Lite statistik bil vs. mc

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Både i tidningar och tv gör NTF och vägverket idag en offensiv för att svartmåla motorcyklister.
I DN läses följande:

"NTF har i sommar i Stockholmsområdet också mätt hastigheter på vägsträckor med olika hastighetsbegränsningar. De visar att mc-förare i snitt kör snabbare än bilförare på alla vägar utom på 110-vägar.

Totalt ingick 1 180 motorcyklar. Medelhastigheten för motorcyklarna var nära 10 kilometer i timmen över hastighetsgränsen på 50-vägar, cirka fem kilometer i timmen på 70-vägar och cirka tre kilometer i timmen på 90-vägar.

Bilisterna hade på 70- och 90-vägar en medelhastighet under gällande hastighetsgräns och på 50-vägar strax över. Det är bara på 110-vägar som bilarna kör något fortare än motorcyklarna.

Från TT "

Slutsatsen är alltså: (med vissa uppskattade värden)

50-vägar 70-vägar 90-vägar 110-vägar
bil...51_____69_______89______115
mc..59_____75_______93______114

Jag anser inte att dessa siffror ger anledning till svarta rubriker.
Däremot förvåning över att siffrorna är så likvärdiga.
Det inser nog NTF också, därför går man ut i både text-tv och övrig media och berättar om en motorcyklist som körde 194km/tim på bakhjulet.
Jag undrar hur många sportbilar som kört förbi samma kamera i över 200 ?

det gör saken enkel, höj hastighetsgränserna för MC som dom har i Italien (om jag fattat rätt att det är så där, eller i spanien..)

Efterosm det är så populärt med absoluta tal när man pratar olycksstatistik så vill jag veta:
Hur många bilar körde för fort?
Hur många hojjar körde för fort?
Hur mycket för fort körde dessa bilar resp. hojjar tillsammans?

Jag förutsätter att det var betydligt fler bilar än hojjar (och att många bilar dessuton skulle kört fortare om det inte varit andra bilar i vägen).
Man kan få fram precis vad man vill med statistik :D

När majoriteten kör för fort är det hastighetsbegränsningen som är för låg.
Ja, jag menar allvar.

Efterosm det är så populärt med absoluta tal när man pratar olycksstatistik så vill jag veta:
Hur många bilar körde för fort?
Hur många hojjar körde för fort?
Hur mycket för fort körde dessa bilar resp. hojjar tillsammans?

Jag förutsätter att det var betydligt fler bilar än hojjar (och att många bilar dessuton skulle kört fortare om det inte varit andra bilar i vägen).
Man kan få fram precis vad man vill med statistik :D
Men denna undersökning handlade väl om hojar och inte bilar?
Allting behöver inte alltid sättas i motsatsförhållande så fort något handlar om hojåkare, med denna felaktiga försvarsattityd som sååååååååå många har här på SH så kommer man aldrig att kunna lösa problem (åtminstone inte om SH representerar hojåkare rent allmänt), helt enkelt får att så många inte förstår eller ens FÖRSÖKER förstå problematiken utan direkt skickar ut taggarna.

Det var väl väntat? Det är inte nädvändigtvis fordonstypen som är relevant att jämföra på, förartyp och användingsområde hade varit bättre.
Hoj är i hög grad ett hobbyfordon, någon som kör det för att man gillar att köra. Finns de som använder sina bilar på samma sätt, om de kunde mätas separat så skulle säkert även de ofta ha en lite högre snitthastighet.

Mycket av skillnaden i snitthastighet har nog även att göra med NÄR hojjar respektive bilar är ute och kör. Hojjar = ofta nöjjeskörning dvs sällan i rusningstrafik. Är inte konstigt om bilar får lägre snitthastighet när det är kökörning.

Lögn, förbannad lögn och statistik

Men denna undersökning handlade väl om hojar och inte bilar?
Allting behöver inte alltid sättas i motsatsförhållande så fort något handlar om hojåkare, med denna felaktiga försvarsattityd som sååååååååå många har här på SH så kommer man aldrig att kunna lösa problem (åtminstone inte om SH representerar hojåkare rent allmänt), helt enkelt får att så många inte förstår eller ens FÖRSÖKER förstå problematiken utan direkt skickar ut taggarna.

Jag trodde att "bil vs mc" handlade om just hojjar mot bilar...

Mycket av skillnaden i snitthastighet har nog även att göra med NÄR hojjar respektive bilar är ute och kör. Hojjar = ofta nöjjeskörning dvs sällan i rusningstrafik. Är inte konstigt om bilar får lägre snitthastighet när det är kökörning.

Lögn, förbannad lögn och statistik

Precis. Jag skulle kunna ställa mig vilken dag som hellst vid E20 50m från jobbet och räkna hur många bilar resp. hojjar som kör för fort och sedan skriva en rapport som bekriver hur många av dessa förfärliga, laglösa bilister som byter mot hastighetsreglerna. För att inte tala om att hålla avstånd och använda blinkers.
Det blir liksom bara pajkastning av alltihop. Problemet är väl att profanum vulgus tar "MC-pajerna" på allvar. Följden har blivit att "alla" numera vet att olyckor "alltid" är MC-förarens fel.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...