Video Lite touring i Andalusien: - Frigiliana - Torrox - Cómpeta -

Fasen vad sugen jag blev på att åka dit nu. Kan inte få nog av MC-körning i Andalusien. Har varit där de tre senaste åren, men har märkligt nog ingen resa bokad dit i år (ännu).

Bokar du arrangemang (SMC el dyl.) eller kör du på egen hand?

Första gången åkte jag ner själv och hyrde hoj. Andra gången ungefär samma, men då gemensamt med en kompis. Tredje gången var ett arrangemang (BMW Motorrad Test Camp Almeria), så då var allt inkluderat och arrangerat, inklusive ett par dagar på racingbana.

Kör du själv?

Skön film och sköna vägar. Själv åkte jag till Vaxholm i 3+ och regn...
Nästa vinter tänker jag åka ner till Frankrike, Spanien och Portugal.

Bor du i Spanien?

Kör du själv?
Bor du i Spanien?
Nej jag bor inte i Spanien (ännu ;) ) Jag och frugan skaffade en liten lägenhet med garage som "sommarstuga" här nere, så jag har en spanskreggad FZ6:a stående här. Är nere och kör så ofta och mycket som semesterdagarna tillåter när det är off season hemma. Lyckas ibland också lura med nån kompis ner hit för att köra när frugan är kvar hemma i Svedala.

Nej jag bor inte i Spanien (ännu ;) ) Jag och frugan skaffade en liten lägenhet med garage som "sommarstuga" här nere, så jag har en spanskreggad FZ6:a stående här. Är nere och kör så ofta och mycket som semesterdagarna tillåter när det är off season hemma. Lyckas ibland också lura med nån kompis ner hit för att köra när frugan är kvar hemma i Svedala.

:tummenupp

Jag har en dröm om att någon gång göra något liknande. Var en av anledningarna till att jag gick från att vara anställd konsult till att bli egen. Borde funka att arbeta periodvis med Spanien som bas. Livet är alldeles för kort för att slösa bort på regn, mörker och dåliga vägar. Nu gav du mig motivation till att snabba på färden mot målet!

Körtips?

Kommer att åka till Andalusien i maj-juni. Vi bor i Teba (rakt norr om Marbella) och har 4 hojdagar till vårt förfogande.

Vart skall vi köra med Teba som utgångspunkt? Norr-söder-öster-väster? Alla håll? ;)

Vi kommer säkert att få tips av uthyrarens/husvärden, samt från Bestbikingroads.com.

Men det skadar ju inte att fråga experterna på SH också. Så att vi är lite förberedda.
Tacksam för alla tips och inspel från er som kört i Andalusien förut!

Skärmklipp teba.JPG

Last edited:
Kommer att åka till Andalusien i maj-juni. Vi bor i Teba (rakt norr om Marbella) och har 4 hojdagar till vårt förfogande.

Vart skall vi köra med teba som utgångspunkt? Norr-söder-öster-väster? Alla håll? ;)

Vi kommer säkert att få tips av uthyrarens/husvärden, samt från Bestbikingroads.com.

Men det skadar ju inte att fråga experterna på SH också. Så att vi är lite förberedda.

View attachment 440833

Med reservation för att jag endast kört bil (bodde i ett år nära Cádiz, nu många år sedan).
Fyra dagar för sammanhängande tur? Åk österut till Granada, via Cordoba. Typ alla vägar är bra omkring Granada, som i sig är fantastiskt. Vägen från toppen av Sierra Nevada är förvisso dead end men sjukt nice som jag minns.

Endagstur? Åk åt sydväst mot Ronda och vidare vägen över bergen vid Grazalema. Kustvägen mellan Cádiz och Tariffa är rätt trist men Zahara de los Atunes är fantastiskt fint. Allt inom tio mils radie från Sevilla är helt platt och trist.

Vart skall vi köra med teba som utgångspunkt? Norr-söder-öster-väster? Alla håll? ;)

Det finns så mycket fina vägar där omkring så det kan inte bli fel. En tur till El Chorro känns given och vägen dit från Teba är riktigt nice. En annan variant är att ta en tur till Ronda och ta vägen via El Burgo till El Chorro.

A-397 från Ronda till Marbella är snabb och riktigt kul, men nackdelen är att det är väldigt mycket trafik på just den vägen. Finns många andra liknande vägar med lite trafik.

CA-9104 mellan Grazalema och Zahara de la Sierra är fantastisk och bjuder på riktigt fina vyer och hårnålar. Sen kör man den snabbare vägen längs dammen tillbaka. Där är kurvorna mer av racingbanetyp.

Alla vägar jag nämnt ligger ju väldigt nära där ni bor, men jag skulle också rekommendera att ta er längre österut eller åt nordväst. En idé kan t ex vara att ta A-337 genom Sierra Nevada. Kör ni norrifrån viker ni sen av västerut på A-4130 när ni passerat över bergspasset. Då passerar ni en massa högt belägna bergsbyar via massor av kurvor. Går att köra vidare på A-4132 så passerar ni även Trevelez.

Generellt brukar de fyrsiffriga vägarna som heter t ex MA-1111, GR-2222 osv vara kanon. I bergstrakterna är det dessa som erbjuder finast utsikt och hårnålskurvor. De tresiffriga A-vägarna motsvarar våra landsvägar och brukar ligga lite längre ner och dessa brukar erbjuda snabba svepande kurvor i bergstrakterna. Längst ner brukar det ofta finnas en motorväg som alternativ. Så länge man håller sig borta från kusterna och de större orterna brukar de mindre vägarna ha väldigt lite trafik. Har hänt att jag ibland kunnat köra i över en timme utan att se en enda bil.

Finns så mycket fina vägar och jag minns bara en bråkdel. Bestbikingroads är helt ok. Hittade mycket fina vägar via den appen, men ibland tycker jag inte deras rekommendationer var klockrena. Ofta räcker det att kolla Google Maps, leta rätt på bergsområden där vägarna ser kurviga ut och sen följa principen med vägtyper jag skrev ovan.

Expert och expert, jag vet inte det jag. Jag håller f.ö. till en bit längre österut runt orten Almuñécar så jag har faktiskt inte varit så långt västerut som till Teba ännu, bara nästan.Har dock kört på sydsidan av sjön Embalse del Guadalhorce och rundade berget/klyftan som vandringsleden Caminito del rey går igenom. Stannade och käkade en god lunch på Restaurante el Kiosko.

Längre västerut än så kan jag inte ge några tips. Verkar i.a.f. vara fina vägar runt sjöarna där så det är väl en bra start.

Lite längre österut finns väg MA-3402 som vi kom upp via när vi åkte mot Caminito del Rey. En del fina vyer där.
MA-3402_small.jpg

Ids du/ni köra ännu längre öster ut kan jag rekommendera Paco's lilla fik i Los Romanos där ni kan sitta på terassen och kolla ut över nejden.
Pacos_LosRomanos.jpgTerrass_LosRomanos.jpg

Finns ännu mer att se längre öster ut, men det kanske blir lite onödig transport för er. Jag är övertygad om att det finns bra vägar och intressanta vyer även längre västerut. Har själv inte hunnit söka mig så långt västerut ännu då det finns så mycket kvar att undersöka i den änden jag normalt besöker.

EDIT: Såg att CFr nämnde Trevelez. Kommer ni så långt öster ut ska ni definitivt besöka Fuente Gasiosa i Ferreirola. (Naturligt kolsyrad mineralvattenkälla) Parkera vid kyrka och ta en liten promenad. Sen kör ni vidare strax förbi Pórtugos till Fuente Agria (Järnrikt mineralvatten där järnoxidavlagringar växer längs klippväggarna) Ta med flaskor så ni får med smakprov på vattnen.
Åk sen vidare till Trevelez och ät lunch på Restaurante Mesón Joaquin. Passa också på att provsmaka Trevelez speciallitet, seranoskinka, i de olika charkuterierna runt omkring.

Jag kan även rekommendera vägen GR-3204 förbi Pinos del Valle och Guájar-Faragüít om man inte vill åka riktigt så långt österut som till Trevelez.
Är man i de trakterna kan man dessutom ta sig ner till Motril och köpa god rom hos Ron Montero. Gratis förevisning av destilleriet tis-lör, på spanska kl. 12 och på engelska kl 13 med provsmakning efteråt.

Last edited:
:tummenupp
Nu gav du mig motivation till att snabba på färden mot målet!
Bara att bestämma sig och slå till. :D Vi tvekade först men har inte ångrat oss, tvärt om.
Vi intresserade oss för området som heter Costa tropical de Granada, d.v.s. den delen av kusten som tillhör Granadas provins. Tar vid alldeles öster om Nerja där Costa del sol officiellt slutar.
Området kallas Costa tropical för sitt jämna klimat, sen har vi bara 1½ timme upp till Sierra Nevada om suget efter snö och skidåkning skulle bli för stort.
Vi har inte gjort det ännu, men det skulle vara helt möjligt att tillbringa en dag i backen för att sen åka ner till byn där vi har lgh och sätta sig på en Chiriguito (strandrestaurang) för en pilsner och lite kvällsmat.

Bara att bestämma sig och slå till. :D Vi tvekade först men har inte ångrat oss, tvärt om.
Vi intresserade oss för området som heter Costa tropical de Granada, d.v.s. den delen av kusten som tillhör Granadas provins. Tar vid alldeles öster om Nerja där Costa del sol officiellt slutar.
Området kallas Costa tropical för sitt jämna klimat, sen har vi bara 1½ timme upp till Sierra Nevada om suget efter snö och skidåkning skulle bli för stort.
Vi har inte gjort det ännu, men det skulle vara helt möjligt att tillbringa en dag i backen för att sen åka ner till byn där vi har lgh och sätta sig på en Chiriguito (strandrestaurang) för en pilsner och lite kvällsmat.

Tänkte jag mjukstartar med att provjobba där nerifrån lite samtidigt som jag tar lite hojsemester. När jag väl fått ordentlig snurr på firman så småningom blir nog tiden mogen att köpa nåt ställe där nere.

Tänkte jag mjukstartar med att provjobba där nerifrån lite samtidigt som jag tar lite hojsemester.
Är det off season hemma i Svedala och du är i krokarna av Costa Tropical och vill ha sällskap på vägen så hör av dig.Är jag nere så hänger jag på.

Väg GR-3204

Bara för att jag nämnde väg GR-3204 ovan så blev jag sugen på en tur. Vet inte om mitt klipp från gårdagen gör vägen rättvisa, men håll tillgodo i.a.f.

Bara för att jag nämnde väg GR-3204 ovan så blev jag sugen på en tur. Vet inte om mitt klipp från gårdagen gör vägen rättvisa, men håll tillgodo i.a.f.

Riktigt nice! Efter att vi kört västerut via Trevelez och passerat en av de stora dammarna tror jag det var denna vägen vi hamnade på. Vi var på väg tillbaka till Malaga för att lämna hyrhojarna och ville ta oss västerut på så sköna vägar som möjligt. Vi vände dock tillbaka efter ett tag när vi insåg att vi snarare skulle hamna i Granada om vi fortsatte och började få ont om tid. Kom därför aldrig så högt upp som du gjorde. Får testa köra hela denna vägen nästa gång jag är nere.

Vi var på väg tillbaka till Malaga för att lämna hyrhojarna
Tips på hyrfirma lite längre österut. De har även lite bättre priser än firmorna inne i Malaga.
https://www.motorcycletouringspain.net/rental/

Hyr du 4 dagar eller mer får du 10 € i rabatt och hyr du 7 dagar eller mer får du 20 € i rabatt på en 1200GS och 15 € på en 800GS.

De kan även erbjuda upphämtning på fl.pl. i Malaga samt att de även driver ett litet B&B ifall ni inte har krav på att ni ska bo vid kusten. Tala med Ron Thomson

Last edited:
Tips på hyrfirma lite längre österut. De har även lite bättre priser än firmorna inne i Malaga.
https://www.motorcycletouringspain.net/rental/

De kan även erbjuda upphämtning på fl.pl. i Malaga samt att de även driver ett litet B&B ifall ni inte har krav på att ni ska bo vid kusten. Tala med Ron Thomson

Bra med alternativ. De verkar ha lite äldre hojar. Har själv hyrt från Motomercado (Yamaha MT-09) och Hispania Tours (BMW R 1200 R). Var nöjd båda gångerna, men särskilt det sistnämnda tyckte jag var riktigt bra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT