Liten licensfråga

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Undrar lite över en sak här...

Om man under 2006 bara har tänkt att ställa upp i 2 tävlingar...
Kan man lösa ut en amatörlicens för att få träna på alla banor och sen lösa engångslicenser för att få tävla på 2 ställen?
Alltså, kan man ha 2 olika licenser samtidigt?

//peter

Visst kan du det. :tummenupp Är det "enklare tävlingar" så räcker det med amatörlicensen dessutom.

fireblade skrev:
2130738 Undrar lite över en sak här...

Om man under 2006 bara har tänkt att ställa upp i 2 tävlingar...
Kan man lösa ut en amatörlicens för att få träna på alla banor och sen lösa engångslicenser för att få tävla på 2 ställen?
Alltså, kan man ha 2 olika licenser samtidigt?

//peter

Kan kan man ju. Men det är är inge vidare försäkringsskydd osv. Det finns flera exempel på förare som kraschat med "engångslicenser" och råkat ut för diverse strul. Är man inte dumsnål så löser man ut en, i det här fallet, B-licens. (jag antar att det rör sig om en sån i vart fall.

Niklas C skrev:
2130950 Kan kan man ju. Men det är är inge vidare försäkringsskydd osv. Det finns flera exempel på förare som kraschat med "engångslicenser" och råkat ut för diverse strul. Är man inte dumsnål så löser man ut en, i det här fallet, B-licens. (jag antar att det rör sig om en sån i vart fall.
Men nu ville han väl ha en amatörlicens i botten och försäkringsskyddet skiljer sig inte så mycket mellan den och B, 400 eller 500 tusen i maxbelopp är inte hela världen om man har en personlig olycksfallsförsäkring. För många så kostar en sådan mindre än skillnaden mellan amatör- och B-licens (1000/2450).

OK... låter ju bra iaf.

eftersom skillnaden blir 850 kr på att lösa ut amatörlicens + engångslicens för 2 tävlingar (1000 kr + 2 x 300 kr), mot 2450 kr för en helårs B-licens, så är det bättre att lägga pengarna på en vettig personförsäkring.

Men jag har fått svar på frågan om huruvida det går att göra så eller inte, så jag är nöjd :)

//Peter

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back