Liten kille behöver hjälp med val av hoj

Buell

Buell XB12Scg är samma som XB12S men med bara 72 cm sadelhöjd (ungefär samma som glidare brukar ha). Finns att beskåda på mässan i Älvsjö nu.

Motorn är på 1200 cc så det räcker med råge att köra upp på.

Bifogat

• Buell XB12Scg II.jpg
    Buell XB12Scg II.jpg
    130.1 KB · Visningar: 45
  • Buell XB12Scg.jpg
    Buell XB12Scg.jpg
    138.4 KB · Visningar: 61
Hej!

Är lika lång som du (och bara 1 år äldre :D )
Jag har kört en del hojar, inte ägt, men kört, och XT600 fungerar bra. Dock inte för uppkörning.
Om du inte vill köra/köpa svindyr sporthoj, och vill kunna köra upp för tung, så skulle jag göra som jag gjorde, låna hoj på körskola och kör upp med.
Lägg dina pengar på en hoj som passar din längt/vikt.

Annars kan jag säga att det går utmärkt att köra med en Yamaha XS750 (tror jag den heter), gammal 80-talare men går bra och ganska smidig trots vikten.

Sedan skall jag tillägga att du säkert lär dig köra med den mc du köpt , det handlar om vana, vilja, och vasselin(?!) :D

har övningskört på en bmw r 850 r hoj som 'ser' stor ut och väger väl typ 230 kg och det är inga problem. jag är 167 cm.

och köpte för inte så länge sen en gsx-r600 som sitter som handen i handsken på mig. visst, den väger runt 165kg men jag tycker inte du behöver bli avskräckt av tyngre hojjar...

Nu är det så att jag har drömt om att skaffa MC kort så länge jag kan minnas och nu är jag 23 år.
Jag vill ta körkort till tung MC, men till problemet så är jag bara 1.65 cm lång.
Så det är svårt för mig att hitta någon hoj som passar.
Jag har köpt en Yamaha XV750SE -82 som jag har börjat övningsköra på nu. men den känns väldigt tungt för mig, den vägar ca 230 kg.

Väger alla A hojar så mycket eller finns det någon annan hoj som skulle passa mig som första hoj?

Är en sporthoj något för mig angående min längd? vill ju helst stå stadigt med båda hälarna på marken.

Tacksam för hjälp

jag övningskörde på en bmw r 850 r hoj och tycker det funkar apschysst.

oavsett om du sen vill köra sporthoj, glidare osv...

Om jag säger såhär.
Vad för sorts hoj är bäst att börja på:

Sport
Touring
Custom

nåt att tänka på vad gäller hastighet osv - för dig är såna saker egentligen irrelevant. du är nybörjare och ska köra en hoj därefter. sen om den toppar 300km/h spelar ingen roll.

det du ska tänka på är att bli en bra hoj förare. inte hur snabbt du kan köra. min lilla mor kan också köra 300km/h fast jag tvivlar på att hon skulle överleva då...

208 km/h 0-100 3,2 sec Detta låter ju riktigt bra :tummenupp

Last edited:
Om jag säger såhär.
Vad för sorts hoj är bäst att börja på:

Sport
Touring
Custom

En hoj som e ganska "neutral" är ju att föredra. Typ Honda Hornet liknande. Eller en motard. Jag är under 170 och enligt bilden verkar jag ha hyfsad kontrol på min duke.:D

Effter lite övning fixar man vad som, jag körde pappas zx7r när jag var 13år och vägde som ett par mjölkpaket...

En hoj som e ganska "neutral" är ju att föredra. Typ Honda Hornet liknande. Eller en motard. Jag är under 170 och enligt bilden verkar jag ha hyfsad kontrol på min duke.:D

Effter lite övning fixar man vad som, jag körde pappas zx7r när jag var 13år och vägde som ett par mjölkpaket...

Ja, äntligen en som har ett bra förslag! :)
Jag tycker Honda Hornet 600cc är en perfekt nubörjarhoj OCH
för den lite mer vane! Jag körde med min i 3år, sålde tyvärr
den! Men ska antagligen (vill!) köpa en Hornet 07 nu till
hösten eller om ett år (ska skaffa mig ett fast jobb först).
Tycker den nya horneten har blivit mycket snyggare
(modernare om inte annat). Men framför allt är den låg och
hojen väger endast ca 170kg! Min faster lånade min hoj när
hon övningskörde, och passade henne korta längd perfekt! Hon
köpte en egen efter att kortet var fixat,,, MEN det är ingen
kärring hoj! Varvar man på lite (Du måste dock ha slip-on på
den) så växer hornen fram och det blir riktigt kul!

En annan fördel är att den är billig att äga! iaf om du får växer
till dig (rättare sagt 25år , då kan du teckna If´s
hondaförsäkring,,,, jag fyller 25 nu på våren :yoparty ).

Tacksam för hjälp

En annan mkt bra grej för att öka hojkontrollen och självförtroendet är att köra lite offroad. Har du ingen polare som har en 250 cross som du kan leka lite med? Efter några timmar i lössand kommer din yamma kännas lite mindre och mer hanterbar.:tummenupp

Det hänger inte ett dug i hur långa man är, utan bara hur säker man känner sig… Ge inte upp, det är bara att öva och köra mer! Lycka till.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...