Lite tankar om försäkring.....

Motorcykelpremierna...

skulle kunna halveras med hjälp av två ENKLA åtgärder.

1: Innan du får HELförsäkra din hoj (nyiköpt eller inte) så ska du vara tvungen att visa upp den för besiktningsman på F-bolaget så de ser att den inte redan är kraschad. Och då visa reg.bevis och han kollar ram- och motornr. så du inte bara visar upp polarens hoj som är lika dan.

2: Vid alla bandagar och liknande SKA alla reg.nr. på hojjar som skall ut och åka på banan skrivas ner av arrangören. Om ev. krascher sker (och det GÖR det) ska arrangören vara skylldig att raportera detta till F-bolaget som försäkrar hojjen. Detta för att sopan som klotade inte ska kunna säga till F-bolaget att han klotat ute på en allmän väg då han kan utnyttja ev. HELförsäkring.

Och vips så skulle nog premierna sjunka drastiskt! :fakta

Min CBR1000 -87 är billigare att helförsäkra än min dotters Kymco Fever ZX -03(scooter)

CBR1000F = 3400:-/år (har inte haft en motorcykel försäkrad på 14år)
Kymcon = 4200:-/år

Re: Motorcykelpremierna...

Mikey skrev:

1: Innan du får HELförsäkra din hoj (nyiköpt eller inte) så ska du vara tvungen att visa upp den för besiktningsman på F-bolaget så de ser att den inte redan är kraschad. Och då visa reg.bevis och han kollar ram- och motornr. så du inte bara visar upp polarens hoj som är lika dan.

2: Vid alla bandagar och liknande SKA alla reg.nr. på hojjar som skall ut och åka på banan skrivas ner av arrangören. Om ev. krascher sker (och det GÖR det) ska arrangören vara skylldig att raportera detta till F-bolaget som försäkrar hojjen. Detta för att sopan som klotade inte ska kunna säga till F-bolaget att han klotat ute på en allmän väg då han kan utnyttja ev. HELförsäkring.

Ett tredje, och det kanske effektivaste, är att efter man har anmält att man klotat sin Retta, kommer en tjänsteman från försäkringsbolaget hem till en med en likadan Retta och säger "- Varsågod och kör denna motorcykel. Jag följer efter i en bil och iakttar er framfart." En nackdel är att många ömma mödrar skulle kunna få hjärtstillestånd inför prospektet att tvingas grensla en sån motorcykel... :D

Den där bangrejen är inte så välgenomtänkt. Dels har inte banägaren/arrangören att göra med min relation till försäkringsbolaget, dels har han inget egenintresse i saken - varför skulle han skvallra på sina kunder? Om du tycker att det är ok att skvallra på det sättet kan du ju anmäla dina kompisar, så får du se hur kul det är och hur poppis du blir. Precis lika atraktivt är det för arrangörerna. En del försäkringsbolag tillåter bankörning. Jag har länsförsäkringar av det enkla skälet att deras försäkring även täcker vurpa på bana, så länge det inte är fråga om tävling eller träning inför tävling.

Hur funkar det med halvförsäkring egentligen? Jag får betala 2100:-/månad för en halvförsäkring på en Honda CBR 954 -02 inne i västra frölunda, men jag undrar om inte den halvförsäkringen skulle vara betydligt billigare om en gubbe på 50år stod som ägare.... och om den är billigare då så är ju det helt sjukt, inte fan blir hojen mindre snodd för att ägaren är gammal, eller?
En halvförsäkring måste ju baseras enbart på vart man bor tycker jag, d v s på hur stor risken är att den ska bli stulen. Eller har jag fel?

Jo det é kanske så.... Trafik skulle gå på 1000:-/månad för mig.

Den där bangrejen är inte så välgenomtänkt. Dels har inte banägaren/arrangören att gö

Du är ju inte smart du inte...Om du kraschar på bana och har ett F-bolag som inte täcker bankörning vill FAN inte jag betala din nya hojj!!! :finger

Jag säger bara att det skulle få ner premierna rejält!

MackeNo1 skrev:
...men jag undrar om inte den halvförsäkringen skulle vara betydligt billigare om en gubbe på 50år stod som ägare.... och om den är billigare då så är ju det helt sjukt, inte fan blir hojen mindre snodd för att ägaren är gammal, eller?
En halvförsäkring måste ju baseras enbart på vart man bor tycker jag, d v s på hur stor risken är att den ska bli stulen. Eller har jag fel?
Det skulle faktiskt inte förvåna mig mycket om det är så att unga personers hojar oftare blir stulna än äldre personers.
Finns ju en del personer som tycker att det är bättre att hojen blir "stulen" när sommaren tar slut.

/Micke

Re: Den där bangrejen är inte så välgenomtänkt. Dels har inte banägaren/arrangören att gö

Mikey skrev:
Du är ju inte smart du inte...Om du kraschar på bana och har ett F-bolag som inte täcker bankörning vill FAN inte jag betala din nya hojj!!! :finger

Jag säger bara att det skulle få ner premierna rejält!
Fan, du e verkligen smart :tummenupp

Re: Motorcykelpremierna...

Mikey skrev:

Jag tror alla f-bolag har bankörning i sin ordinare försäkring, alla utom Trygghansa, så då spelar det ju ingen roll om man krashar på bana, har F-bolagen sagt det är OK att köra på bana så är det ju upp till dom att betala ut ersättningen.

Din teori nr 2 skulle fungera om inget f-bolag gällde vid bankörning. Jag förstår dina tankar & håller med. Men som sagt så är det bara T-H som inte gäller vid bankörning. Och självklart utnyttjar man ju försäkringen ifall den gäller.......

Re: Re: Motorcykelpremierna...

R1 Uffe skrev:
Jag tror alla f-bolag har bankörning i sin ordinare försäkring, alla utom Trygghansa...
Njae, de flesta gäller INTE på bana. Ett år edan jag kollade iofs så det kan ha ändrats. En del skiljer också på SMCkörningar och "vanliga" bandagar.

OK, om F-bolagen täcker bankörning eller inte vet jag inte så mycket om. Jag har iaf fått uppfattninen att som Bingo säger: att de flesta inte täcker det. Menmen, jag tror att det första förslaget som jag sa skulle vara både det enklaste och det bästa att införa.

Eller vad tycker ni?

Re: Re: Re: Motorcykelpremierna...

Bingo skrev:
Njae, de flesta gäller INTE på bana. Ett år edan jag kollade iofs så det kan ha ändrats. En del skiljer också på SMCkörningar och "vanliga" bandagar.

Då måste jag nog vara blind eller se fel, denna undersökning gjorde av SMC i början av 2003, & vad jag kan se där så gäller bankörning/helförsäkring på alla försäkringar utom T-H. T-H banförsäkring gäller bara vid SMC bandagar

Ni kan ju kolla

http://www.freespeed.nu/smc/SMC FÖK Försäkringskollista 2003 A4.htm

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back