Lite om Japaners filosofi och VTR1200 (konsept)

• Thread starter Thread starter cibbe
  • Start date Start date
Det beror väl til lstor del på att japanerna oftast gjort rätt anonyma väl fungerande och enkla att köra hojar, inga egenheter som sticker ut mao....

Men iaf honda har ju tex CBX:en och SP1/2 som i mina ögon är kult, vill äga båda någon dag. =)

Ser ju grymt fräna ut. Gillar Castrol dekalerna och färgsättningen skarpt.

Synd att det är en Honda bara:P

Sant.... Honda har, liksom de andra, gjort en del kult-hojar.. Men det har totalt misslyckats med att följa upp det och skapa "kulten" runt det och uppföljare i dess spår. I alla fall i mitt tycke.
De flesta Japanska Kult-Hojar är skapade för ett syfte, vinna race. När det är gjort går man vidare och glömmer resten.
Visst säljer det nya hojar...men inte för evigt.

Inte bara marknadsföring

1 av många orsaker till att tex kult finns kring exempelvis Norton, Triumph (gamla stötstångs), Ducati samt HD. Tror jag är att dessa tillverkare behåller grunddesign i sin utveckling. Dels finns en motorserie länge, en motortyp genomgår måhända många tekniska utvecklingar, men den behåller kompatabilitet med äldre motorer vad gäller bultmönster och motorfästen etc. Ta ducati tex. 996 är kompatibel med ramar för tex 748. När 1098-motor kom, då passade den i de äldre ramarna, samma även med 1198-motor. (Lite som tex Chevrolet)

Allt det här gör att eftermarknadsfirmor skapar mycket tillbehör, de vågar helt enkelt satsa utvecklingspengar eftersom de vet om att deras avgassystem eller kamaxel, kommer att kunna sälja länge.
Japanska tillverkare väljer ofta att börja på helt ny kula precis lagom tills alla är nöjda med den senaste årsmodellen av en populär modell. De japanska modeller/motorer som det blivit lite kult kring i garagekretsar är därför ofta de modeller som byggts länge. Tex modeller med GSX1100-motorn, 1300-busamotorn, SR/XT500 osv

Till HD-modellerna finns det idag en fruktansvärt stor eftermarknad, vilket gör att många hojbyggare eller renoverare gärna väljer HD, när man ska bygga eller renovera. Ty då finns det ett enorm utbud av nya eller bagagnade delar, ramar, motorer (eftermarknadsmotorer samt HD oem), växellådor, tankar osv.

Alla dessa byggen, renoverade och ombyggda cyklar syns sedan i mc-tidningar och på strippen, och hjälper till att odla myten.

Vad gäller de japanska (metric) glidarna kontra de USA-producerade, så är det dessutom en annan fundamental skillnad (förutom de jag nämnde ovan). De japanska har ett byggnadsätt som helt enkelt sällan appellerar till andra än rena konsumenter. Under alla dummykåpor och annat, så skiftar hojen karaktär. Det är ett oärligt formspråk som gör att många med mig helt enkelt inte vill bygga på eller ta i såna hojar. "Vipparmshus" som i själva verket inrymmer kamaxlar, dummykylflänsar på en vattenkyld motor, 2" kromade headers är i själva verket kåpor, under dess döljer sig fula maskinsvetsade obehandlade tunna krökar i kolstål. Under koppingskåpan sitter ingen koppling eller oljebad, bara luft och bullerdämpande matta och först nu visar sig den riktiga kopplingskåpan, pressgjuten, ful och helt omöjlig att visa.
Visst, de metriska gliarna funkar bra, men för en motorcykelintresserad person är det är lite kulisskänsla, isf form och funktion i skön förening. Japsglidarna har inget ärligt formspråk.

Japanska motorcykelintresserade reagerer ju även som oss, de tycks ju även de hellre bygga om och renovera amerikanska och europeiska cyklar. Ja tom så bra att de ofta vinner tävlingar i USA.

