Lite tystare "öppen hjälm" ?

rikard454

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Ort
Luleå
Hoj
1953, Horex Regina
Hej alla kunniga!
Jag är nybörjare på det här med hojåkande, jag har idag en "öppen" Nolan Jethjälm som jag upplever som väldigt bullrig i farter från ca 80 km/timmen - vindbruset blir riktigt störande tycker jag.

Nu har det inte varit så stort problem då de två maskiner som jag ägt inte uppmuntrar till några högre hastigheter. Nu ska jag dock sälja en av gammelhojjarna (en Horex från 1953) och har köpt en ny "retrohoj" (Kawasaki W800) så nu kan det ju blir fråga om lite landsvägasluffande runt 90 i alla fall.

Jag kommer ihåg från när jag körde med körskolans utrustning att det var väldigt mycket mindre vindbrus i deras "integralhjälmar" men jag skulle vilja ha en hjälm som liknar den jag har idag. Det finns ju öppna/"Jet-hjälmar" med ett nedfällbart visir, hur pass mycket vindbrus blir det i en sådan tycker ni?



Tack på förhand!
/Rikard
 
Öronproppar är lösningen. Jag har en arai intergral hjälm och det brusar rätt mycket i den med. Och med öronproppar så blir det tyst.
 
Jag har hittills inte hittat någon hjälm som inte kräver öronproppar i farter över 100. Några är bättre, några sämre. Visir hjälper inte jättemycket mot annat än att få flugor i ansiktet, det handlar mer om turbulens som uppstår (dvs strömlinjeform är avgörande).

För att vara väldigt generaliserande, helintegral är bäst, öppningsbara integral är lite sämre, öppna hjälmar är värst, visir hjälper bara lite. Sen finns det förstås variation på fabrikat och typ.

Men alla kräver öronproppar - tyvärr!
 
Vissa hjälmar har "haklappen" den tar bort en del tuborlens, men det bästa om man vill ha det "tyst" är nog att på något sätt täta mellan hjälmen och halsen. Har dock aldrig prövat det.
 
Funderar på något i den stilen istället
Jag har använt en hjälm av den typen 2010. Och när jag nådde 90km/h var fartkänslan sådan att det var ett mysterium för mig att jag en gång kört i 160 km/h utan problem med en
Har en sådan idag....
Slutsatsen är att ljudnivån beror helt på hur hjälmen tätar vid öronen. Är det tätt, som på en hörselkåpa, ja då blir det tyst.
Och tvärtom. Jag har en mycket tyst hjälm, en KBC, men den klämmer så på sidorna av huvudet så efter en timme, det gör ont, efter två timmar bort !
KBCn är för utlåning till passagerare numera. De flesta har ju mindre än mitt XL så KBCn duger som provapå/gästhjälm.

Det är alltså inte typen av hjälm, med eller utan visir som avgör oväsendet utan det är hur hjälmen tätar runnt öronen. Eller för att vända på saken: Om kolven glappar i cylindern, är det fel kolv eller fel cylinder ?
Om hjälmen inte är tyst med ditt huvud i hjälmen, är det ditt huvud som inte passar i hjälmen eller är det hjälmen som inte passar på ditt huvud ?
Eftersom vi inte kan byta huvud så blir det att försöka hitta en tyst hjälm.
(Dvs en hjälm som tätar runt öronen och för övrigt sitter bra. )
Och det är så knepigt, så de flesta kör med öronproppar. Jag med.
 
Finns inga "tysta" öppna/Jet-hjälmar...
Kör med en Shark Raw själv ibland..och utan öronproppar (har gjutformade) skulle jag inte änns fundera på några högre hastigheter. Gäller nog alla hjälmar av den typen.
 
Tack för alla svar, med andra ord får det bli öronpluggar framöver - men jag ska nog skaffa med en hjälm med visir ändå framöver, skönt att slippa få "bugs" i ansiktet i lite högre farter :-)

Ska se om det är någon av de lokala butikerna som låter en ta med sig hjälmen på en provtur, man kan ju prova lite olika storlekar/varianter...

Cheers!
/Rikard
 
Kolla på Shark Evo-one.

Jag är jättenöjd med min. Den är godkänd både som öppen och stängd.

Jag stänger den när jag glider upp på transportsträckor eller mvägen. Funkar kalas..

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Kolla på Shark Evo-one.

Jag är jättenöjd med min. Den är godkänd både som öppen och stängd.

Jag stänger den när jag glider upp på transportsträckor eller mvägen. Funkar kalas..

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Det e ju ingen hjälm som änns är i närheten av den som han har idag eller vill ha. Inte alls i samma "stuk".
Finns då isf hur många öppningsbara hjälmar som helst på marknaden.
 
