Lite OT, men,,, Luftmängdsmätare?

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Vad gör luftmängdsmätaren för nytta?
Vet att denna fråga inte hör helt hemma här, borde vara på "www.svenssonbil.com", men jag är inte medlem där. Samt att jag vet att det finns några goa gubbar här som är duktiga på det ena och det andra.
Problemet är, min luftmängdsmätare till Audi A4 1.8T har lagt av. Resultat = ingen laddning alls samt max 4k rpm, sen hackar det bara. Tar jag bort kontakten till luftmätaren fungerar det, som jag kan känna, förutom att tomgången försvinner helt. Visst, köp en ny, 4000 pixiluringar är många för en "plastpryl" stor som en tändare.
Att jag kan säga att det fungerar är för att jag testat en fungerande och känner ingen skillnad i motorkarraktär eller drag med eller utan, men som sagt tomgången försvinner, eller ja faktiskt lite drygt. Inget liv under 1700 varv.

Någon som kan ge en förklaring?

// Wip

Den mäter hur mycket luft som passerar in i motorn, för att kunna ge rätt mängd bränsle. Är den trasig så använder styrenheten ett medelvärde så den går att köra, därav dålig tomgång.

den mäter luftmängden, när den är trasig ställer allt sig i sk felsäkert läge en slags nödläge som är fast, annars varieras bränslemängd med luftmängden.
Du kanske har kört med öppet luftfilter?

Sanrt kommer experterna och berättar hur det ska vara:-)

Silwer skrev:
den mäter luftmängden, när den är trasig ställer allt sig i sk felsäkert läge en slags nödläge som är fast, annars varieras bränslemängd med luftmängden.
Du kanske har kört med öppet luftfilter?

Det förklarar ju varför det fungerar. Jag har inte kört med öppet filter, då hade jag i alla fall haft lite valuta för det hela, nu är det ju bara fånigt.

Finns det någonting man kan göra åt det? Förutom att byta, går det att "fullaga"?

// Wip

Luftmassemätaren är väldigt viktig, har den pajat så behöver du ersätta den. Att bilen går ändå är rätt otroligt, men den kanske går ner i någon form av "limp home".

Köp ny.

/J

En luftmassemätare är inte stor som en tändare(med reservation för att du kanske har en stor tändare?)
Det är en bit rör som det sitter en elektronikbox på, från den går det en hållare ner i röret(i luftströmmen) På hållaren sitter en tråd av platina.
Den tråden hålls vid en konstant temperatur, Den effekt som går åt att värma tråden och hålla tempen exakt blir ett mått på hur stor Massa luftmolekyler som strömmar förbi och vilken temperatur dom håller.
Kallare luft=Högre syreinnehåll.

RG500-Johannes skrev:
Luftmassemätaren är väldigt viktig, har den pajat så behöver du ersätta den. Att bilen går ändå är rätt otroligt, men den kanske går ner i någon form av "limp home".

Köp ny.

/J

nja, som sagt, det fins ett standardläge i styrboxen på många bilar, det räcker för att köra bilen, men glöm besikning osv.

Silwer skrev:
nja, som sagt, det fins ett standardläge i styrboxen på många bilar, det räcker för att köra bilen, men glöm besikning osv.

Jag vet ett bilmärke som kör i princip helt luftmassestyrt, där det verkligen kan bli totalt fel om den pajar.

När du inte kör lambdareglerat så har du bara luftmassan att gå på. På en turbomotor så har du ju förvisso tryck & temp också, men det är inte hela sanningen.

/J

UrbanTiger skrev:
Kolla på www.nordicaudi.com där finns allt du behöver veta om din Audi
UrbanTiger skrev:
:tummenupp

Perfa kan nog hitta lite matnytigt där.

Du säger att luftmassmätaren är stor som en tändare. Det kan inte vara ruktogt rätt. Den borde vara stor som en marmeladburk (ca 750grams). Den sitter monterad direkt på luftfilterburken till primärsidan på Törrboen. Du manske tror att du kan byta den lilla dosan som elektroniken sitter i vilken är ihopmonterad med mätaren, det går nog inte att byta endast elektroniken (eller är det det du testat?).

Yes, själva mätaren sitter i "marmeladburken" som på modell -00 sitter innuti luftburken, rakarns kass placering, på senare modeller ligger rörsnutten som mätaren är monterad i utanför. Då är det bara att lossa två skruvar och pilla bort själva mätaren som är stor som en tändare på Audi.

Nu ska jag surfa nodicaudi, :crash

// Wip

Eller så är du riktigt hardcore och köper ett helt annat motorstyrningsprogram, där du inte behöver ha luftmängdsmätare alls.
Du säger att du inte kört med annat luftfilter, men du kanske labbat lite laddtrycket?
Kan säga att jag blåste 3st luftmängdsmätare a 4000kr till min subaru inom loppet av en månad. Körde först med ett pipercross-filter i över 3000 mil, fungerade utmärkt, till luftmängdsmätaren gick, givetvis gällde ingen garanti.
Stoppade i ett vanligt k-n-filter, utan någon filterolja, eftersom det ryktats att oljan sabbade mätaren. Det höll i två veckor, i med standard luftfilter. höll ytterligare en vecka... Då körde jag iofs med ett laddtryck på 1.3-1.4 bar.
Varför de är så känsliga vetifan. Det går att köpa luftmängdsmätare direkt från bosch för 750kr, men då följer inte själva huset med, och jag är osäker på om elektroniken stämmer rakt av.
Har du inte gjort några moddar, och bilen inte är för gammal, ska det gå på garantin.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman