Liten j-a spik...

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
Här var man i stort sett klar med hojen och redo att starta pendlingen till jobbet imorgen... då får jag se nåt litet blankt i bakdäcket. Och mycket riktigt var det en spik-j-l som gått in i däcket och pyspunkan var ett faktum :huvet

Däcket (Mezler sport-touring) är nyligen bytt p g a spik i däcket (!) och i övrigt i mycket bra skick, skulle man inte våga sig på en lagning eller är det helt kört och byte det enda som gäller?

Ekonomin är helt körd p g a en sjuk el-räkning, kvarskatt, bokad semester, stundande 40-års party m m så jag har f-n inte råd med nytt. Kanske kan ett beg race-däck vara ett alternativ om lagning är utesluten?

Tacksam för tips!

/Larsa

Larsa97 skrev:
Här var man i stort sett klar med hojen och redo att starta pendlingen till jobbet imorgen... då får jag se nåt litet blankt i bakdäcket. Och mycket riktigt var det en spik-j-l som gått in i däcket och pyspunkan var ett faktum :huvet

Däcket (Mezler sport-touring) är nyligen bytt p g a spik i däcket (!) och i övrigt i mycket bra skick, skulle man inte våga sig på en lagning eller är det helt kört och byte det enda som gäller?

Ekonomin är helt körd p g a en sjuk el-räkning, kvarskatt, bokad semester, stundande 40-års party m m så jag har f-n inte råd med nytt. Kanske kan ett beg race-däck vara ett alternativ om lagning är utesluten?

Tacksam för tips!

/Larsa

Vissa mc-verkstäder lagar inte däck ens om du försöker muta med bullar.
Bildäck lagar man, skillnaden är ju att du har 3 kvar när lagningen ger upp.

Larsa97 skrev:

Tacksam för tips!

/Larsa

Sitter spiken i slitbanan och hålet är litet så är det bara och laga tycker jag.. har lagat en del mc däck i jobbet men de flesta köper nytt för å vara på den säkra sidan. Ev kan det vara svårt å laga mc däck beroende på modell...

Om lagningen mot all förmodan skulle " gå upp " så märks det som en väldigt långdragen pyspunka.. så mitt råd e att du kollar med nån däck-firma som kan göra en ordentlig lagning.

Nu vet jag inte hur du bor å så, men kolla efter småspik på tomten/utanför garaget mm.. eftersom det hänt tidigare

om du inte bruka ligga på 150 + så mycke så kanske en slang skulle ordna de, vet dock inte om man kan använda det på en sportis :va
jag skulle no köpt nytt :rolleyes:

jep84 skrev:
Sitter spiken i slitbanan och hålet är litet så är det bara och laga tycker jag.. har lagat en del mc däck i jobbet men de flesta köper nytt för å vara på den säkra sidan. Ev kan det vara svårt å laga mc däck beroende på modell...

Om lagningen mot all förmodan skulle " gå upp " så märks det som en väldigt långdragen pyspunka.. så mitt råd e att du kollar med nån däck-firma som kan göra en ordentlig lagning.

Nu vet jag inte hur du bor å så, men kolla efter småspik på tomten/utanför garaget mm.. eftersom det hänt tidigare
Jo, det var en liten spik mitt i slitbanan och en pyspunka märker man ju direkt när hojen blir trög att svänga med. Låter som jag kan våga mig på en lagning i alla fall, tack för svar!!

Jag (snål som jag är) hade testat punkaspray. Är de inget stort hål så funkar det säkert.

ozeo skrev:
om du inte bruka ligga på 150 + så mycke så kanske en slang skulle ordna de, vet dock inte om man kan använda det på en sportis :va
jag skulle no köpt nytt :rolleyes:

Ingen slang ,man pluggar däcket.

Har själv fått spik igenom ett nytt däck, visst ska man kanske inte pressa på i över 200 överallt men det går att köra rätt skapligt ändå.

P@trik skrev:
Ingen slang ,man pluggar däcket.

Har själv fått spik igenom ett nytt däck, visst ska man kanske inte pressa på i över 200 överallt men det går att köra rätt skapligt ändå.
Kanon :tummenupp

Åk ner till däckjocke som ligger vid Statoil. Han har pluggat hojdäck
förut i alla fall. Han är kanonbra...

Äh, jag har matat på i toppfart med ett pluggat bakdäck, ingen fara alls.
Dessutom känner man knappt att luften försvinner ur bakdäcket i dom farterna. Det gungar till lite när man växlar men mer är det inte.
Jag skulle plugga och köra vidare utan att bry mig.

Som skorpan skrev: Lagning från insidan så håller det. Själv fick jag ett stift rakt in i bakdäcket efter 50 mil. Comi som sålt däcket fixade det med en lapp från insidan och har nu rullat 6-700 mil klarade även Gelleråsen i fjol.

HönaPower skrev:
Du har inget otalt med någon? låter nästan konstigt på 2 spikar efter varandra.... :va
Jag har en liten småskum granne.. kanske ska jag skicka in spiken till Rikskrim...

Det är konstigt att spikar som ligger på marken går rakt in i däcken och att döma av svaren så verkar det inte alltför ovanligt. Det finns tydligen många därute som inte gillar sporthojar :gnissla

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back