15% extra effekt genom blinkreläet. Med eventuella toleranser kanske rentav 25% extra effekt. Det KAN (?) vara tillräckligt för att sacka blinkreläet..
Går det fortare med bara en lampa monterad?? isf är effekten för hög!
(Allt ovan förutsätter att hojen har ett batteri monterat, förstås..)

när ja testade den första monterade miniblinkaren så gick det lika snabbt som vanligt, men när 2 nya lampor var på så gick det långsamt o sen såg ja ingen direkt hastighetsändring när jag monterat de andra 2 :rolleyes:

då e det asså för att lamporna e på 24W??
 
förrästen vad skulle hända om ja byter ut alla lamporna med tex. fyra 12V/4W isället?? :confused:
 
Nu förstår jag inte..

.. det blinkar väl bara på två lampor i taget???
När du hade monterat en av två mini och testade så märktes ingen skillnad?? Är det så??

21+24=43W 24+24 =48W kan vara tillräckligt "för mycket"..

Blinkrelän finns av många typer men en vanlig är en med sk bimetall som böjer sig vid uppvärmning och som bryter likt ett relä som släpper. Runt bimetallen finns en "värmetråd" som värms av strömmen till lamporna. För hög effekt på lamporna= för hög ström genom värmetråden= för stark uppvärmning= tar för lång tid att kallna och sluta reläkontakterna = blinkar för långsamt..
Av samma anledning så gäller motsatsen. För låg effekt på lamporna snabbare blinkning pga för låg uppvärmning = snabbt kallnande bimetall osv..

För information: Det är olika betydelse på uttrycken effekt - ström - spänning. Här ovan används de korrekt..

Edit: det är väl 12-lampor du har ..inte 6V?
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top