"Liten" motard 400-700cc

Visst, husan är liiiite större men det går f..n inte att jämföra med 450:n på gata i alla fall.. Jag har skrivit jämförelser här tidigare angående crf 450 vs husa 650 då jag haft bägge och effekten samt den 6:e växeln gör j...vligt mycke om man mest kör gata till Husans fördel. Klart, ska man använda den som cross eller enduro så blir den ju tyngre att jobba med och då kör man säkert snabbare med en 450! Punkt slut!:pannkyss

det jag menar är att, effekt är ju inte alltid allt. där användbarhet korsar hållbarhet, där finns hojen.

Klart det är skillnad mellan en 650 och 450, det säger väl sig självt?:pannkyss

Men enligt mitt tycke (om nu nån tycker som jag) så är inte husaberg en hoj jag hade köpt för stadsbus/hopp/grusbus, då det är en för klumpig och för otymplig hoj(pga chassit). Dessutom är motorn för mycket, sen är den ju inte direkt skottsäker. Men nu kanske jag var för hård eftersom jag gick över på kritiken angående motorn.
Husabergarna duger bevisligen utmärkt till att vinna både sm och vm-guld i enduro med samt dubbla sm-guld i motard,men är för klumpiga för att puttra runt i stan med:va Konstigaste jag läst på länge.

Husabergarna duger bevisligen utmärkt till att vinna både sm och vm-guld i enduro med samt dubbla sm-guld i motard,men är för klumpiga för att puttra runt i stan med:va Konstigaste jag läst på länge.

en husa 650 kan ju verkligen bli för mycket. motorn suger musten ur en. man blir trött direkt. då är nog en mindre hoj mer lättkörd. i skogen

stan funkar dom ju utmärkt. men trådskapren ska ju köra annat än stad också

Helt rätt! :tummenupp Men det jag vill få fram, av min egen erfarenhet då, är att effekt får man inte nog av för gatkörning i alla fall och där hänger inte 450:na med. Kraften är betydligt värre i husorna. Yamaha har ju ett mkt gott rykte för att vara hållbara och jag gillar dem, men om dem oxå skulle gjort en 650 istället med ca 10-15 hk mer på i stort sett samma vikt så ökar säkert risken för problem för dem med. Annars vad jag läst och hört så håller inte husorna särskilt sämre om man tittar från års -04/05 och nyare jämfört med andra racehojar..

stan funkar dom ju utmärkt. men trådskapren ska ju köra annat än stad också[/QUOTE]

Japp, fast med ca 80% gatkörning så väger fördelarna till 650:n..

Last edited:
jag provsatt en husa årsmod 04 tror jag det var.. den var precis likadan o sitta på som en lc4 dvs inte smidig för 5 öre. hade jag sen kört den oxå så hae den säkert varit smidigare pga ca 30 kg mindre vikt.
nu i somras gränslade jag en husa igen.. dock en 06:a! STOR skilnad. var mer åt 525 hållet.. inte alls så lågt styre o bred sadel. gick som ett as o hade jävulska bromsar. med rätt drevning hade den nog varit rolig tom.

mitt tipps e nog att köpa en hoj med både enduro- och motardkitt. man vet aldrig när lusten att sprätta dynga faller på. o köp absolut ingen hoj som e reggad med 21/18 hjul där det bara finns 17tummare. kan bli bekymmer hos svens bilprovning.

en husa 650 kan ju verkligen bli för mycket. motorn suger musten ur en. man blir trött direkt. då är nog en mindre hoj mer lättkörd. i skogen

stan funkar dom ju utmärkt. men trådskapren ska ju köra annat än stad också
Trådskaparen skriver: Tänkta ändamålet med motarden är att köra gata till 80%, men den skall fungera bra att leka & hoppa med i grustag samt grusvägar/stigar på landet.

MITT fokus skulle då bli en stor bajk (alltså massa fina cc). Qvarna SM610 eller 690 om man vill ha en "enklare" bajk men lite sävligare. 650 husa om man vill ha den optimala bajken men vårda den lite mer. En 450 (oavsett märke) skulle jag endast kika på om det var +50% skog jag skulle köra.

Jag tror vi är rätt överens?!

Trådskaparen skriver: Tänkta ändamålet med motarden är att köra gata till 80%, men den skall fungera bra att leka & hoppa med i grustag samt grusvägar/stigar på landet.

MITT fokus skulle då bli en stor bajk (alltså massa fina cc). Qvarna SM610 eller 690 om man vill ha en "enklare" bajk men lite sävligare. 650 husa om man vill ha den optimala bajken men vårda den lite mer. En 450 (oavsett märke) skulle jag endast kika på om det var +50% skog jag skulle köra.

Jag tror vi är rätt överens?!

Sa vi inte nyss att alla inte har samma uppfattning, tydligen delar vi inte samma uppfattning.

Jag skulle kollat efter alla modellerna o köpt den jag hade gillat mest. spelar ingen roll om de va 450-525-650

jag provsatt en husa årsmod 04 tror jag det var.. den var precis likadan o sitta på som en lc4 dvs inte smidig för 5 öre. hade jag sen kört den oxå så hae den säkert varit smidigare pga ca 30 kg mindre vikt.
nu i somras gränslade jag en husa igen.. dock en 06:a! STOR skilnad. var mer åt 525 hållet.. inte alls så lågt styre o bred sadel. gick som ett as o hade jävulska bromsar. med rätt drevning hade den nog varit rolig tom.

mitt tipps e nog att köpa en hoj med både enduro- och motardkitt. man vet aldrig när lusten att sprätta dynga faller på. o köp absolut ingen hoj som e reggad med 21/18 hjul där det bara finns 17tummare. kan bli bekymmer hos svens bilprovning.
06 vs 04 stor skillnad :va
Då har du nog missat nåt eftersom de (i originalutförande) är identiska förutom att tanken på 04an är lite smidigare(!)...

Sa vi inte nyss att alla inte har samma uppfattning, tydligen delar vi inte samma uppfattning.

Jag skulle kollat efter alla modellerna o köpt den jag hade gillat mest. spelar ingen roll om de va 450-525-650

Jo, vi är överens om att en 450 är vettigare i skogen. Det har vi båda skrivit nämligen :)
Vi är även overens om att man ska köpa den bajk man tror man blir mest nöjd med.

Last edited:
Oj oj oj, denna debatt gjorde det inte enklare direkt.

Hm, en husky 610 eller ktm 525 blir kanske en bra kompromiss... Problemet är bara att hitta en husky för provkörning :gnissla .

Ytterligare ett kriterie är att man helst skall slippa klyva motorn varje år.
Att byta olja + filter samt ställa ventiler några gånger per år ser jag inte som något problem, men klyvningar + renoveringar är utanför mitt kunnande och för dyrt. Hur mycket "kärlek" behöver en 525:a?

Hm, en husky 610 eller ktm 525 blir kanske en bra kompromiss... Problemet är bara att hitta en husky för provkörning :gnissla .

Att byta olja + filter samt ställa ventiler några gånger per år ser jag inte som något problem, men klyvningar + renoveringar är utanför mitt kunnande och för dyrt. Hur mycket "kärlek" behöver en 525:a?

som motard 7-8h serviceintervall. Du får gärna provköra min 525:a :tummenupp

Fick jag välja vilken som helst så skulle jag ta en SXV igen....

Det skulle jag också ha gjort. Skönare med mjuk fjädring på gata, funkar bättre där det är guppit men inte så bra på motardbana. Sen borde FE:n ha snällare motorkaraktär (har aldrig provat en sån) och borde vara bättre att slanga med. FS:n tyckte jag var lite väl hetsig men det är nog bara en vanesak.

:felämne
Själv så har jag börjat blivit sugen på Husqvarnas 610 (offroaden) :kär .

Vi är även overens om att man ska köpa den bajk man tror man blir mest nöjd med.

Mm tills den pajar:tungan Ne nu skojja jag. Bara man kan och vill mecka så tror jag husaberg är ett väldigt bra. Och att man gör det som står i boken och inte skippar lite grejer.

Till trådskaparen: Lycka till:tummenupp

Då tror jag nog en Husky passar dig bättre. :)

525 is the shit, om du ska ha en smidig, snabb och lätt hoj. Dock bör du inte ha tummen mitt i handen, justera ventiler och byta olja samt filter bör göras ganska frekvent, men det gör man ju endå, oavsett vilken hoj man har så jag tycker inte att det är något argument för att INTE köpa en 525. =)

06 vs 04 stor skillnad :va
Då har du nog missat nåt eftersom de (i originalutförande) är identiska förutom att tanken på 04an är lite smidigare(!)...

ja inte vet jag vad där var gjort på dom... den ena var bred som en buss o den andra smal o smidig som en 15-åring

525 is the shit, om du ska ha en smidig, snabb och lätt hoj. Dock bör du inte ha tummen mitt i handen, justera ventiler och byta olja samt filter bör göras ganska frekvent, men det gör man ju endå, oavsett vilken hoj man har så jag tycker inte att det är något argument för att INTE köpa en 525. =)

nja.. justera ventilerna hoppas jag inte du gör så offta.. däremot kontrolera dom :fakta

Last edited:
Det gör väl inget om man justerar dom, fast att dom inte behövs justeras, man inspekterar ju tryckarna samtidigt *försöker slingra mej*

ja inte vet jag vad där var gjort på dom... den ena var bred som en buss o den andra smal o smidig som en 15-åring
Då har du nog blandat ihop hojjarna.Tanken är klumpigare på -06 än -04 i vilket fall.Med alutanken blir den mycket smidigare.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back