Är genuint nyfiken och vill inte såga TS på något vis nu, men varför vill man ha en jethjälm?
Går man omkull med en sån kruka på huvudet så inbillar jag mig att hakan och underkäken ligger jääääkligt risigt till, eller?
Det är ju helt rätt med en sådan hjälm när man kör gammelhoj, men har man inte hjärtat i halsgropen hela tiden?
Eller det kanske är lösningen för oss som gillar att köra lite för fort, för att man inte vågar ge full balle med en sådan på huvudet? :D
 
Är genuint nyfiken och vill inte såga TS på något vis nu, men varför vill man ha en jethjälm?
Går man omkull med en sån kruka på huvudet så inbillar jag mig att hakan och underkäken ligger jääääkligt risigt till, eller?
Det är ju helt rätt med en sådan hjälm när man kör gammelhoj, men har man inte hjärtat i halsgropen hela tiden?
Eller det kanske är lösningen för oss som gillar att köra lite för fort, för att man inte vågar ge full balle med en sådan på huvudet? :D
Korrekt, helt klart en mindre säker lösning! Jag kör dock väldigt lugnt/sakta - typisk utflykt för mig är en timmes puttrande i 60/80 max längs halvtomma Norrbottniska småvägar ute på vishan och jag tycker att jag får en trevligare upplevelse med en mer öppen hjälm helt enkelt, ser mer av omgivningarna, känner vinden lite mer, inte så "instängt", etc.

Jag är smågammal 'fabbo' på snart 56 bast och inte alls lagd åt att ligga och köra fort :-)

<heck> En kväll förra sommaren blev jag omcyklad(!) av en dude iklädd tighta cykelkläder på en "tävlingscykel" ;-)

/Rikard
 
Är genuint nyfiken och vill inte såga TS på något vis nu, men varför vill man ha en jethjälm?
Går man omkull med en sån kruka på huvudet så inbillar jag mig att hakan och underkäken ligger jääääkligt risigt till, eller?
Det är ju helt rätt med en sådan hjälm när man kör gammelhoj, men har man inte hjärtat i halsgropen hela tiden?
Eller det kanske är lösningen för oss som gillar att köra lite för fort, för att man inte vågar ge full balle med en sådan på huvudet? :D

Heltäckande hjälm tar bort en hel del av frihetskänslan som jag uppskattar när jag kör.
Visst är de säkrare och när jag kört sporthoj har heltäckande definitivt varit ett måste.
 
Det e ju ingen hjälm som änns är i närheten av den som han har idag eller vill ha. Inte alls i samma "stuk".
Finns då isf hur många öppningsbara hjälmar som helst på marknaden.
Fast nu är det här ingen öppningsbar av vanligt stuk. Man fäller hakbygeln bakom huvudet och hjälmen blir som en jethjälm.. Man kan därefter köra med visiret nere om man vill det utan en hakbygel.

Så jo den är rätt närma jethjälm, jag har tidigare kört med jethjälm..

Men du har rätt i att det finns mycket vanliga öppningsbara på marknaden.
 
Last edited:
Trådlyft efter 7 år! (y)
Vill gärna ha tips på öppen hjälm (med minivisir!) som är någorlunda tyst.

Min öppna hjälm börjar bli gammal och jag spanar därför efter något nytt. Den Blauer jag kört med några år motsvarar mina krav så i princip skulle jag kunna köpa en ny sådan. Men ibland är det bra att kika runt lite, det kan ju finnas något jag har missat?

Idag: https://www.blauerht.com/en/helmets/pilot-11-monochrome
1686838622722.png

Krav:
* Litet visir mot oväder/sol. Inget stort bogvisir. Det ger visserligen bättre väderskydd, men ser för trist ut. Här talar vi om att samla posörpoäng! :)

* Relativt tyst. Jag vet att en öppen hjälm är bullrig, så är det. Men det finns grader av buller. Jag har t ex redan en Shoei på hjälmhyllan som är nästan oanvändbar för den är bullrig så in i h-e...

* Inte superdyr. Behöver hålla lite i stålarna. Shoei har t ex en modell (en annan modell än den jag) har för 5000 kr. Men jag hade uppskattat att hitta en något billigare.

* Ingen leksakshjälm för 599 kr från Wish. Det skall vara seriösa grejor.

Och nej, du behöver inte skriva att en öppen hjälm är sämre ur säkerhetssynpunkt. Jag vet det redan. Oftast kör jag med helintegral men ibland, på kortare turer i stan, är det jäkligt smidigt med en nättare hjälm när det skall släpas in och ut ur butiker eller hjälmen skall stuvas in i Vespans (för trånga) bagageutrymme.

Tacksam för tips!
 
För det priset kan du nog inte få bättre ....Biltemas hjälmar brukar klara säkerhetstesterna bra
däremot kan ljudet vara störande med en öppen hjälm i 90 km/h se inlägg # 6
Men du kan ju prova om den passar din skalle. Inte säkert att den gör det.
 
För det priset kan du nog inte få bättre ....Biltemas hjälmar brukar klara säkerhetstesterna bra
däremot kan ljudet vara störande med en öppen hjälm i 90 km/h se inlägg # 6
Men du kan ju prova om den passar din skalle. Inte säkert att den gör det.


Kolla lagersaldo.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top