Lite OT.. Bilen låter konstigt..?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Hej alla glada.
Jag har lite bilprobs.. Vet att det egentligen e mc-mek som gäller :fatta! men vafan behöver lite tips.
Jag har en Peugeot 205 Gti 1987 års modell, med trasig damask vänster framhjul. Damasken skall bytas i veckan.
Felet är detta; När jag kör så efter ca 5 minuter börjar det låta som om man kör en metallsvarv på lågt varv. Kan inte urskilja om det kommer från höger eller vänster, men ljudet slutar när man svänger till höger. Kan det vara drivknuten innanför damasken vänster som får dåligt med smörj? Dåligt med växellådsolja? Hjullagren är bytta och gått kanske 300mil. Ljudet påverkas inte av bromsningarm, accellerationer eller handbroms.
Vad tror ni kan vara fel?
Tacksam för hjälp.
//B

:va

nu får du allt beskriva lite bättre, alltså, du kör med bilen i 5 minuter, då börjar det låta, du stannar bilen en stund, kör, 5 minuter senare börjar det låta igen?

Nja.. stannar jag till efter att jag kört och startar direkt låter det direkt.. men låter man den svalna av en stund (läs: timme) så kan man köra i 5 min ljudlöst till.

BillS skrev:
Nja.. stannar jag till efter att jag kört och startar direkt låter det direkt.. men låter man den svalna av en stund (läs: timme) så kan man köra i 5 min ljudlöst till.
Har du kollat hur knuten ser ut under det trasiga gummit?
en trasig damask kan man ha ganska länge utan att upptäcka den :(
Det är inte så att det knäpper och har sig från bilen med?
//Tobbe

Knäpper inte alls.. Låter bara typ "zum zum zum zum zum" osv.. ? Låter ju som om nåt ligger imot nåt och slipar.. men jag har kollat runt och ser inget.. Har dock inte lyft upp bilen och kollat ordentligt, bara runt om så att säga..

BillS skrev:
Knäpper inte alls.. Låter bara typ "zum zum zum zum zum" osv.. ? Låter ju som om nåt ligger imot nåt och slipar.. men jag har kollat runt och ser inget.. Har dock inte lyft upp bilen och kollat ordentligt, bara runt om så att säga..
hjullager höger bak?

BillS skrev:
Det är inte så att det är den trasiga damasken som låter kapten zum? :tungan
Är ju svårt att säga ngt om det, men det är väl bara till att lyfta upp och kolla vad det kan tänkas vara.
Ett bakhjulslager kanke är dåligt?
Lagerljud kan vara jobbiga att lokalisera :va
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Det är inte så att det är den trasiga damasken som låter kapten zum? :tungan
Är ju svårt att säga ngt om det, men det är väl bara till att lyfta upp och kolla vad det kan tänkas vara.
Ett bakhjulslager kanke är dåligt?
Lagerljud kan vara jobbiga att lokalisera :va
//Tobbe

Om det skulle vara lagren borde väl hjulet, eller i vart fall navet, bli varmt? Mina blir inte varma.. Bromsarna blir heller inte varma..

Låter som hjullager. De brukar iofs inte bry sig om om det är varmt eller kallt. Kolla även bromssköldarna så de inte ligger för nära skivorna. Du kan lätt böja tillbaks dem med en lång mejsel genom fälgen.

Men det låter ju framifrån och båda främre lagren är ju bytta.. Kan det inte bara va drivknuten som får dålig smörjning iom att damasken e trasig? Hur låter det om det är drivknuten?

Drivknut!

