liten videokamera att montera på mc????

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Hejsan ..

Skulle vilja filma lite när jag kör på bana men har ingen bra kamera för detta.:confused:
Har provat en den minidv och hdd kameror men dessa är förstora tycker jag.Dess utom får de problem med focusen när det skakar och vibrerar i cykeln.:mad:
det skall ju finna såkallade penn kameror som man kopplar till en video kamera eller hdd ??:confused:
Men vart hittar jag dessa .
tacksam för svar.

Jag köpte ett hjälmkamera set från cambike. Har monterat det lite varstans på både hjälmar, hojjar å bilar (med silvertejp och skumgummi för stötdämpning) Det funkar bra som fan men lite väl mkt kablar och kameran liggandes i en ryggsäck. Letar själv efter nån variant utan kablage så.... om nån har nåt tips skulle ja bli glad!

Ni väcker min nyfikenhet nu !
jag har spelat in ljud i flera år men inte kommit till bild ännu på mc,
så jag undrar följande vilken/vilka bandenheter använder ni ?
eller om ni har små videokameror med analog ingång så är jag intresserad av vilka ni använt och är nöjda med.

// Jocke.

eller om ni har små videokameror med analog ingång så är jag intresserad av vilka ni använt och är nöjda med.

// Jocke.

Hej. Jag har en slit och slängkamera till sån filmning. En Sony DCR pc110e (om ja inte minns fel) Använder kamerans AV-ingång för bild och ilinc-ingång för micen och recknappen till cambikes grejer. Allt spelas in på DV-format.

OK ,, det låter ju bra det ,, för en sådan borde man ju kunna hitta billigt beg,, eller hur ?

tack för info.
// Jocke

Hej. Jag har en slit och slängkamera till sån filmning. En Sony DCR pc110e (om ja inte minns fel) Använder kamerans AV-ingång för bild och ilinc-ingång för micen och recknappen till cambikes grejer. Allt spelas in på DV-format.

Jag har kollat på den HÄR
Bra storlek, har hört att den funkar skitbra när man kör Downhill.
Och för dom pengarna så kan man prova!
Jocke: Vi kan prata om det på Lördag, för du kommer väl på årsmötet??

Jag har kollat på den HÄR
Bra storlek, har hört att den funkar skitbra när man kör Downhill.
Och för dom pengarna så kan man prova!
Jocke: Vi kan prata om det på Lördag, för du kommer väl på årsmötet??

Läste om den på fastbikes.se. Den väckte defenitivt min nyfikenhet då den verkar vara tillräckligt oöm för att ha till crossåkat.
Läs resention samt se en provfilm på http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=448&Itemid=1

MVh
// MaQ

sen är den vattentät ochså!!
Går att filma under vatten, typ 3 meter..

Och kostar under 1500 spänn... :)
Känns kanske inte så hårt i plånboken om man skulle köra omkull med den som en dyrare variant. En annan sak som kan uppskattas för oss mc-åkare är att microfonen inte är så känslig. Dvs du kan inte använda den för att spela in dialoger men å andra sidan slipper du mkt vindbrus när du spelar upp filmerna.

Me like :yoparty

// Jocke.
Jag har en Sony Digital8-kamera (TRV-240) och Sonys egen 'hjälmkamera' CVX-V3P. De större modellerna ska vara lite mindre känsliga i mekaniken. Det viktiga är att den kan spela in extern källa (har rec-knapp)

Jag har lagt den under kutsen på 750'n (rätt stort fack :) ) och dragit ut kabel till fronten och lillkameran. Kolla mina länkar för filmer

sen är den vattentät ochså!!
Går att filma under vatten, typ 3 meter..

men där ska du väl inte åka hoj? :rolleyes:

är det inte väldigt stor skillnad på kvalitén vad den där producerar och de "vanliga" hjälmkamerapaketen med minidv-kamera?

men där ska du väl inte åka hoj? :rolleyes:

är det inte väldigt stor skillnad på kvalitén vad den där producerar och de "vanliga" hjälmkamerapaketen med minidv-kamera?

jag har snorkel på min hoj... har inte du det???:D

Kvalite, jag vet inte hur det blir när man hjälmkamera och dv.
Det jag tänker på är att för dom pengarna(1400 spänn drygt) och den kvaliten är väl ok, annars är 5k för en kamera och sen 2k till för en hjälmkamera.
allt komprimeras väl iallefall innan det läggs ut..

Och kostar under 1500 spänn... :)
Känns kanske inte så hårt i plånboken om man skulle köra omkull med den som en dyrare variant. En annan sak som kan uppskattas för oss mc-åkare är att microfonen inte är så känslig. Dvs du kan inte använda den för att spela in dialoger men å andra sidan slipper du mkt vindbrus när du spelar upp filmerna.

Me like :yoparty

Precis:tummenupp

Last edited:
jag har snorkel på min hoj... har inte du det???:D

Kvalite, jag vet inte hur det blir när man hjälmkamera och dv.
Det jag tänker på är att för dom pengarna(1400 spänn drygt) och den kvaliten är väl ok, annars är 5k för en kamera och sen 2k till för en hjälmkamera.
allt komprimeras väl iallefall innan det läggs ut..

Jo, men det finns en begagnat marknad :) Jag köpte en i princip ny kamera (beggad alltså :näsblod ) och ska köpa hjälmkamera från butik. Slutpriset landar på straxt under 4.500kr förhoppnings.

Finns annonser på liknande kit till dryga mitt slutpris. Då har du iaf möjligheten till kvalité för eget bruk eller dvd.

Är du nöjd med den?
Vilken modell köpte du?

Funderar lite på att handla deras färdiga kit där filmen sparas på ett minneskort.

Jag köpte Hjälmkamera kit 580, i mitt garage finns ett par klipp på hur det ser ut när man lägger upp dom på youtube iafl.
Men där förstörs bildkvaliten och ska man bara lägga upp dom där så funkar nog det mesta.
Men om man som jag vill spara filmen på DVD så är det stor skillnad på bilden om du köper en hjälmkamera med 420 linjer eller en med 580.
Iafl med den videokameran jag använder Sony DCR-HC96E.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT