liter olja

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Om jag har tömt ut all olja och bytt filter hur många liter olja ska jag då hälla i på min zx9:a.

// TOK :fyllisar

Det står på sidan av motorn vid oljepåfyllningshålet angett i kubikcentimeter.

Står i manualen. Men fyll på tills oljenivån hamnar mellan Low och High i oljefönstret.

Starta sen hojen. Låt gå i kanske 1 minut. Stäng av och låt stå i 10-15 min så oljan rinner tillbaka. Kolla sen oljenivån igen. Är den låg, häll i lite till så nivån hamnar rätt.

SM 570 RR skrev:
kollar du aldrig oljan? :rolleyes:

Jo men det e lite svårt när man inte ser ordenligt eftersom den lutar !
Och när man rätar upp den så blir det svårt att se fönstret och sen vet man ju inte om man håller hojen rakt !

Därför ville jag kolla hur många liter !

Ni andra tack för svar !

^

// TOK :fyllisar

är det nån som vet hur farligt det är med för mycket olja? jag väntade tydligen inte tillräckligt länge mellan påfyllningarna så det blev ett par dl för mycket.. :gnissla

KawaChris skrev:
är det nån som vet hur farligt det är med för mycket olja? jag väntade tydligen inte tillräckligt länge mellan påfyllningarna så det blev ett par dl för mycket.. :gnissla

Oljan expanderar vid värme..Har du då för mycket olja då kan packningarna sprängas..dvs ett jäkla läkage!!!!

KawaChris skrev:

Det blir för högt oljetryck. Blocket spricker om du gasar över 8000 varv :tungan

Överflödet åker ut genom vevhusventilationen. Kan bli kladdigt nånstans, men inget att oroa sig för....
/u

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör