liter olja

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Om jag har tömt ut all olja och bytt filter hur många liter olja ska jag då hälla i på min zx9:a.

// TOK :fyllisar

Det står på sidan av motorn vid oljepåfyllningshålet angett i kubikcentimeter.

Står i manualen. Men fyll på tills oljenivån hamnar mellan Low och High i oljefönstret.

Starta sen hojen. Låt gå i kanske 1 minut. Stäng av och låt stå i 10-15 min så oljan rinner tillbaka. Kolla sen oljenivån igen. Är den låg, häll i lite till så nivån hamnar rätt.

SM 570 RR skrev:
kollar du aldrig oljan? :rolleyes:

Jo men det e lite svårt när man inte ser ordenligt eftersom den lutar !
Och när man rätar upp den så blir det svårt att se fönstret och sen vet man ju inte om man håller hojen rakt !

Därför ville jag kolla hur många liter !

Ni andra tack för svar !

^

// TOK :fyllisar

är det nån som vet hur farligt det är med för mycket olja? jag väntade tydligen inte tillräckligt länge mellan påfyllningarna så det blev ett par dl för mycket.. :gnissla

KawaChris skrev:
är det nån som vet hur farligt det är med för mycket olja? jag väntade tydligen inte tillräckligt länge mellan påfyllningarna så det blev ett par dl för mycket.. :gnissla

Oljan expanderar vid värme..Har du då för mycket olja då kan packningarna sprängas..dvs ett jäkla läkage!!!!

KawaChris skrev:

Det blir för högt oljetryck. Blocket spricker om du gasar över 8000 varv :tungan

Överflödet åker ut genom vevhusventilationen. Kan bli kladdigt nånstans, men inget att oroa sig för....
/u

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!