Liten fråga angående xt racing laptimer

Hornet Steffo

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Älvängen
Hoj
CBR600RR
Har precis fått en xt racing laptimer från usa.
Det jag undrar över är följande.
Måste man ställa in den på något speciellt sätt så att den vet när jag kör förbi just min sändare? Eller skall det bara sitta en ute? Hur göra om det tex sitter flera ute? :va
Kan någon förklara hur det hela fungerar så blir jag glad.
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Finns det en sändare ute så behöver du inte sätta ut någon, jag har hittills aldrig använt min sändare. Finns det flera sändare ute så kan du få felaktiga värden.

Hornet Steffo skrev:
2306180 Har precis fått en xt racing laptimer från usa.
Det jag undrar över är följande.
Måste man ställa in den på något speciellt sätt så att den vet när jag kör förbi just min sändare? Eller skall det bara sitta en ute? Hur göra om det tex sitter flera ute? :va
Kan någon förklara hur det hela fungerar så blir jag glad.
 

Hornet Steffo

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Älvängen
Hoj
CBR600RR
Ballou skrev:
2306187 Finns det en sändare ute så behöver du inte sätta ut någon, jag har hittills aldrig använt min sändare. Finns det flera sändare ute så kan du få felaktiga värden.

Sitter det alltid en sändare ute (typ fast monterad) vid varje bana? eller hur vet man att någon inte redan satt upp en?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Tja man får väl helt enkelt titta efter om det är nån som satt ut en sändare eller inte.
Annars är det väl bara att ställa upp din, det gör inget om det står fler sändare ute.
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Nej det finns inte fast monterat men eftersom laptimern slår på sig automatiskt när du passerar en sändare så märks det snart om det finns en sändare ute eller inte. Min erfarenhet är att man kan få felaktiga tider om ett flertal sändare är ute samtidigt, som t.ex. under SM-helgen i Anderstorp.

Hornet Steffo skrev:
2306290 Sitter det alltid en sändare ute (typ fast monterad) vid varje bana? eller hur vet man att någon inte redan satt upp en?
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
Du måste ställa in din mottagare att den ska "blunda" valfrit antal sekunder efter att den passerat en sändare. Då vissa förare kan ha ställt ut sändare på olika ställen på banan för att få mellantider bör du ställa in den ganska nära din snabbaste varvtid typ om du kör 1.10 så kan du sätta den på 1.00.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo men missar laptimer första sändaren och tar på andra men nästa varv tar på första. Ja ni fattar.

Kanske inte spelar så stor roll då man kanske kör 55m/s (200/3.6). Men ibland kan nån ha ställt en sändare 30m bort från en annan. Alla banor har ju ganska lång start/mål raka så det kan skillja en del.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Uppföljningsfråga !

Stämmer det att man kan tanka ur varvtiderna ur XT´n till sin laptop med IR utan att behöva handla XT´s IR öga/USB adapter ?
 

Wander

Medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Allt sålt
Vet inte om det går att använda Laptoppens ir-öga, för programmet kräver en com port.
Kan du lägga upp ir-porten som en com port funkar det, berätta gärna hur.
Annars kanske du har en ir-adapter till något annat som sätts i com porten och då ska det funka, har själv testat med en hemmabyggd ir mottagare utan problem.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top