Liten spricka i motorblock

Glöm inte att göra rent med aceton innan, annars fastnar det inte.

Redigerat; JB weld hittar du på ????
 
Last edited:

Där är en länk till den vanligaste där maxtemp är 315

Tack för länken! :) Lyckades inte komma in på deras sida när jag googlade.. Skumt.. Men den sorten du länka är deras mest lämpade för mig antar jag eller?

JB weld hittar du på claes ohlson. Glöm inte att göra rent med aceton innan, annars fastnar det inte.

Tack för acetontipset! :tummenupp Några andra tips på förarbete för att få det att funka så bra som möjligt?

Och ang claes ohlson, så har jag läst på flera ställen att de verkar ha slutat sälja det sedan flera år tillbaka..? Men du påstår att det finns kvar?
 
Googla bara på jbweld så går du in på den svenska sidan och det finns kraftigare sorter och såna som ska hålla högre temp och fraktfritt. Tig två dagar till dörren
 
Googla bara på jbweld så går du in på den svenska sidan och det finns kraftigare sorter och såna som ska hålla högre temp och fraktfritt. Tig två dagar till dörren

Jag impulsbeställde det du länkade, men såg nu att det fanns nåt "highheat" som lämpade sig speciellt för lagningar av motorblock. Ska nog ringa dem imorgon och höra vilken de själva tycker att jag ska köpa..
 

Det visar sig hur sprickan kommer att utvecklas på sikt och det bästa vore som flera har sagt att få det svetsat.

Men du kan säkert få det helt tätt om du tvättar rent ordentligt med thinner och sedan limmar kåpan och tätar sprickan med CRC Flex Seal som du lägger en bit tunn skyddsplåt över som får fästa mot tätmassan. Över sprickan, utvändigt, lägger du en några millimeter tjock 20 mm bred sträng av tätmassan som får gå ut på kåpan så att den får kontakt med tätmassan i kåpskarven. Tryck sedan fast och fixera plåtbiten som du har format innan över sprickan medans tätmassan är färsk och kletig och vänta ett dygn innan du häller i olja och startar motorn.

Jag har själv fusklagat ett motorblock så som hade en rejäl spricka undertill p.g.a. påkörning på sten och även en läckande bensintank. Det är ju inga lagningar som man direkt skryter över men de fungerade bra och duger som nödlösning och går att hålla under uppsikt. Det är förstås inga metoder man ska använda sig av för sälja defekta grejor och inte låtsas om något.

Tätmassan har bra styrka och ger väldigt bra vidhäftning så det är ingen risk att plåten lossna annat än om kör på något som skrapar bort den.

Genom att sprickan kommer att ändra sig lite hela tiden beroende på temperatur är det säkrare att ha ett flexibelt tätmedel än ett hårt spackel. Slipa gärna ur sprickan lite innan du tätar den oavsett vad du kommer att täta med. Plåten som limmas över sprickan är viktig genom att den ökar tätytan med en faktor 10 eller något sådant.

Är du lite händig kan du göra en täckplåt som fixeras av kåpskruven.
 
Last edited:
Det visar sig hur sprickan kommer att utvecklas på sikt och det bästa vore som flera har sagt att få det svetsat.

Men du kan säkert få det helt tätt om du tvättar rent ordentligt med thinner och sedan limmar kåpan (ska jag limma fast kopplingskåpan? Varför det?) och tätar sprickan med CRC Flex Seal som du lägger en bit tunn skyddsplåt över som får fästa mot tätmassan. Över sprickan, utvändigt (menar du alltså att föregående lagning skulle gälla för insidan av sprickan? Alltså inne i kopplingsutrymmet?), lägger du en några millimeter tjock 20 mm bred sträng av tätmassan som får gå ut på kåpan så att den får kontakt med tätmassan i kåpskarven.(vilken tätmassa i kåpskarv? va? fattar inte alls) Tryck sedan fast och fixera plåtbiten som du har format innan över sprickan medans tätmassan är färsk och kletig och vänta ett dygn innan du häller i olja och startar motorn.

Jag har själv fusklagat ett motorblock så som hade en rejäl spricka undertill p.g.a. påkörning på sten och även en läckande bensintank. Det är ju inga lagningar som man direkt skryter över men de fungerade bra och duger som nödlösning och går att hålla under uppsikt. Det är förstås inga metoder man ska använda sig av för sälja defekta grejor och inte låtsas om något.

Tätmassan har bra styrka och ger väldigt bra vidhäftning så det är ingen risk att plåten lossna annat än om kör på något som skrapar bort den.

Genom att sprickan kommer att ändra sig lite hela tiden beroende på temperatur är det säkrare att ha ett flexibelt tätmedel än ett hårt spackel. Slipa gärna ur sprickan lite innan du tätar den oavsett vad du kommer att täta med. Plåten som limmas över sprickan är viktig genom att den ökar tätytan med en faktor 10 eller något sådant.

Är du lite händig kan du göra en täckplåt som fixeras av kåpskruven.

Tack för tipsen, men jag har ärligt talat en del problem med att förstå vad du menar med vissa delar, fetmarkerar dessa och du får jättegärna förtydliga de avsnitten. :)
 
Jag använder biltemas svarta silikonpackning externt både på min saab som fick hål i kamtunneln pga vattenpumpens remhjul och hojen lite var stans man inte orkar skruva isär. Saaben kamkjedjetunnel är nu inne på sitt tionde år, utan läckage. Det lär lufthärda (luftens fukt) i ett dygn innan man startar fordonet.
 
Det borde gå att svetsa med aluminumtråd (ev med lite Si), för en sån hoj har förmodligen inte nån högre andel magnesium i gjutgodset. Som andra nämnt: tvätta noga, slipa ur insidan med en roterande fil, sätt i en skruv i det gängade hålet, förvärm med gas för att "koka" bort oljan och TIG-svetsa, slipa ur utsidan och svetsa den också. Håll koll på temperaturen på blocket så du inte smälter nån packbox, o-ring eller packningen mellan blockhalvorna. Sen får du slipa till packningsytan, tex med ett pansarblad, så det blir så rakt och jämnt som möjligt.

Lycka till!
 
Tack för tipsen, men jag har ärligt talat en del problem med att förstå vad du menar med vissa delar, fetmarkerar dessa och du får jättegärna förtydliga de avsnitten. :)

Nej ingen tätmassa på springan inuti blocket.

Jag menar att du limmar kåpan med tätmassa mot blocket så att du får en obruten tätmassa över springan på utsidan av blocket gentemot kåpans anliggningsplan mot blocket. På det sättet tätar du även sprickan under kåpan mot blocket.

Kommentarerna ovan ger svar även på det tredje som du har markerat.
 
Nej ingen tätmassa på springan inuti blocket.

Jag menar att du limmar kåpan med tätmassa mot blocket så att du får en obruten tätmassa över springan på utsidan av blocket gentemot kåpans anliggningsplan mot blocket. På det sättet tätar du även sprickan under kåpan mot blocket.

Kommentarerna ovan ger svar även på det tredje som du har markerat.

Tack! :) Nu klarnade det!

Ringde idag JB weld och snacka med en snubbe som sa att orginalet som jag beställt också är det bäst lämpade för mig. Och att jag skulle förbehandla bara genom att försöka få bort så mycket skit som möjligt. Så jag var och köpte aceton idag som jag ska gnida på ordentligt med. Köpte även en liten metallbricka på biltema, nån form av vinkeljärn eller nåt, som jag tänkte snygga till med vinkelkapen och fästa utanpå massan så som du tipsade om. Hoppas att det här kan hålla åtminstone säsongen ut, så kommer jag väl i framtiden försöka få det svetsat antar jag, är sugen på att köpa en billig pinnsvets till nästa år eller nåt.
 
Jag skulle nog satsat på nåt flexibelt som ett högtemps packningssilikon, tex biltema...
 
Tack! :) Nu klarnade det!

Ringde idag JB weld och snacka med en snubbe som sa att orginalet som jag beställt också är det bäst lämpade för mig. Och att jag skulle förbehandla bara genom att försöka få bort så mycket skit som möjligt. Så jag var och köpte aceton idag som jag ska gnida på ordentligt med. Köpte även en liten metallbricka på biltema, nån form av vinkeljärn eller nåt, som jag tänkte snygga till med vinkelkapen och fästa utanpå massan så som du tipsade om. Hoppas att det här kan hålla åtminstone säsongen ut, så kommer jag väl i framtiden försöka få det svetsat antar jag, är sugen på att köpa en billig pinnsvets till nästa år eller nåt.

Du kan glömma både en billig och dyr pinnsvets till en sån spricka. Det är bara TIG som är aktuellt för att svetsa den sprickan.
 
Jag lagade faktiskt ett trasigt motorblock tidigare på en gammal hoj med JB Weld.
Då var det dock en bit som kanske var 1x2cm som hade spruckit och lossnat från blocket.
Men jag la på rejält med JB Weld på insidan och utsidan och det höll biten på plats.
Jag fick jämna till packningsytan sen innan jag skruvade ihop hojen, men motorn satt ihop och fuktade ingen olja alls.
 
Smetat på jb weld nu så snyggt som möjligt efter rengöring med aceton. Imorgon lägger jag i nya lamellerna och har i olja så ska vi se om det håller tätt. Är det en okej idé att ovanpå jb weld (efter att det härdat) täcka över allt med biltemas packningssilikon? Köpte nämligen en tub sånt också. Tänker att det kanske kan funka som en andra barriär?
 
Du bör dutta på lite packningssilikon på sprickan på tätningsytan eller på hela tätningsytan om du inte har packning.

Tänker du smeta på det ovanpå JB Weld lagningen också så se till att det överlappar JB Weld för om det kommer att läcka är det mellan JB Weld och blocket.
 
Du kan glömma både en billig och dyr pinnsvets till en sån spricka. Det är bara TIG som är aktuellt för att svetsa den sprickan.
Det finns riktigt bra alu-pinnar nuförtiden, mycket bättre än förra generationens värdelösa mög! Fast det är inte lätt att svetsa alu med pinne.. Mig funkar också fint till grövre fogar.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top