Liten HD efter formatering

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har formaterat och har igentligen 2st 320Gb Hd
Men i utforskaren är där bara 2st 120GB nu

När jag startar datorn står det
IDE Channel 2 Master Disk: LBA,ATA 133, 320GB
IDE Channel 3 Master Disk: LBA,ATA 133, 320GB
om det är till någon hjälp.

Vad är fel?
Jag kör Win Xp Pro

Hur har du formaterat? NTFS eller FAT32? Är servicepack 1 eller 2 installerat?
Felet kan vara ett av dom två, inget servicepack eller disken är formaterad till FAT32.

Hur har du formaterat? NTFS eller FAT32? Är servicepack 1 eller 2 installerat?
Felet kan vara ett av dom två, inget servicepack eller disken är formaterad till FAT32.

Windows xp kan inte formatera fat32-partitioner till större än 32GB, så det är uteslutet.

Det mest troliga är att du installerat "gamla" windows xp, utan servicepackar. Den har nämligen bara stöd för 40-bitars hårddiskadressering (40 bitar -> endast 128GiB kan adresseras eftersom 128GiB = 1Tbit, och 2^40 bitar = 1Tbit).

Lösning:

Antingen installerar du Sp1a eller Sp2, och allt är antagligen frid och fröjd eftersom dessa har stöd för 48-bitars LBA (dvs diskadressering) och 2^48 -> 8TB.
Eller också får du hacka lite i registret, så här: http://support.microsoft.com/kb/303013

Okey tack för er hjälp skall titta på det. Nej jag har inte hunnit installera SP än, skall fixa det nu. :tummenupp

2747208 Windows xp kan inte formatera fat32-partitioner till större än 32GB, så det är uteslutet.

Det mest troliga är att du installerat "gamla" windows xp, utan servicepackar. Den har nämligen bara stöd för 40-bitars hårddiskadressering (40 bitar -> endast 128GiB kan adresseras eftersom 128GiB = 1Tbit, och 2^40 bitar = 1Tbit).

Lösning:

Antingen installerar du Sp1a eller Sp2, och allt är antagligen frid och fröjd eftersom dessa har stöd för 48-bitars LBA (dvs diskadressering) och 2^48 -> 8TB.
Eller också får du hacka lite i registret, så här: http://support.microsoft.com/kb/303013
va?
en fat32 formaterad disk kan väll endå va större än 32Gb?
eller missförstår jag dig totalt?

Bifogat

• fat32.JPG
    fat32.JPG
    9.4 KB · Visningar: 34
Nu har jag SP2 men problemet kvarstår. Hacka i registert, hmm känns inte som mitt område. Finns det ingen patch eller nått sånt ? Är det verkligen meningen att man som andvändare skall sitta o hacka i registert för att kunna andvända sin HD som är större än 137GB?

:va :confused:

Nu har jag SP2 men problemet kvarstår. Hacka i registert, hmm känns inte som mitt område. Finns det ingen patch eller nått sånt ? Är det verkligen meningen att man som andvändare skall sitta o hacka i registert för att kunna andvända sin HD som är större än 137GB?

:va :confused:

Det fungerar inte om du installerar sp2 efter xp installationen, tyvärr, du måste ha en xp version med sp2 från början.

Annars får du hacka lite som "skalman" föreslog.

//Fredde

2753901 Det fungerar inte om du installerar sp2 efter xp installationen, tyvärr, du måste ha en xp version med sp2 från början.

//Fredde
Fungerade för mig när jag installerade sp1a och sp2 i efterhand.

Det fungerar inte om du installerar sp2 efter xp installationen, tyvärr, du måste ha en xp version med sp2 från början.

//Fredde

Jasså lite dåligt att man skall behöva göra såndant faktiskt.

Fungerade för mig när jag installerade sp1a och sp2 i efterhand.

Hmm konstigt att det inte funkar här. Jag har två 320Gb är jag säker på, står när man startar datorn. :confused: Varför funkar det inte här kan man undra . . . .

Last edited:
2754443 Hmm konstigt att det inte funkar här. Jag har två 320Gb är jag säker på, står när man startar datorn. :confused: Varför funkar det inte här kan man undra . . . .

Å andra sidan så är det faktiskt inte översvårt att gå in och pilla lite i Registret. Bara du gör som det står i länken ovan så löser det sig. :näsblod

Du behöver INTE ha sp 2 på xp för att se större diskar, däremot måste du aktivera stöd för stora diskar i setup'en, alltså datorns setup. Har du inte det så stannar diskarnas storlek vid 137 Gb.
Stödet heter LBA och återfinns under disk i setup.

Mvh Stephenj

Du behöver INTE ha sp 2 på xp för att se större diskar, däremot måste du aktivera stöd för stora diskar i setup'en, alltså datorns setup. Har du inte det så stannar diskarnas storlek vid 137 Gb.

Mvh Stephenj

Varje disks setup? Var är det BIOS eller i registert eller?

Å andra sidan så är det faktiskt inte översvårt att gå in och pilla lite i Registret. Bara du gör som det står i länken ovan så löser det sig. :näsblod

Allt är lätt när man kan det som det heter.

Steg 1,2, klara jag, dom sista hänger jag inte med på riktigt.

Vad är tex en "$OEM$ subfolder " ?

To enable 48-bit LBA support by using an unattended installation with the Microsoft System Preparation (Sysprep) tool, follow these steps: 1. Copy the following text into Notepad and save the text as the 48bitLba.inf file:[version]
signature="$CHICAGO$"
SetupClass=BASE

[DefaultInstall]
AddReg=48bitlba.Add.Reg

[48bitlba.Add.Reg]
HKLM,"System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters","EnableBigLba",0x10001,1

2. Create a file named Cmdlines.txt that includes the following lines:

[Commands]
"rundll32 setupapi,InstallHinfSection DefaultInstall 128 .\48BITLBA.INF"
3. Locate the Sysprep\I386 folder in the Sysprep image, and then create a $OEM$ subfolder in this folder.
4. Copy the 48bitlba.inf and Cmdlines.txt files into the Sysprep\I386\$OEM$ folder.
5. In your Sysprep.inf file, add a key named InstallFilesPath to the [Unattended] section. This key must have the following value: InstallFilesPath = "C:\sysprep\i386"
To add the previous settings to the Images folder that was created with the Riprep.exe program, follow these steps: 1. On the remote installation server that contains the Riprep image, create a Sysprep\I386\$OEM$ folder in the following folder:
RemoteInstall\Setup\Language\Images\Riprep_dir_name\I386\Mirror1\UserData
Note Language is "English" for the English language, and Riprep_dir_name is the unique name that you selected for the Riprep image.
2. Copy the 48bitlba.inf and Cmdlines.txt files into the $OEM$ folder.
3. Modify the Riprep.sif file (and any other template files for this Riprep image that you have created) in the following folder:
RemoteInstall\Setup\Language\Images\Riprep_dir_name\I386\Templates\Riprep.sif
To do this, add the OemPreinstall and InstallFilesPath values:

[Unattended]
OemPreinstall = "Yes"
InstallFilesPath = "C:\sysprep\i386"
4. Close and then save the file.

Last edited:

Mvh Stephenj

Stephen, nu är du nog ute och cyklar. Det är inte BIOS som är hans problem. Om du läser hans ursprungspost ser du att BIOS hittar 2x320GB, och därmed kan man utesluta BIOS-problem. Detta är ett windowsproblem, det är ett KÄNT problem att windowsxp utan servicepackar inte har stöd för större diskar än 137GB.

Vad gäller FAT32 så kan windowsxp LÄSA FAT32-partitioner som är större än 32GB, men den kan inte FORMATERA större partitioner än 32GB. Detta är lite OT dock.

Edit: du behöver inte klydda med $oem och sånt. Skapa en textfil som innehåller följande text:

[version]
signature="$CHICAGO$"
SetupClass=BASE

[DefaultInstall]
AddReg=48bitlba.Add.Reg

[48bitlba.Add.Reg]
HKLM,"System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters","EnableBigLba",0x10001,1

...och spara den som "enable48bitlba.inf". Därefter högerklickar du på filen och väljer "installera".

edit2: inget mellanslag i ordet parameters, vet inte var det kommer ifrån, jag kan inte editera bort det...

Last edited:
Tack till stephenj som guidade mig i partion magic o tipsade o trixade så nu är mina diskar normala igen :tummenupp

Back