Lite OT.. Bilen låter konstigt..?

Ni verkar duktiga här så jag passar på och lånar tråden lite.

Har med ett problem med tjutande ljud på bilen.

När man legat på 90 väg en stund och det blir ~50 så börjar bilen tjuta, ingen metallskrapande ljud utan bara tjut......

Låter som det kommer från höger fram, men svårt och höra exakt.
Trycker man på bromsen försvinner det, men återkommer ofast sekunden efter man släppt. återgår man till 90 igen försvinner ljudet.

Någon som har nån aning vad det kan va? hjullager? :confused:

/izznix

Blir bromsen varm efter en stunds motorvägskörande? Om den blir det lär bromsen ligga på lite, eller nåt som ligger emot bromsen.

Tjut!

izznix skrev:

När man legat på 90 väg en stund och det blir ~50 så börjar bilen tjuta, ingen metallskrapande ljud utan bara tjut......

Trycker man på bromsen försvinner det, men återkommer ofast sekunden efter man släppt. återgår man till 90 igen försvinner ljudet.

/izznix

Skulle tippa på hjullager, det brukar kunna gå att känna, om du hissar upp bilen å
ruckar/rycker i hjulet.
Har även varit med om att det kan komma tjutande ljud vid vissa hastighets intervaller från
växellådan, men det är mer ovanligt!
// Kruger

Så grabbar.. För er som undrat hur det gått;
Bytte damasken som var trasig och rengjorde och smorde upp drivknuten ordentligt. Nu går den som en klocka och är vibrations/missljuds-fri! Tack för all tips! SH ROCKS! :Rockbanan

BillS skrev:
Så grabbar.. För er som undrat hur det gått;
Bytte damasken som var trasig och rengjorde och smorde upp drivknuten ordentligt. Nu går den som en klocka och är vibrations/missljuds-fri! Tack för all tips! SH ROCKS! :Rockbanan
Så det var drivknuten trots allt...
Skönt att det inte var mer fel då iaf.. :)
//Tobbe

izznix skrev:

/izznix
Vad är det för bil?
Förmodligen är det ett lager eller ngt ljud från broms som ligger på lite, men som sagts tidigare så lär du känna det på antingen varm fälg eller glapp i hjulet.
Kolla båda sidorna för man kan lura sig ngt oerhört på tex lagerljud.
Jag var helt hundra på att jag hade ras på lagret höger fram en gång, men det var vänster och då lät det från höger tyckte man...
//Tobbe

Back