Liten skåpbil att frakta sporthoj i

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har sökt, men nästan alla trådar slutar med "varför skall du ha en så liten bil...." och "jag skruvade isär min hoj och körde den i en polo".

Helt ointressanta svar tyvärr.

Så...eftersom jag tokruttnade på att traila runt hojen med släp så skall vi växla en av bruksbilarna mot en liten, smidig skåpbil.

Den skall gå in i garaget (där dödar det bilar av transporter/jumpy/vito-typ direCkt) - och det skall gå att lasta en sporthoj UTAN problem, krångla med att ställa den på snedden, eller riva halva bilen för att lösa det etc.

Det skall även vara en komfortabel bil (har åkt Transporter ett tag, det är inte en komfortabel lösning ;) ) - som går snålt (liten diesel) och har det viktigaste (AC är ett krav, farthållare bonus).

Ett pris runt 120' får ses som smärttröskeln.

Till ämnet då, Kangoo Lång, Caddy Maxi och nya Fiat Doblo (blir för dyrt dock) verkar alla klassa in som potentiella objekt.

Caddyn är längre, Kangoon liiiite högre lasthöjd - och den nya Fiaten verkar fasen som klippt och skuren (men blir för dyr :huvet ).

Jag vet att folk lastat i både Caddyn och Kangoon - men fungerar det *bra* - åker man på att skruva av kåpglas och speglar varje gång det skall i/ur - för höjden vid lastning ser ut att vara det enda riktiga problemet?

Nå, har någon redan gjort det här och har facit? :)


Doblon är den enda jag provkört, och gillade den, det trista är att det dyker inte ut några på begmarknaden till rätt pris innan nästa vinter kan man ana...

/J
 
Kangoo long får du trots allt ställa den på snedden över. Fick jag göra vart fall. Sedan har vi höjden också. Rätt tajt att spänna fast den när det är så lågt till tak men det går. Så om man bortser att det kan vara lite småtajt att få plats med bågen så är det en helt ok bil i mina ögon.

Min 3-4 år gamla hade problem med ABS, kupefläkt och skivorna under de 2år jag hade den. Inte ovanligt att givarkransen spricker på dem dessvärre till ABS och man kan inte byta kransen löst :(
Man får alltså köpa axel mm komplett. $$$
Kupefläkten sitter jobbigt till som på många andra bilar.
 
Caddy Maxi funkar som sagt kanon för dig, vet en som har en sådan och kör sin hoj som också den är likadan som din och det är helt utan problem.
Går även in ytterligare en hoj.

Sen är komforten riktigt bra för att vara skåpbil, känns mer som personbil än skåpis.
 
KVD är din vän. Titta på en gammal ambulans kanske ? Polaren inredde sin för hojtransport, tror inte han har sålt den än ;)
 
Kolla om nån "familjebuss" får plats i garaget. Hur stor är garagedörren och hur långt får fordonet ifråga vara?

Chrysler voyager ser visuellt ut att rymma en hoj om man tar ur sätena.
 
Kolla om nån "familjebuss" får plats i garaget. Hur stor är garagedörren och hur långt får fordonet ifråga vara?

Chrysler voyager ser visuellt ut att rymma en hoj om man tar ur sätena.

Jag har kört både Chrysler voyager och Caddy. Det är skillnader. Voyagern var läskig köra i kurvor (i normal fart) så bromsa i god tid, med last körde jag inte fortare än 90km/h på motorväg och den drack bensin som en kamel dricker vatten. Men lånad gratis dög den bra som flyttbuss från Växjö till Göteborg.
Och med ett riktigt lågt pris och starta 1 timme tidigare hemifrån så. :tummenupp
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Ett lite sidotips kan vara en Kubistar lång med (Typ samma bil som Kangoo lång). de går ofta att få för bra pengar. Komfort och prestanda kan väl diskuteras, men om du hittar en med 86hästaren så går den ganska skapligt...
Billiga och prakiska är de i alla fall.
 
VW Caddy Maxi är bilen du letar efter..

Jag tror vi har svaret här.

Amerikanskt skit kommer icke på fråga, bränsleekonomi och duglig väghållning är sällan något man hittar från den kontinenten. ;)

Caddyn är nog trots allt den som träffar alla kriterier, tack å bock!

/J
 
Jag tror vi har svaret här.

Amerikanskt skit kommer icke på fråga, bränsleekonomi och duglig väghållning är sällan något man hittar från den kontinenten. ;)

Caddyn är nog trots allt den som träffar alla kriterier, tack å bock!

/J

jag har en fetingcaddy du kan få tjöpa!
dålig vinterbil, bra vägljud, obekväm, stötig, och går med största sannolikhet inte igenom besiktningen igen.
bara å buda! :D
 
VW Transporter, T4 är kanske inte komfortabel att köra men den är robust och pålitlig och jag tycker det är en form av komfort som jag uppskattar.

Redan testat, går fetbort tyvärr...det är en liten, så personbilslik bil som möjligt jag är ute efter.

Det skall kombineras komfort och möjlighet att släpa en (1) hoj till och från banor någorlunda smidigt, jag har inget intresse i att hala med mig halva bohaget heller, får jag med ett par depåstöd, ett par extra däck och utrustningen så är jag glad.

Siktet är inställt på en Caddy Maxi. PunGt. :) Alt. om det ramlar ut en beggad Fiat Doblo av senaste snitt alldeles för billigt...för den var verkligen rocknroll. :)
 
Sen är komforten riktigt bra för att vara skåpbil, känns mer som personbil än skåpis.

Att den skulle vara nästan i klass med en personbil håller jag inte med om. Betydligt mer högljud än t.ex. en Passat. Vinkeln till gaspedalen blir jobbig i längden också. Sen är kanske andra skåpbilar ännu värre?
 
Redan testat, går fetbort tyvärr...det är en liten, så personbilslik bil som möjligt jag är ute efter.

Det skall kombineras komfort och möjlighet att släpa en (1) hoj till och från banor någorlunda smidigt, jag har inget intresse i att hala med mig halva bohaget heller, får jag med ett par depåstöd, ett par extra däck och utrustningen så är jag glad.

Siktet är inställt på en Caddy Maxi. PunGt. :) Alt. om det ramlar ut en beggad Fiat Doblo av senaste snitt alldeles för billigt...för den var verkligen rocknroll. :)

Finns inte Doblon begagnad i Tyskland eller Italien heller? Eller import är kanske helt ointressant?
 
Jag har en Jumpy 2.0HDI -01, min sv1000s får jag ställa snett men den är 209cm lång, gsxr 750 -07 får jag fram att den är 204cm så det är möjligt att den går in rakt.

Annars så sitter väggen med ca 20 struvar och den plockar man bort väldigt lätt och då garanterar jag att din hoj går in rakt.

Nackdelar: ingen AC(på min), skulle vara 5 cm längre så hade det varit kanon.

Fördelar: lång som en personbil ungefär, och jag får in den i mitt garage:tummenupp

Men ville du lägga lite mer så kan du ju kolla efter 03-> med AC och ev. den 30 cm längre jumpyn.

Lycka till
 

Bifogat

  • 2011-08-14 17.13.00.jpg
    2011-08-14 17.13.00.jpg
    236.1 KB · Visningar: 131
Vi har en handfull Kangoo på jobbet av årsmodeller -06 - -10 och det är en jävla skitbil skulle jag vilja säga. Dessutom verkar de, till skillnad mot de flesta modeller, bli sämre ju nyare årsmodell de är. Har varit alla möjliga fel från AC som går sönder (på i stort sett alla våra bilar) till diverse elfel. Den som varit mest problemfri är min gamla häck från -06 som rullat drygt 10k mil utan att krångla det minsta.

Hur som helst - kör på tyskt, alltid bättre än franskt. (Har precis bytt till en ny Jetta själv).
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top