Lite power commander frågor

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
USB sladden är det något man måste ha själv eller brukar dom som kör i bänk och mappar ha det?

O2 eliminator är det något man måste ha och vad har den för funktion?

Hittat några beg PC3 och normalt ingår bara det på bilden. PC3 och sladdar inget mer.

76d7_1.JPG

du har säkert en sladd liggandes i nån låda hemma.till kamera eller liknande vet ej vad kabeln heter men det är en vanlig usb som följer men kamera.
om jag inte har helt fel hade du en tytn2 samma kabel till den då förstår du nog vad jag menar;)
-peter

du har säkert en sladd liggandes i nån låda hemma.till kamera eller liknande vet ej vad kabeln heter men det är en vanlig usb som följer men kamera.
om jag inte har helt fel hade du en tytn2 samma kabel till den då förstår du nog vad jag menar;)
-peter

Tack. Misstänkte att det var något special special som dom försöker tjäna pengar på men det märks väl när man provar sen.

Då är det bara frågan vad en O2 eliminator är det något och vad har den för funktion?

Tack. Misstänkte att det var något special special som dom försöker tjäna pengar på men det märks väl när man provar sen.

Då är det bara frågan vad en O2 eliminator är det något och vad har den för funktion?

O2 eliminator måste du ha med oxå det är ett motstånd som ersätter O2-sensorn. Om du kör utan motståndet och använder O2 sensorn så kommer orginalmappen motarbeta den nya, dvs värdelöst!!

Kanske något man kan köpa löst. Verkar som dom flesta som säljer sina beg PC3 säljer utan allt.

Om du hoppar över att mappa i området där O2-sensorn är verksam så är eliminator inte nödvändigt. O2-sensorer används typiskt för låga varvtal och låga trottellägen d v s för cruise. Det blir bensinsnålt och bra. Det borde stå i någon mekmanual var det området är. Du kan då sätta noll (0) i alla celler för motsvararande cruiseområde.

Kabel borde du skaffa t ex för att göra backup, ladda upp, kolla vad som ligger i pcn. Den behövs också för att kolla att pcns mappning av trottelposition är ok samt om du vill använda/justera "accpump feature". Köp!)

Last edited:
O2 eliminator = 400 ohms motstånd kostar väl nån krona på elfa

Vanligtvis läggs i mellan dom två vita kablarna på lambdasondskontakten

( kontakten som sitter på lambdasonden alltså)

Att köra utan är inget vidare , Då är halva nyttan med Pc3an borta

Vill man inte göra egen eller är osäker på kablaget så köp färdig som passar i din sockel strax under en 300 hundring

En fråga av liknande karaktär, är en PC3-serial lika "värdelös" som en gammel PC2 vad gäller själva mappningsproceduren. Eller är det så att generelle bänkkörarfirman gör en repa, justerar, kör igen osv. Eller kör man justering "kontinuerligt". Sitter nämligen en såndär serielmodell på prillan frågan är om det behövs bytas innan firman gör jobbet. (själv gör jag det inte, jag har ingen bänk.. )

Sen är det väl så, att det värdet som lambdaersättaren simulerar (400 Ohm) är ett lambdavärde på nånstans runt 0,85 (eller var det 1,2? minns inte vilket som var magert resp. fett) eller så, alltså INTE 1,0 (vilket ju hade gett noll påverkan på bränslemappens grundnivå).
Iom detta lilla "ljug" för CPU´n så har man automagiskt en fetare blandning över hela registret då ECU,n ju försöker kompensera detta "felaktiga" lambdavärde.

