Rapport från anderstorp, SM premiären.
Rapport från Anderstorp
Vilken racing helg, häng med i rapporten för det finns massor av spännande och intressant läsning! Fylld av motgångar, framgångar och krascher…
Onsdag eftermiddag den 21 april var det dags att lämna Stockholm för att föra skutan söder ut mot Anderstorp, Skandinavien Raceway. Planen var att komma iväg mot Anderstorp senast kl 16:00, men allt blir inte som man planerat… Vill bara snabbt klämma in ett JÄTTE tack till Fernando för hans stöd ekonomiskt och även ett tack till KK Racing, tack också till Anders Jansson för hans support och stöd, men framför allt tack för att han sponsrade mig med en natt på eget hotellrum (att sova i racebussen utan värme och bekvämligheter tar på kroppen, tro mig)!!
Däckvärmarna var försenade, dreven var sena och likaså kedjan, men men i sista stund så föll alla bitar på plats och jag rullade ut ur storstan med siktet inställt mot Eskilstuna. Vad hände med Anderstorp?? Jo som sagt så blir det inte alltid som man tänkt sig, istället för att dra ner till Anderstorp på direkten så skulle jag hämta upp Jonny (Swedie) i Eskilstuna och därifrån skulle vi ta sällskap ner till Anderstorp på torsdag morgon istället. Väl framme i Eskilstuna så hade klockan hunnit bli 23:00, då återstod det ”bara” att byta kedja, glasfibra kåporna och lasta på hojarna och resten av alla grejer. När vi äntligen blivit klara med allting så var planen att vi skulle hinna sova ett par timmar innan det var dags för avfärd, vi hann väl sova 2 ½ timma. 06:20 lämnade vi Eskilstuna och det var äntligen dags att få börja resan mot Anderstorp.
Framme i Anderstorp så möttes vi av strålande sol och tokmycket folk i depåområdet. Efter att vi ätit en bit mat, hittat en bra plats i depåområdet och lastat ur motorcyklarna var det högtid att få köra lite mc. Första passet för vår del varade i 3 varv ungefär, och för min egen del var det lika bra. Efter att jag kommit ut på banan och börjat känna efter hur allt material kändes så möttes jag av gul flagg som i sin tur övergick till rödflagg, heatet var över. Inne i depån så tittade jag ner på ena gaffelbenet och till min stora besvikelse så upptäckte jag att det rann gaffelolja ur gaffeln, INTE BRA! Jaha då var denna tävling förstörd, det var i alla fall min första spontana tanke. Efter att vi lokaliserat Wemi Racing som är specialiserade på just stötdämpare och allt däromkring så visade det sig att dom hade möjlighet att byta packningen i gaffeln som orsakat läckaget. Då blev nästa tanke att detta inte kommer bli billigt, men fel igen, 350 kr var mer än överkommet så det kändes skönt att kunna lämna 50 kr i dricks. Med gaffeln lagad och tillbaka på plats så hann jag med det att köra i sista träningspasset för dagen, med tanke på omständigheterna och första gången på banan så var jag rätt nöjd med körningen.
Dag 2
Regn, regn och åter regn. Vaknade på morgonen av att det smattrade nåt vansinnigt på taket, det regnade. Upp ur sängen, hade en sån där säng som man fäller ihop som en fällkniv. Hade nog vart rätt mysigt om det inte var för att jag blev tvungen att låna ut min tjocka madrass till Jonny som glömt sovgrejerna hemma. Istället så sov jag på en madrass lika tjock som en sedel, kändes som att kroppen flöt igenom fjädrarna i sängen. Snabb dusch och snabbt tillbaka i depån för att kränga på regndäcken. Kom ut till vårt första pass, Jonny och jag höll uppvärmningstempo tillsammans. Efter 1½ varv började Jonny att höja tempot (lite tidigt tyckte jag, med tanke på regndäck och allt) men jag ökade själv tempot. 2 varv senare så har jag inte längre Jonny bakom mig, han stod nu längs med sandfållan ute i opelkurvan, kunde inte låta bli att vinka åt honom och påpeka att så där får man inte göra. Efter att passet var slut så var Jonnys första krasch för helgen ett faktum. Tack vare lite kontakter så lyckades han att få tag på ny bakram, ny sving, extra fälgar och även en helt ny ram. Se bilderna för lite mer detaljer om kraschen och mekandet.
Till dagens sista pass så hade det torkat upp och det blev dags att byta tillbaka till slicks igen. Körningen i sista passet gick otroligt bra, allt flöt på och jag klarade mig ifrån krascher och läckande packboxar.
Dag 3
Dags för kval. Alla klasser fick köra två kval vardera. I första kvalet så gjorde jag inget annat än att stirra mig blind på laptimern, detta resulterade i att resultatet inte blev något vidare bra. Jag hade kvalat in på 10 plats (9 plats visade det sig efter att man konstaterat att det blivit fel vid tidtagningen) och Jonny hade kvalat in på en 7 placering. Inför andra kvalet så började jag känna mig totalt utmattad i hela kroppen, all sömnbrist nervositet, ätproblemen och pressen hade satt sina spår, jag var helt slut. Då det var ett bra långt uppehåll till sista kvalet så försökte jag att dra mig tillbaka för att vila en smula. Visade sig inte vara det lättaste när man hade en ylande 250 cc utanför bussen som stod och varmkörde. Att det dessutom bodde superbike danskar mittemot oss som körde högljudda v-twinnar gjorde inte saken bättre. Hur som helst så blev det tid för kval, vädret hade vi tur med, vinden låg stilla solen gassade på lite lätt, optimala förhållanden för ett bra tidskval. Jag har ingen aning om hur det gick till eller vart ifrån jag fick alla krafter ifrån, men under andra kvalet så bokstavligen flög jag förbi konkurrenterna! Efter ett antal varv så körde jag dessutom om depåkollegan Jonny på yttern i karusellkurvan, jag var grym! När passat var avslutat och jag rullade in i depån så möttes jag av att Anders Jansson stod och studsade i depån. Det visade sig att jag kört snabbast av allihop. Tyvärr så visade det sig att jag kört näst snabbast, åter igen fel på tidtagningen. Men från att kvalat in på en nionde plats till en 2:a placering. Hela 4 sekunders kapning mot första kvalet! Kul även för Jonny som kvalat in som 3:a!
Dag 4, Race day!
Hög tid för race, jag har aldrig i hela mitt liv varit så nervös. Väl ute på banan när det blivit dags för warmup lap så släppte allting, jag var redo. Starten gick och folk som tittade på frågade om jag hade en raket i baken, först in i första kurvan och höll ledningen ett ½ varv innan jag blev passerad av nr 44 Rickard Magnusson. Efter ungefär halva loppet så började avståndet mellan mig och ledaren minska lite lite mindre för varje varv. Problemet var bara att jag började bli trött, på långrakan låg jag med huvudet ner mot tanken (tittade på tanken istället för framåt) och det var då det hände, jag blev omkörd på innern i opelkurvan. Dom sista 5 varven bytte jag och nr 19 Oscar (minns inte efternamnet) säkert placering 4-5 ggr totalt, och ju mer vi fightades desto mer närmade vi oss ledaren. Jag kan lova att det var fight hela vägen in i mål, tyvärr känns fel att skriva med tanke på att detta var min första roadracing tävling någonsin och en pallplats är aldrig fy skam, men Oscar drog det längsta stråt och tog andra platsen före mig. Oscars tid 1.41.552 mot mina 1.41.554 på sista varvet vittnar om att det var tight in i mål. Olyckligt nog så kraschade Jonny efter att ha legat 4 större delen av loppet. Men han har bitigt ihop och lovar att det blir fight nästa tävling. Att Jonny klarade sig oskadd kan väl vara bra att nämna.
Nästa race är i Linköping 30/5, Ni är mer än välkomna att komma och titta, slå mig gärna en signal för vägbeskrivning och mer nödvändig info.
Alex 0704- 12 47 88
Vill snabbt tacka alla som kom till Anderstorp och hejade på mig, speciellt stort tack till min kära flickvän Anna som satte sig och åkte tåg på söndagsmorgonen för att kunna titta på mig. Vill även tacka Jannis på Västerorts Pizza Grossist som hjälpt till med diverse sponsring. Tyvärr så ser framtiden lite ovis ut just nu, teamet lider av lite ekonomiska problem så vi får hålla tummarna att vi lyckas dra ihop lite mera sponsring.
Tack för denna gång, Fortsättning följer!!
M.v.h.
