Liten pick-up

De experter jag har ägt/kört har iallafall ej rostat vill minnas att de har galvad kaross

1. KÖP INTE FRANSKT om du vill ha en bil som du kan åka i mer än ha på verkstaden!!! Jag jobbar med franska bilar och jag skulle bli förvånad om det finns något annat märke som har mer problem med sina dieselbilar. (eller ifs köp franskt, då finns det ju alltid jobb till mig:))
2. det är dyrt som fan om det blir nåt fel på dieselpumpen lagade just pumpen på min 1.9tdi, det kostade 10636:- för att renovera den, men den har gått över 50tusen mil!
3. hade en skoda octavia 1.9tdi förut den rostade inte alls.

Jo, har förstått det efter att man kikat lite på annonser. Vad är kritiska ställen?

Hittat en skoda 97a 1.3 för 17. Vettigt?

Bra skick och mil på den så är den nog vettig. Rosten ser du och alla bilar rostar men Skoda lite mer än alla andra :D Sköter man den så behöver man dock inte råka ut för det mer än på andra bilar som sagt.
Åk och provkör den och lyssna på hur motorn låter. Tickar den som en diesel så behövs MINST ventilerna ställas men det bör de inte göra om servicen är skött på den.
pm'a om du vill att jag ska ta reda på mer om dem, en polare har en sådan och har jobbat som VAG-mek på auktoriserad verkstad.

Märkligt vad olika uppfattning man kan ha om bilar vi har testat det mesta som finns på marknaden i servicebusskaraktär Mercedes vito,Ford connect och transit, Opel combo och vivaro, Peugot Expert och partner, vw caddy och det vi har konstaterat är att peugotarna har varit minst bekymmersfria lite p-ändar och låskolvar har varit de svaga punkter vi märkt på de ca 10 Peugotarna av olika årsmodeller vi kört.

PS Opel Vivaron som jag åker i idag verkar också vara en bra bil men de två vi har är lite för nya för att veta om det är ett bestående intryck.

De rostar i princip överallt.
Kolla på beggade skåpbilar i mellanstorlek Peugot, Citroen m.m bra comfort och billiga i drift. finns från ca 40 000:-

Kan man göra, men då blir det inte mycket pengar till enduro och där var lixom halva grejen med att köpa pickis/skåpbil.

http://www.kvd.se/obj/fil/788nn/37/obj-12630836.php

Den kansk vore något. Svensk kvalitet, bra framkomlighet och bör inte dra marginellt mer än Skodan. Stort flak är posetivt också.

(hur kan den va reggad med en totalvikt på 5700kg och ändå vara lb-reggad (som borde innebära att man kan köra den på B-kort?!))

http://www.kvd.se/obj/fil/788nn/37/obj-12630836.php

Den kansk vore något. Svensk kvalitet, bra framkomlighet och bör inte dra marginellt mer än Skodan. Stort flak är posetivt också.

(hur kan den va reggad med en totalvikt på 5700kg och ändå vara lb-reggad (som borde innebära att man kan köra den på B-kort?!))

En tgb20 dricker nog närmare 2l/mil om man försöker hålla motorvägsfart.

Tittar man på vv så ser man att totalvikten är sänkt till 3500kg så den får bara last 700kg vilket säkert inte är något problem om man bara ska åka till cross eller endurobanan.

Sen är dom ju inget under av komfort på vägen, men jävligt praktiska när man ska hämta hojen längs enduroslingan!

Den här kanske kan funka.... fast du vilje ju inte ha en jänkare! ;)
http://www.leftlanenews.com/wp-content/plugins/iimage-gallery.php?idpost=5957&idg=5&idi=4

En sak alla tycks ha missat i tråden....

Caddy/skoda pickisen har för kort flak för att få in en endurocykel på längden. Det går i nödfall om man ställer cykeln på sniskan och samtidigt uppfinner något smart för att hålla baklemmen halvvägs nere.

Köp ett billigt 5kkr släp och spara resten av pengarna till fortkörningsböter eller psykoterapi över att ha åkt i 100mil i 80km/h......

Jo, har förstått det efter att man kikat lite på annonser. Vad är kritiska ställen?

Hittat en skoda 97a 1.3 för 17. Vettigt?

Som sagt överallt. :hihi

Har själv lagat stötdämpartornen i bak på en skoda pickup, rosten där ser du dock tydligt. Sedan är det ju det vanliga som nederkant på dörrar, sparklådor osv.

Lycka till!

Caddy/skoda pickisen har för kort flak för att få in en endurocykel på längden. Det går i nödfall om man ställer cykeln på sniskan och samtidigt uppfinner något smart för att hålla baklemmen halvvägs nere.

Köp ett billigt 5kkr släp och spara resten av pengarna till fortkörningsböter eller psykoterapi över att ha åkt i 100mil i 80km/h......

Köra med lemmen nere har jag mer eller mindre räknat med. Bor utan möjligheter till släpparkering. Lixom där i jag vill ha pickis/skåp.

Hörrödu, det finns faktisk dom som är glada över att få upp lemmen halvvägs. :mad:

Skämt å sido, köp en extra baklem på skroten, kapa ur ett jack för bakhjulet, svetsa i en bit av en gammal plåtstänkskärm (från en sån där gammal motorcykel som inte är gjurd av plast) och när dedan smäller upp luckan där bak står hojen kvar bara av det tills du har fått dit spännbanden
Överkurs är att göra likadant för framhjulet i hyttbakväggen..

Kan inte tänka mig ett mer optimalt transportfordon faktiskt.

Hörrödu, det finns faktisk dom som är glada över att få upp lemmen halvvägs. :mad:

Ett problem som jag kan uppleva ibland är att lemmen lätt fastnar i upprät läge. Folk pratar att ta hjälp av is, snö och skit, men får sällan ordning på det ändå.

Skåpbil då, Nissan Serena, någon som ägt en sådan? Diesel? Verkar ligga lite högre än skodan i pris, men japs känns på nå sätt säkrare. Nackdel är bara att de är två sits. Och köper man personbilsvarianten så blir det högre skatt/försäkring.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back