Liten dispyt jag måste få uppklarad

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag och en kompis diskuterade i vilka varv en 2t trivs bäst och slits minst. Han går stenhårt in för att lägsta varvet möjligt innebär lägst belastning och påfrestning för hojen vilket skulle leda till ett mindre slitage än på något annat högre varv. Min åsikt är dock motsatt att vid segdragning på låga varv där hojen inte har någon ork så är påfrestningen på kolv och cylinder hög men att vissa lager givetvis slits mer, hur många lager det nu är som snurrar snabbare vid samma givna hastighet. Alltid snackas det om att vid inkörning skall man köra på den del av registret där hojen har ork, inte segdra men samtidigt inte ligga på höga varv. Slutsatsen är att denna "inkörningskörningen" borde vara den som är mest gynsam för motorn där den faktiskt har som lägst belastning, varför skulle det vara annorlunda annars?

Ni får ursäkta mina dumma frågor men jag vill gärna ha svar på detta. :4skrika

Du har helt rätt,, absolut ingen segdragning utan växla ned utan att för den skull övervarva är min inkörningsfilosofi gällande både 2t & 4t

//Lasse

Vill höra en bra motivation som skulle styrka min kompis teori om att motorn skulle slitas mindre vid lägre varv. Påståendet här är att den slits mindre vid 5k rpm i samma hastighet som vid 8k vid en viss konstant fart. Växellådan snurrar då lika snabbt. Belastningen på kopplingskorgen må vara mindre och givetvis slitaget på vevlagret men belastningen på cylinder och kolv samt kolvringar lär vara högre när motorn segdras vilket i sin tur lär leda till ett högre slitage. Vill få ett konkret svar nu. :hihi

Lågt kontra högt varv vid samma effektuttag ger större vridmoment och tryckbelastningar i motorn. Om det skulle ge mer slitage eller inte kan jag inte svara på.

Jag smiter undan med det diplomatiska svaret: En motor mår nog bäst av att arbeta inom det varvtalsområde den är konstruerad för :)

LowFlyer skrev:
2106431 Lågt kontra högt varv vid samma effektuttag ger större vridmoment och tryckbelastningar i motorn. Om det skulle ge mer slitage eller inte kan jag inte svara på.

Jag smiter undan med det diplomatiska svaret: En motor mår nog bäst av att arbeta inom det varvtalsområde den är konstruerad för :)
Vi snackar inte lågt/högt varv vid samma effektutag, eller? Rimligtvis är det samma effekt som lämnar bakhjulet om man ska bibehålla en viss fart oavsett varvtal. Men som du säger, och en 2t är ju bygd för att ligga på effektpuckeln, dvs 6k+ hälst 8k+.

Kom att tänka på en sak, stödjer ni mina tankegångar?

För att hålla en viss konstant hastighet så lämnar bakhjulet en viss kraft, denna kraft är samma för denna konstanta hastigheten oavsett motorvarv. Dvs att maskinen "påfrestas" lika mycket men på olika sätt vid en viss konstant hastighet oberoende av vilket varvtal man håller. Detta bortsett ifrån att motorn kanske går varmare vid ett högre/lägre varv pga belastning och kylningsförmåga.

Kanske att bränsleförbrukningen vid ett visst varv kan säga något om påfrestningen i motorn. Men där faller konceptet lite. Om nu bakhjulet alltid levererar samma effekt vid en konstant hastighet oavsett varv. Borde den då inte dra lika mycket bensin också på olika varvtal under förutsättning att man håller denna samma hastighet? :confused:
Man brukar säga att en motor trivs bäst i sitt effektregister, innebär detta automatiskt sett lägre slitage, om inte varför isf.

Belastning..

Om man nu bortser från växellådan och tittar på det du började med att fråga om....vid vilket varvtal en 2 taktsmotor slits mest och minst på så är svaret ..
Det beror på om den är belastad eller inte.

Vid låga varv och hög belastning (Tex vid full gas och acceleration) är det vevstakslagret som klart får jobba hårdast.tack vare hög utnytjandegrad.

Man kan oxå ange vid max vridmoment så är utnyttjande graden av dom flesta komponenterna till fullo utnyjade då BMEP är som störst.

Tittar vi på en annan del av motorn så är det området ovanför avgasporten som har det besvärligt.
Vid hög belastning så är gastrycket högt samt vid en högre utnytjandegrad så ökar temperaturen kring området galopperande.
Det ger att oljefilmen gärna vill carbonisera och risken för högre mekaniskt slitage är överhängande.
I länden så ger det ett ovalt cylinderrör och deformationer både på kolvens baksida vid insuget som vid ytan kring utblåset.

Som ett annt brev på posten, så får kolvringen mycket stryk efter som den är den största länken till värmetransferering från kolvdomen till cylinderväggen.
Därför kan den krokna av för mycket värme, och därför ge upp sin största uppgift här i livet "att upprätthålla trycket"

Så om man tittar tillslut var en tvåtaktsmotor slits minst så är svaret: Efter motorn har paserat max vridmoment.
Då går den som lättast.

Det finns mycket att skriva om detta subjekt men jag ger mig för ikväll nu.

MVH
Roffe
:tummenupp

VRM Roffe skrev:
2106656 Om man nu bortser från växellådan och tittar på det du började med att fråga om....vid vilket varvtal en 2 taktsmotor slits mest och minst på så är svaret ..
Det beror på om den är b.................
MVH
Roffe
:tummenupp
Detta som resultat av ett för lågt varv... segdragning
?
Tack för ett bra svar. Antar att det optimala varvet isf ligger på rätt höga varv. Hojen som diskuterades var en RGV250. Ska kika på ett bänkningsdiagram. Så ska vi se om jag förstått dig rätt.

EDIT: Kom att tänka på det du sa. Detta är inte samma sak som vart motorn slits minst utan svaret blev var motorn gick lättast. Vill få klarhet i om det betyder samma sak. :3freak
Så om man tittar tillslut var en tvåtaktsmotor slits minst så är svaret: Efter motorn har paserat max vridmoment.
Då går den som lättast.

Hittade föresten ett bänkningsdiagram på just denna hojen. Du menar att lägsta slitaget ligger vid runt 10,5k rpm? :näsblod
dyno.jpg

Rätta detta påstående: "Alltså vid en hög fart och ett högt motstånd så är det givet att det är gynsammare för motorn att varva" i detta fall.

Last edited:
Belastning.

Ok Jag ska försöka förklara vad jag menar.

Ju högre belastning på motorn desto mer slits den.

Självklart så kan man ju säga att om man bara puttrar runt och kör försiktigt, så håller motorn längre pga att den har liten belastning.

Om vi däremot ser på en belastad motor som accellererar så ökar värmen tryckbelastning och den mekaniska friktionen så länge man går mot det maximala vridmomentet.
Efter där så klingar all belastning av.

Enligt mitt förmenande så slits en motor mindre vi mindre belastning,Ja.

Jag hoppas att mina svar reder ut frågetecknen.
MVH
Roffe
:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...