Jag är inte insatt 100, men i grova drag är detta iaf oxå en anledning till att ha den där lilla O2-lögnaren på plats - så Andersson, hjälp mig här tack! :)

Sen är det väl så, att det värdet som lambdaersättaren simulerar (400 Ohm) är ett lambdavärde på nånstans runt 0,85 (eller var det 1,2? minns inte vilket som var magert resp. fett) eller så, alltså INTE 1,0 (vilket ju hade gett noll påverkan på bränslemappens grundnivå).
Iom detta lilla "ljug" för CPU´n så har man automagiskt en fetare blandning över hela registret då ECU,n ju försöker kompensera detta "felaktiga" lambdavärde.

Jag är inte insatt 100, men i grova drag är detta iaf oxå en anledning till att ha den där lilla O2-lögnaren på plats - så Andersson, hjälp mig här tack! :)

Nja, vad jag "märkt" och bekräftat vid otal motorprov så skiter samtliga bränslesystem i lambda under fullast/acc osv. Dvs vid "mer än konstantfart" så förbises lambdavärdet. Så om spruten är någerlunda vettiga i övrigt kan jag inte se "poängen" med att köra fett under dellast. Eller behövs det extrakylning mellan accelerationerna :va

Edit, Högt lambda=hög syrekonc=snål blandning

Last edited:
Får väl köpa en och testa helt enkelt.
Ska ha orginalsystem på en GSXR1000K7 men med ett KN filter och kat-ersättare så jag tänkte en mappning är bäst.

Får väl köpa en och testa helt enkelt.
Ska ha orginalsystem på en GSXR1000K7 men med ett KN filter och kat-ersättare så jag tänkte en mappning är bäst.

Inget glapp-ånn-rör?
Rädd för dB-mätarna på bandagarna? ;)

Har du tid att vänta till nästa vecka kan du få en 400-resistor.

Njae Alltså dagens hojar går sanslöst magert i lågfarts och crusing läget

Man lägger alltså ett motstånd som lurar orginal ecu att tro att den redan går magert och på så sätt så låser man bort closed loopen

Jag har själv haft tanken på att " lura loopen " men det skulle innebära att man måste sätta ett seriemotstånd på lambdan , Alternativt ett pull down motstånd

Kruxet blir dock att smalbands sonderna ej tål att gå fett , Då slutar dom helt enkelt att fungera ( tillfälligt)

En variant ( oprövad) är att köra inovates bredbands sond Lc1an

denna har en simmulerad smalbands sond som standard innställning på den ena utav 2 programerbara utgångar

Denna skulle man säkert kunna flytta lite och på så sätt lura "Closed loopen"

Överkurs , Javisst:D Men är min insprutnings nörd så är man HAHA

Njae Alltså dagens hojar går sanslöst magert i lågfarts och crusing läget

Man lägger alltså ett motstånd som lurar orginal ecu att tro att den redan går magert och på så sätt så låser man bort closed loopen

Mmm det var ju det jag menade!! :jäs :D

Ja, principiellt är det iaf så som jag ville försöka säga: Man lurar ECU att den går magert (vilket lambda det nu är...).
Intressant med den där hybridlambdan.

Varför kan man inte smacka i en bredbandare direkt?
Har de olika ohm-intervall för samma lambdavärden?

Mmm det var ju det jag menade!! :jäs :D

Ja, principiellt är det iaf så som jag ville försöka säga: Man lurar ECU att den går magert (vilket lambda det nu är...).
Intressant med den där hybridlambdan.

smalbandarn ligger väl i 0-1volt intervall medans bred ligger 0-5. Sen ser väl inte signalen ut på samma sätt heller...

"Problemet" är att vid fet (< lambda 1) så har allt syre förbrukats och en O2-sensor som mäter syrehalt hittar därför inget syre att mäta. Sensorn pumpar in syrejoner in i en kammare tills stökiometriskt värde uppnås. O2-controllern håller reda på hur mycket ström som går åt till denna uppgift – och räknar sedan från detta ut ett lambdavärde som mycket väl kan vara < 1 för en bredbandare. För bredband är det alltså en strömmätning till skillnad från smalband där controllern mäter spänning. Typ så har jag för mig.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN