lite vaccum problem.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har lite problem med att hojen inte riktigt vill gå med res eller on läget..
utan måste pri,a lite ibland.
första tanken var att de va skit i hålen men sen fundera jag om den lilla grejen som kranen sitter vid..är de nån slags vaccum grej.
det är ej orginaltank o de sitter en liten vaccum grej redan på hojen..
ska kanske den kopplas bort o den på tanken(om de nu är nå vaccum grejs) kopplas in på gasarn där den nuvarande vaccum utaget är?

aghhhh.. inge svar..

nån som äger en gammal gs550 eller nån suzuki från slute av 70 o början av 80 talet som har nå slangar som går från tanken till nå annat typ gasarana då?

Kanske inte till mycket hjälp men på Kawasaki GPZ vacumkranar sitter det en backventil bakom nippeln för vacumslangen som ska hindra bakpuffar att orsaka brand i bensintanken. Denna backventil kan fastna och stänga av bensinlödet, många tar bort backventilen och det verkar fungera bra.

Förvånar mig inte om det sitter något liknande på/i dom flesta bensinkranar från 80(70)-talet och framåt

Fattar jag dig rätt har du en vacumkran i tanken + en befintlig vacumventil?

Sprängskiss/microfisch över alla delarna och kolla vad det är för funktion på kran/extra grej är nog ett bra tips.

Jag antar att det är DR800:an? Det borde vara vacumstyrd soppakran på den. Innanför själva vredet sitter det ett gummimembran som skall släppa på bensin till förgasarna med hjälp av vakumundertryck från förgasare. Den tjockare slangen från bensinkranen skall gå ner till mitten av förgasaren och är då bensinslangen. Den tunnare slangen är vakumslangen skall gå till en av förgasarna. Man kan byta slangar och membran eller ta isär och göra rent.
Bifogar bilder från DR650

Bifogat

• vakbens.JPG
    vakbens.JPG
    28.2 KB · Visningar: 169
  • petcock.JPG
    petcock.JPG
    23.3 KB · Visningar: 160
CPMS skrev:
2198863 Kanske inte till mycket hjälp men på Kawasaki GPZ vacumkranar sitter det en backventil bakom nippeln för vacumslangen som ska hindra bakpuffar att orsaka brand i bensintanken. Denna backventil kan fastna och stänga av bensinlödet, många tar bort backventilen och det verkar fungera bra.

Förvånar mig inte om det sitter något liknande på/i dom flesta bensinkranar från 80(70)-talet och framåt

Fattar jag dig rätt har du en vacumkran i tanken + en befintlig vacumventil?

Sprängskiss/microfisch över alla delarna och kolla vad det är för funktion på kran/extra grej är nog ett bra tips.

jag vet ej om de sitter vaccum grejs på tanken men vet att jag har en lös som sitter på dr,n

Anders R skrev:
2200250 Jag antar att det är DR800:an? Det borde vara vacumstyrd soppakran på den. Innanför själva vredet sitter det ett gummimembran som skall släppa på bensin till förgasarna med hjälp av vakumundertryck från förgasare. Den tjockare slangen från bensinkranen skall gå ner till mitten av förgasaren och är då bensinslangen. Den tunnare slangen är vakumslangen skall gå till en av förgasarna. Man kan byta slangar och membran eller ta isär och göra rent.
Bifogar bilder från DR650

japp till dr,n men de sitter ju en gs550 tank på den..
på dr800an sitter själva membranet o vaccum grejset löst brevid gasarna..
:va

Om du har ON-PRI-RES på kranen i tanken låter det som en vacumkran, isåfall ska den kopplas in mot insugets vacum för att det ska komma bensin i ON eller RES-läget. PRI-läget brukar vara friflödande.
MEN om du inte har vacum inkopplad och du verkar kunna köra lite på ON/RES så vetefaan, kranen verkar inte isf fungera som den ska.

Är det en vacumkran borde den ha en anslutning för vacumslangen och en anslutning för bensinslangen, vacumanslutningen brukar vara mindre än bensinslangen.

Det som sitter original vid förgasarna låter som en vacumventil som ska göra samma jobb som en vacumkran, dvs stänga flödet från tanken när man stannar motorn.

Du har inte någon bild på kranen i tanken och på den extra grejjen?

Är det en vacumkran bör du nog koppla in den på vacumet också och ev. ta bort den extra grejjen, grejjen kan iosf lika gärna sitta kvar som extra säkerhet så länge den också är inkopplad på vacumet.

Det blev lite svamligt det här känns det som. :hihi

CPMS skrev:
2201831 Om du har ON-PRI-RES på kranen i tanken låter det som en vacumkran, isåfall ska den kopplas in mot insugets vacum för att det ska komma bensin i ON eller RES-läget. PRI-läget brukar vara friflödande.
MEN om du inte har vacum inkopplad och du verkar kunna köra lite på ON/RES så vetefaan, kranen verkar inte isf fungera som den ska.

Är det en vacumkran borde den ha en anslutning för vacumslangen och en anslutning för bensinslangen, vacumanslutningen brukar vara mindre än bensinslangen.

Det som sitter original vid förgasarna låter som en vacumventil som ska göra samma jobb som en vacumkran, dvs stänga flödet från tanken när man stannar motorn.

Du har inte någon bild på kranen i tanken och på den extra grejjen?

