Jag förlorade själv färgspruta-oskulden ifjol och precis som många andra som tar sina första trevande steg inom detta område så körde jag med biltemas prylar. De grejornas kapacitet överskrider nog mina färdigheter med råge är jag rädd. Jag lackade enbart med 2K klarlack ifjol men jag lärde mig några viktiga läxor.
Läs på om hur spruta m.m. fungerar. Jag fann biltemas egen lackeringsguide skapligt informativ. I brist på erfaren kompis så fick den duga.
Då jag som sagt enbart lackerade med klarlack så spelade det inte så stor roll att det blev en viss "dimma" (huvudsakligen p.g.a. min egen okunskap angående luftregleringen)som fäste på allt möjligt. Även om man bara lackerar med 1-2 bar så är det väsentligt mycket högre lufttryck i en färgspruta än i en sprayburk så allt möjligt sprutar därefter... Inför framtida planerade färglackeringar så har jag därför insett att jag måste bygga ett "lackbås" i garaget för att undvika ofrivillig lackering av allt därinne... Det kommer att bli byggplast upphängt från golv till tak.
Tänk även på att "maskera" dig själv väl. 2K-färg i håret är sällan en höjdare...
Andningsmask/filter är ett måste! (Inte bara ett simpelt munskydd!) God ventilation likaså.
en annan fråga, behöver jag med än tryck regulator, vatten avskilljare och sprutan? Ja också kompressorn så klart
Du bör nog även ha en trycksensor (
manometer) vid sprutan. Jag insåg i.a.f. rätt snabbt att lufttrycket vid kompressorn (reglerat av tryckregulatorn) var inte inte lika som vid sprutan. (Be mig inte att förklara varför det blir så.)