Både i tidningar och tv gör NTF och vägverket idag en offensiv för att svartmåla motorcyklister.
I DN läses följande:
"NTF har i sommar i Stockholmsområdet också mätt hastigheter på vägsträckor med olika hastighetsbegränsningar. De visar att mc-förare i snitt kör snabbare än bilförare på alla vägar utom på 110-vägar.
Totalt ingick 1 180 motorcyklar. Medelhastigheten för motorcyklarna var nära 10 kilometer i timmen över hastighetsgränsen på 50-vägar, cirka fem kilometer i timmen på 70-vägar och cirka tre kilometer i timmen på 90-vägar.
Bilisterna hade på 70- och 90-vägar en medelhastighet under gällande hastighetsgräns och på 50-vägar strax över. Det är bara på 110-vägar som bilarna kör något fortare än motorcyklarna.
Från TT "
Slutsatsen är alltså: (med vissa uppskattade värden)
50-vägar 70-vägar 90-vägar 110-vägar
bil...51_____69_______89______115
mc..59_____75_______93______114
Jag anser inte att dessa siffror ger anledning till svarta rubriker.
Däremot förvåning över att siffrorna är så likvärdiga.
Det inser nog NTF också, därför går man ut i både text-tv och övrig media och berättar om en motorcyklist som körde 194km/tim på bakhjulet.
Jag undrar hur många sportbilar som kört förbi samma kamera i över 200 ?
I DN läses följande:
"NTF har i sommar i Stockholmsområdet också mätt hastigheter på vägsträckor med olika hastighetsbegränsningar. De visar att mc-förare i snitt kör snabbare än bilförare på alla vägar utom på 110-vägar.
Totalt ingick 1 180 motorcyklar. Medelhastigheten för motorcyklarna var nära 10 kilometer i timmen över hastighetsgränsen på 50-vägar, cirka fem kilometer i timmen på 70-vägar och cirka tre kilometer i timmen på 90-vägar.
Bilisterna hade på 70- och 90-vägar en medelhastighet under gällande hastighetsgräns och på 50-vägar strax över. Det är bara på 110-vägar som bilarna kör något fortare än motorcyklarna.
Från TT "
Slutsatsen är alltså: (med vissa uppskattade värden)
50-vägar 70-vägar 90-vägar 110-vägar
bil...51_____69_______89______115
mc..59_____75_______93______114
Jag anser inte att dessa siffror ger anledning till svarta rubriker.
Däremot förvåning över att siffrorna är så likvärdiga.
Det inser nog NTF också, därför går man ut i både text-tv och övrig media och berättar om en motorcyklist som körde 194km/tim på bakhjulet.
Jag undrar hur många sportbilar som kört förbi samma kamera i över 200 ?