BillS skrev:
Hej alla glada.
Jag har lite bilprobs.. Vet att det egentligen e mc-mek som gäller :fatta! men vafan behöver lite tips.
Jag har en Peugeot 205 Gti 1987 års modell, med trasig damask vänster framhjul. Damasken skall bytas i veckan.
Felet är detta; När jag kör så efter ca 5 minuter börjar det låta som om man kör en metallsvarv på lågt varv. Kan inte urskilja om det kommer från höger eller vänster, men ljudet slutar när man svänger till höger. Kan det vara drivknuten innanför damasken vänster som får dåligt med smörj? Dåligt med växellådsolja? Hjullagren är bytta och gått kanske 300mil. Ljudet påverkas inte av bromsningarm, accellerationer eller handbroms.
Vad tror ni kan vara fel?
Tacksam för hjälp.
//B

Byt vänster drivknut, damasken där har troligen varit paj ett tag.. blir slut på knuten fortare än man tror då!! ( vatten å grus = stenkross)
Att ljudet försvinner när du svänger höger beror på att belastningen minskar på vä knut då!
Prova att koppla ur då du svänger vänster det blir säkert tystare då.

Kalas! Precis ett sånt svar man hade hoppats på.. Bilen har gått ca 20 mil med trasig damask/symptom. Innan dess har den varit avställd i 1,5år. Tror du verkligen att jag behöver byta drivknut eller räcker det att göra rent och smörja?

Byt??

BillS skrev:
Kalas! Precis ett sånt svar man hade hoppats på.. Bilen har gått ca 20 mil med trasig damask/symptom. Innan dess har den varit avställd i 1,5år. Tror du verkligen att jag behöver byta drivknut eller räcker det att göra rent och smörja?

"20 mil med trasig damask/symptom."
Damasken har nog varit paj ett tag innan du började höra ljudet....
Det är nog lurt att du åker på att byta knuten, har den väl börjat låta illa så brukar det inte
finnas nån återvändo :död
Men vill du chansa och ev, få plocka bort skiten två ggr så....
Ta bort knuten och plocka ur kulorna i den, gör rent riktigt noga (kliniskt) å peta i en tub
med riktigt knutfett (Molycote) + ny damask.Har du tur så funkar det :tomten
Jag har själv provat några ggr att göra rent + byta damask, men det har bara fungerat
om man upptäckt det innan det börjat låta något från knuten.
+ det är rätt så vanligt med slitna knutar på Peugeot GTI, så min rekommendation
är att byta...600 pix komplett på Biltema.

Last edited:
Offroad skrev:
"20 mil med trasig damask/symptom."
Damasken har nog varit paj ett tag innan du började höra ljudet....
Det är nog lurt att du åker på att byta knuten, har den väl börjat låta illa så brukar det inte
finnas nån återvändo :död
Men vill du chansa och ev, få plocka bort skiten två ggr så....
Ta bort knuten och plocka ur kulorna i den, gör rent riktigt noga (kliniskt) å peta i en tub
med riktigt knutfett (Molycote) + ny damask.Har du tur så funkar det :tomten
Jag har själv provat några ggr att göra rent + byta damask, men det har bara fungerat
om man upptäckt det innan det börjat låta något från knuten.
+ det är rätt så vanligt med slitna knutar på Peugeot GTI, så min rekommendation
är att byta...600 pix komplett på Biltema.

Hur mycket jobb är det att byta en drivknut? Vad/Hur gör man?
Måste man lossa nåt i motorn eller lådan eller nåt sånt?

Peugeot kan vara ganska kluriga att byta knut på. Köp en verkstadshandbok. Är du inte händig ska du nog inte ge dig på det.

En kass knut knäpper. Först vid fullt styrutslag under belastning, sedan även rakt fram. Brukar ta ett par hundra mil utan damask innan det börjar knäppa, men det kan variera rätt mycket.

Kolla även om hjulet tar emot fjäderbenet, om bromsslang tar emot hjul osv. Tänk på att hjulet befinner sig i ett annat läge när det står på marken än när det är upphissat. Kolla att centrum muttern är tillräckligt spänd. Den ska spännas med moment grön, dvs när du tar i så du blir grön i ansiktet är det lagom. Centrummuttern spänner på drivknutstappen och håller ihop hjullagret. Har den varit för snällt spänd så har hjullagret inte varit hopspänt och kan ha rasat pga detta. Det behöver inte vara så, så skäll inte ut din mekaniker innan du har klart för dig.

Mitt tips är att köra bort till en verkstad och be dem provköra bilen och berätta vad det är. Sedan kan du besluta om du vill göra det själv eller lämna in den.

pilsner

Back