Är det en vacumkran bör du nog koppla in den på vacumet också och ev. ta bort den extra grejjen, grejjen kan iosf lika gärna sitta kvar som extra säkerhet så länge den också är inkopplad på vacumet.

Det blev lite svamligt det här känns det som. :hihi

jo jag fattar..
ska kolla om jag kan fixa bilder.
de går 2 hål ut från tanken..(förutom bränsle slangen då)
en brevid kranen och soppaslangen..men den verkar för tjock för o vara vaccum men vad vet jag..
sen finns ett uttag för en till slang på andra sidan men den verka mest gå in i tanken brevid nåra elkabblar så jag antar den tillhör tankmätarn på någe vis.

Det verkar som GS550 -77 och framåt HAR en vacumkran.
Hittade sprängskisser här:
http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm
(välj år - modell - "fuel cook")
Slangen vid tankmätaren är nog en "skvallerslang" för läckage av bränslenivågivaren.
Bränslemätare kom 1981. Du kan nog ev. lista ut årsmodellen på tanken med att jämföra bilderna på siten med din tank.
Hittar ingenting ang. hur avluftningen för tanken ser ut men det borde finnas ett rör som går från toppen av tanken och mynnar ut på undersidan, troligen dragen inuti tanken. Avluftningen kan också ske via tanklocket men det är nog inte troligt pga att det lättare skvätter ut soppa vid körning.

Bild utan tankmätare: GS550 -77, vacumnippel - röd markering, slang #7 - bränsleslang.
Bild med tankmätare: GS550 -83, vacumnippel - röd markering, slang #18 - skvallerslang, slang #5 - bränslaslang.

Hoppas detta är till lite hjälp iallafall.

Bifogat

• fuel cook GS550-1977.jpg
    fuel cook GS550-1977.jpg
    32.1 KB · Visningar: 148
  • fuel cook GS550-1983.jpg
    fuel cook GS550-1983.jpg
    77.2 KB · Visningar: 156
Last edited:
CPMS skrev:
2203147 Det verkar som GS550 -77 och framåt HAR en vacumkran.
Hittade sprängskisser här:
http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm
(välj år - modell - "fuel cook")
Slangen vid tankmätaren är nog en "skvallerslang" för läckage av bränslenivågivaren.
Bränslemätare kom 1981. Du kan nog ev. lista ut årsmodellen på tanken med att jämföra bilderna på siten med din tank.
Hittar ingenting ang. hur avluftningen för tanken ser ut men det borde finnas ett rör som går från toppen av tanken och mynnar ut på undersidan, troligen dragen inuti tanken. Avluftningen kan också ske via tanklocket men det är nog inte troligt pga att det lättare skvätter ut soppa vid körning.

Bild utan tankmätare: GS550 -77, vacumnippel - röd markering, slang #7 - bränsleslang.
Bild med tankmätare: GS550 -83, vacumnippel - röd markering, slang #18 - skvallerslang, slang #5 - bränslaslang.

Hoppas detta är till lite hjälp iallafall.

tycker de ser ut som en blandning mellan dessa :3freak

men de verkar ju möjligt att de är nå vaccum historia..
om jag sätter på en sug på ena slangen borde de ju börja rinna om jag tar bort vanliga bensinslangen o ställer den på on..
ska kolla lite..
tackar iaf..

ozeo skrev:
2203941 tycker de ser ut som en blandning mellan dessa :3freak
Förstår det, gå in på länken och kolla på Fuel Cook, börja på 1981:års modell (då kom tankmätare), modellen på kran har ändrats nästan varje år.

ozeo skrev:
2203941
men de verkar ju möjligt att de är nå vaccum historia..
om jag sätter på en sug på ena slangen borde de ju börja rinna om jag tar bort vanliga bensinslangen o ställer den på on..
ska kolla lite..
tackar iaf..
Jupp men det är kanske bättre att kolla hur kranen ser ut först. En av slangarna (du har 2 extra förutom bensinslangen på den sidan om jag förstått rätt) kan vara avluftningen från tanken.

CPMS skrev:
2203991 Förstår det, gå in på länken och kolla på Fuel Cook, börja på 1981:års modell (då kom tankmätare), modellen på kran har ändrats nästan varje år.

Jupp men det är kanske bättre att kolla hur kranen ser ut först. En av slangarna (du har 2 extra förutom bensinslangen på den sidan om jag förstått rätt) kan vara avluftningen från tanken.

ne de e 2 ut från bensin kran o en till på andra sidan vilket jag antar e avluftningen då.

CPMS skrev:
2203991 Förstår det, gå in på länken och kolla på Fuel Cook, börja på 1981:års modell (då kom tankmätare), modellen på kran har ändrats nästan varje år.

ingen av tankarna stämde :va
men har sett en gs550 som har en sån iaf..
så de e inte fel hoj.
fanns nån som likn den men tanklocket satt på mitten o mitt sitter lite på sniskan..

CPMS skrev:

ja de va som vi misstänkte..
sitter en lite vaccum mojäng där..
jag prova o koppla in sugen där o drog lite i den sen ba forsa det :banana

så nu ska den andra skiten bort..
:)

Bifogat

• Photo0188.jpg
    Photo0188.jpg
    73.9 KB · Visningar: 79
Ser faktiskt ut som en vacumkran och det låter som den fungerar som en sådan. :tummenupp

DÄ BAR Å ÅK DÅ med andra ord.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...