Liten cross till barnen

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en dotter som fyller 7 och en som som fyller 5 i sommar. Funderar på att köpa en liten cross till dom men tycker att det mesta på blocket är överprisat.

Är det någon som har erfarenhet av X-pro från Motorsweden? Antingen 50cc eller 70cc. Slitaget blir väldigt litet så jag tror det skulle kunna vara ett alternativ till en japansk liten cross som antingen kostar tre gånger så mkt eller som är 15år gamla. Dom har en kinesfyrhjuling idag som gett sjukt många körtimmar för pengarna och fortfarande går som en klocka.

Finns det andra bra alternativ i prisklassen upp till 5000:- ?
 
Sambon köpte en väl begagnad PW80 för 3000 ungefär. Den gick alldeles utmärkt, även om de som körde den inte blev barnen, utan jag och mina polare. :hihi Radikalt kul att sprätta runt i trädgården på såndär små saker. :D
 
Jag köpte den här Kinesen med motor som gick dåligt för 600.- på Blocket.
Efter att jag dragit åt åt muttrarna till cylinderfoten fungerade den utmärkt och ungarna körde kanske ett par timmar innan de tröttnade. Sedan sålde jag den för 1000.-

Har du tummen mitt i handen eller tror att att barnen kommer köra mycket så tycker jag att du ska du köpa en Yamaha eller Honda.
Kan du själv dra åt en skruv eller tre och vill du låta dom prova till en ringa kostnad så kan du köpa en Kines.

En sak till, den vi hade var alldeles för högt växlad för en sjuåring. Mindre framdrev finns att köpa på aliexpress för nästan inga pengar alls liksom övriga reservdelar. Jag köpte en dödarknapp och den kostade 13.- inklusive frakt direkr hem i brevlådan.




IMG_3450.JPG
 

Bifogat

  • pocketbikecross003.jpg
    pocketbikecross003.jpg
    27.6 KB · Visningar: 177
PW50/PW80 kostar det de kostar för att man i princip får tillbaka pengarna när de säljs.
Funktionsmässigt tycker jag de är lite halvkass, kör man igenom en vattenpöl går floschet rakt på tändstiftet och hojen dör oftast.
Annars verkar de vara i princip outslitliga.

Det ska finnas ett uppstickarmärke som heter Cobra hörde jag i helgen, googla och se ifall det kan vara intressant.
 
Undertecknad har skruvat en del med kineserna och sammanfattningsvis skulle jag inte köpa en själv.
 
kolla på orion finns nya från 2000 kr, de är ju dock ett billighetsmärke och är säkert samma kvalite som fyrhjulingen ni redan har. har läst en hel del om orion när jag letade fiddy, dom ska funka utmärkt om barnen/du ska puttra runt på baksidan/grusvägar. ska det köras lite hårdare så satsa på ett kvalitetsmärke typ pitpro/snakepit/exxo, finns begagnade sånna för under 5000. dock lite svåra att hitta, sen vet ja inte om dom finns under 125cc.

http://www.superbilligt.se/cross-mc/cross-fiddy-offroad kolla här om du vill ha nytt.
gemensamt för billighetsmaskinerna är att skruvar bör dras åt/bytas mer lr mindre hela tiden då de vibrerar ur, alternativt går sönder. men går man över hela maskinen med locktight så funkar det säkert.
 
kolla på orion finns nya från 2000 kr, de är ju dock ett billighetsmärke och är säkert samma kvalite som fyrhjulingen ni redan har. har läst en hel del om orion när jag letade fiddy, dom ska funka utmärkt om barnen/du ska puttra runt på baksidan/grusvägar. ska det köras lite hårdare så satsa på ett kvalitetsmärke typ pitpro/snakepit/exxo, finns begagnade sånna för under 5000. dock lite svåra att hitta, sen vet ja inte om dom finns under 125cc.

http://www.superbilligt.se/cross-mc/cross-fiddy-offroad kolla här om du vill ha nytt.
gemensamt för billighetsmaskinerna är att skruvar bör dras åt/bytas mer lr mindre hela tiden då de vibrerar ur, alternativt går sönder. men går man över hela maskinen med locktight så funkar det säkert.

Håller med om att saker behöver skruvas åt. Hade en Orion där jag plötsligt fick påpekat att det saknades en motorbult!! Åkte till Superbilligt och frågade, de sa då att saker bör dras åt då och då.
 
Jag har importerat en del fiddys när jag var yngre... 4-taktsmotorerna är bra skit måste jag säga då vi inte ens byte ut rapsoljan från fabrik utan åkte en hel sommar på fullgas efter väg mil efter mil...

ramarna har väl inte alltid snyggaste svetsarna...

fälgarna eller rättare sagt ekrarna är det som först ger sig när man slänger på en svensk viking runt 100kg...

köpte en midsize 250cc... samma där... fälgarna blir vinda... felet är ju att ekern och muttern är i rostfritt viket skar lätt o speciellt när det blivit ärg i gängorna...

mvh
 
5 och 7 år ska ha en PW50, som förvisso är dyr oavsett årsmodell, men som alltid fungerar och ger igen pengarna. Honda's små fyrtaktare är också riktigt bra.
 
5 och 7 år ska ha en PW50, som förvisso är dyr oavsett årsmodell, men som alltid fungerar och ger igen pengarna. Honda's små fyrtaktare är också riktigt bra.

Jag brukar säga att man köper inte en PW, man lägger en deposition och när man inte vill ha den längre så får man pengarna tillbaka.
 
Jag har en KX65 kanske 07 eller 08 ståendes efter pojken. Den är trevlig men lite utanför din budget.
Finns med isdäck, lite mixade delar och kläder...
Köptes efter att jag tröttnat på leksaker i kinesium.
 
Jag brukar säga att man köper inte en PW, man lägger en deposition och när man inte vill ha den längre så får man pengarna tillbaka.

Sambon fick nog till och med mer för sin efter att ungarna inte ville köra på den än vad hon gav för den till att börja med.
 
Har en dotter som fyller 7 och en som som fyller 5 i sommar. Funderar på att köpa en liten cross till dom men tycker att det mesta på blocket är överprisat.

Gissar att det inte är crossträning det är frågan om, utan mest fulkörning i stugan? Se bara till att kolla upp försäkringar och så innan döttrarna stångas med träden. :crash

Den här tråden handlar om sånt:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?252641-Ni-med-stugmoppar&highlight=
 
Det är ju inte bara driftsäkerheten utan även väghållning mm att tänka på.
Stod och kollade crossklubbens knatteträning för några år sedan och det syntes ganska markant skillnad på en pw80 och en till synes identisk kinakopia.
Skillnaden var fjädringen, pw80:n fölt fram fint över guppen medans kinakopians fjädring mest fick cykeln att studsa fram över banan.
Jag misstänker att ungen på kinakopian tröttnar fort på crossåkandet och börjar med fotboll eller något annat hemskt istället.
 
Körningen är enklast tänkbara, dom kör runt huset här hemma och ibland tar jag den på släpet till ett tomt grustag så dom kan snurra runt där. Alldeles lagom både för dom och för mig, har varken tid eller ork för en seriös satsning på cross. Däremot tycker jag att det är kul att dom är intresserade och ger dom gärna nöjet att få köra om det sker till en vettig peng.

Ska låsa på lite mer om småhojarna, fyrtakt lockar men frågan är om dom inte blir för stora då. Vill dessutom gärna ha möjlighet att kunna strypa gasen på den, dom gillar att gasa lika mycket som pappa ;)
 
Körningen är enklast tänkbara, dom kör runt huset här hemma och ibland tar jag den på släpet till ett tomt grustag så dom kan snurra runt där. Alldeles lagom både för dom och för mig, har varken tid eller ork för en seriös satsning på cross. Däremot tycker jag att det är kul att dom är intresserade och ger dom gärna nöjet att få köra om det sker till en vettig peng.

Ska låsa på lite mer om småhojarna, fyrtakt lockar men frågan är om dom inte blir för stora då. Vill dessutom gärna ha möjlighet att kunna strypa gasen på den, dom gillar att gasa lika mycket som pappa ;)

PW-hojarna har en lite stoppskruv på gasrullen, smidigt.
PW-90 är fyrtakts PW-80, ser ganska lika stora ut.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top