Alexander Lind # 52
Varvstoppracing
Kolla gärna in denna länk för bilder och annat skoj. http://www.n-r-s.se/alexander.htm
Rapport från Anderstorp
Vilken racing helg, häng med i rapporten för det finns massor av spännande och intressant läsning! Fylld av motgångar, framgångar och krascher…
Onsdag eftermiddag den 21 april var det dags att lämna Stockholm för att föra skutan söder ut mot Anderstorp, Skandinavien Raceway. Planen var att komma iväg mot Anderstorp senast kl 16:00, men allt blir inte som man planerat… Vill bara snabbt klämma in ett JÄTTE tack till Fernando för hans stöd ekonomiskt och även ett tack till KK Racing, tack också till Anders Jansson för hans support och stöd, men framför allt tack för att han sponsrade mig med en natt på eget hotellrum (att sova i racebussen utan värme och bekvämligheter tar på kroppen, tro mig)!!
Däckvärmarna var försenade, dreven var sena och likaså kedjan, men men i sista stund så föll alla bitar på plats och jag rullade ut ur storstan med siktet inställt mot Eskilstuna. Vad hände med Anderstorp?? Jo som sagt så blir det inte alltid som man tänkt sig, istället för att dra ner till Anderstorp på direkten så skulle jag hämta upp Jonny (Swedie) i Eskilstuna och därifrån skulle vi ta sällskap ner till Anderstorp på torsdag morgon istället. Väl framme i Eskilstuna så hade klockan hunnit bli 23:00, då återstod det ”bara” att byta kedja, glasfibra kåporna och lasta på hojarna och resten av alla grejer. När vi äntligen blivit klara med allting så var planen att vi skulle hinna sova ett par timmar innan det var dags för avfärd, vi hann väl sova 2 ½ timma. 06:20 lämnade vi Eskilstuna och det var äntligen dags att få börja resan mot Anderstorp.
Framme i Anderstorp så möttes vi av strålande sol och tokmycket folk i depåområdet. Efter att vi ätit en bit mat, hittat en bra plats i depåområdet och lastat ur motorcyklarna var det högtid att få köra lite mc. Första passet för vår del varade i 3 varv ungefär, och för min egen del var det lika bra. Efter att jag kommit ut på banan och börjat känna efter hur allt material kändes så möttes jag av gul flagg som i sin tur övergick till rödflagg, heatet var över. Inne i depån så tittade jag ner på ena gaffelbenet och till min stora besvikelse så upptäckte jag att det rann gaffelolja ur gaffeln, INTE BRA! Jaha då var denna tävling förstörd, det var i alla fall min första spontana tanke. Efter att vi lokaliserat Wemi Racing som är specialiserade på just stötdämpare och allt däromkring så visade det sig att dom hade möjlighet att byta packningen i gaffeln som orsakat läckaget. Då blev nästa tanke att detta inte kommer bli billigt, men fel igen, 350 kr var mer än överkommet så det kändes skönt att kunna lämna 50 kr i dricks. Med gaffeln lagad och tillbaka på plats så hann jag med det att köra i sista träningspasset för dagen, med tanke på omständigheterna och första gången på banan så var jag rätt nöjd med körningen.
Dag 2
Regn, regn och åter regn. Vaknade på morgonen av att det smattrade nåt vansinnigt på taket, det regnade. Upp ur sängen, hade en sån där säng som man fäller ihop som en fällkniv. Hade nog vart rätt mysigt om det inte var för att jag blev tvungen att låna ut min tjocka madrass till Jonny som glömt sovgrejerna hemma. Istället så sov jag på en madrass lika tjock som en sedel, kändes som att kroppen flöt igenom fjädrarna i sängen. Snabb dusch och snabbt tillbaka i depån för att kränga på regndäcken. Kom ut till vårt första pass, Jonny och jag höll uppvärmningstempo tillsammans. Efter 1½ varv började Jonny att höja tempot (lite tidigt tyckte jag, med tanke på regndäck och allt) men jag ökade själv tempot. 2 varv senare så har jag inte längre Jonny bakom mig, han stod nu längs med sandfållan ute i opelkurvan, kunde inte låta bli att vinka åt honom och påpeka att så där får man inte göra. Efter att passet var slut så var Jonnys första krasch för helgen ett faktum. Tack vare lite kontakter så lyckades han att få tag på ny bakram, ny sving, extra fälgar och även en helt ny ram. Se bilderna för lite mer detaljer om kraschen och mekandet.
Till dagens sista pass så hade det torkat upp och det blev dags att byta tillbaka till slicks igen. Körningen i sista passet gick otroligt bra, allt flöt på och jag klarade mig ifrån krascher och läckande packboxar.
Dag 3
Dags för kval. Alla klasser fick köra två kval vardera. I första kvalet så gjorde jag inget annat än att stirra mig blind på laptimern, detta resulterade i att resultatet inte blev något vidare bra. Jag hade kvalat in på 10 plats (9 plats visade det sig efter att man konstaterat att det blivit fel vid tidtagningen) och Jonny hade kvalat in på en 7 placering. Inför andra kvalet så började jag känna mig totalt utmattad i hela kroppen, all sömnbrist nervositet, ätproblemen och pressen hade satt sina spår, jag var helt slut. Då det var ett bra långt uppehåll till sista kvalet så försökte jag att dra mig tillbaka för att vila en smula. Visade sig inte vara det lättaste när man hade en ylande 250 cc utanför bussen som stod och varmkörde. Att det dessutom bodde superbike danskar mittemot oss som körde högljudda v-twinnar gjorde inte saken bättre. Hur som helst så blev det tid för kval, vädret hade vi tur med, vinden låg stilla solen gassade på lite lätt, optimala förhållanden för ett bra tidskval. Jag har ingen aning om hur det gick till eller vart ifrån jag fick alla krafter ifrån, men under andra kvalet så bokstavligen flög jag förbi konkurrenterna! Efter ett antal varv så körde jag dessutom om depåkollegan Jonny på yttern i karusellkurvan, jag var grym! När passat var avslutat och jag rullade in i depån så möttes jag av att Anders Jansson stod och studsade i depån. Det visade sig att jag kört snabbast av allihop. Tyvärr så visade det sig att jag kört näst snabbast, åter igen fel på tidtagningen. Men från att kvalat in på en nionde plats till en 2:a placering. Hela 4 sekunders kapning mot första kvalet! Kul även för Jonny som kvalat in som 3:a!
Dag 4, Race day!
Hög tid för race, jag har aldrig i hela mitt liv varit så nervös. Väl ute på banan när det blivit dags för warmup lap så släppte allting, jag var redo. Starten gick och folk som tittade på frågade om jag hade en raket i baken, först in i första kurvan och höll ledningen ett ½ varv innan jag blev passerad av nr 44 Rickard Magnusson. Efter ungefär halva loppet så började avståndet mellan mig och ledaren minska lite lite mindre för varje varv. Problemet var bara att jag började bli trött, på långrakan låg jag med huvudet ner mot tanken (tittade på tanken istället för framåt) och det var då det hände, jag blev omkörd på innern i opelkurvan. Dom sista 5 varven bytte jag och nr 19 Oscar (minns inte efternamnet) säkert placering 4-5 ggr totalt, och ju mer vi fightades desto mer närmade vi oss ledaren. Jag kan lova att det var fight hela vägen in i mål, tyvärr känns fel att skriva med tanke på att detta var min första roadracing tävling någonsin och en pallplats är aldrig fy skam, men Oscar drog det längsta stråt och tog andra platsen före mig. Oscars tid 1.41.552 mot mina 1.41.554 på sista varvet vittnar om att det var tight in i mål. Olyckligt nog så kraschade Jonny efter att ha legat 4 större delen av loppet. Men han har bitigt ihop och lovar att det blir fight nästa tävling. Att Jonny klarade sig oskadd kan väl vara bra att nämna.
Nästa race är i Linköping 30/5, Ni är mer än välkomna att komma och titta, slå mig gärna en signal för vägbeskrivning och mer nödvändig info.
Alex 0704- 12 47 88
Vill snabbt tacka alla som kom till Anderstorp och hejade på mig, speciellt stort tack till min kära flickvän Anna som satte sig och åkte tåg på söndagsmorgonen för att kunna titta på mig. Vill även tacka Jannis på Västerorts Pizza Grossist som hjälpt till med diverse sponsring. Tyvärr så ser framtiden lite ovis ut just nu, teamet lider av lite ekonomiska problem så vi får hålla tummarna att vi lyckas dra ihop lite mera sponsring.
Tack för denna gång, Fortsättning följer!!
M.v.h.
Alexander Lind # 52
Varvstoppracing
Kolla gärna in denna länk för bilder och annat skoj. http://www.n-r-s.se/alexander.htm