Dvs det är ofta de motorcykelintresserade som bestämmer om en hoj blir kult eller ej, inte vanliga hojkonsumenter(motorcykelkörningsintresserade).
I det sammanhanget är det ingenjörerna hos resp hojmärke som bestämmer om de motorcykelintresserade ska gilla en modell. Inte marknadsföringsavdelningen

Sant.... Honda har, liksom de andra, gjort en del kult-hojar.. Men det har totalt misslyckats med att följa upp det och skapa "kulten" runt det och uppföljare i dess spår. I alla fall i mitt tycke.
De flesta Japanska Kult-Hojar är skapade för ett syfte, vinna race. När det är gjort går man vidare och glömmer resten.
Visst säljer det nya hojar...men inte för evigt.

Last edited:
Intressant att SP1 nämns, en hoj som inte betalade för sin egen tillverkningskostnad. Den byggdes enbart för homologisering. NR750, RC30, Katana, Hayabusa mf är väll hojar som har en kult kring sig? Grejen är väll den att hojar som får en kult kring sig antingen inte säljs längre eller var en dålig hoj/as dyr att tillverka.

Men visst, HD har gjort en bra jobb med sin marknadsföring, lite för bra kanske...

VTR1200 Sp?

Mmmmm drägglar......... Sista bilden va ju sjukt snygg..... :kär GEEE MIG !!!

Intressant att SP1 nämns, en hoj som inte betalade för sin egen tillverkningskostnad. Den byggdes enbart för homologisering. NR750, RC30, Katana, Hayabusa mf är väll hojar som har en kult kring sig? Grejen är väll den att hojar som får en kult kring sig antingen inte säljs längre eller var en dålig hoj/as dyr att tillverka.

Men visst, HD har gjort en bra jobb med sin marknadsföring, lite för bra kanske...

Det sägs att Honda förlorade pengar på varenda SP1/2 som såldes.. Tror jag ju förvisso inte på men men..

Det där med att hojar som får kultstatus inte byggs för att den var för dålig eller dyr tror jag inte riktigt på..
Ducati är lysande ett exempel! Precis som Jörgen säger så är ju problemet att man inte följer ett vinnande koncept.

Som till exempel PS1/2. Visst de togs fram för att vinna WSBK men folk älskade dem! Det struntade Honda blankt i och slutade helt enkelt utveckla och tillverka den.

Konceptet som visas i artikeln är kanske vad en del av oss åkt om kring på om Honda lyssnat på konsumenterna.

Bra inlägg Jörgen.

Min farbror körde en Yamaha Dragstar för ett par år sedan och fick problem med laddningen och nåt med bränslesystemet så vi skulle undersöka saken. Det tog en jäkla tid innan man grävt sig in djupt nog i allt påklistrat lull-lull för att komma åt delarna som faktiskt hade någon funktion.

Tittar jag då istället på kompisens HD XR1200 så är det bara sakerna du ser som sitter på hojen. Några enkla kåpor som är lätta att plocka bort och i största allmänhet väldigt meckarvänligt och simpelt. Däremot finns det dåliga lösningar på den också såsom konstiga kabeldragningar, kopplingsvajrar, osv. Men i det stora hela är det en mycket bättre konstruerad MC än motsvarande japansk hoj.

Det sägs att Honda förlorade pengar på varenda SP1/2 som såldes.. Tror jag ju förvisso inte på men men..

Det där med att hojar som får kultstatus inte byggs för att den var för dålig eller dyr tror jag inte riktigt på..
Ducati är lysande ett exempel! Precis som Jörgen säger så är ju problemet att man inte följer ett vinnande koncept.

Som till exempel PS1/2. Visst de togs fram för att vinna WSBK men folk älskade dem! Det struntade Honda blankt i och slutade helt enkelt utveckla och tillverka den.

Konceptet som visas i artikeln är kanske vad en del av oss åkt om kring på om Honda lyssnat på konsumenterna.

SP1 kostade motsvarande 300000 SEK att tillverka och distribuera ut till säljarna... Men i rent marknadsföringssyfte så betalade den sig säkert.

Sen menade jag inte att en hoj får kultstatus bara för att den är "dålig" det har Ducati, Husqvarna, Honda m.fl bevisat många gånger om. Ta bara Honda CUB som exempel. 50 miljoner ex tillverkade för ett anta år sedan.

Grejen är väll att hojarna utvecklas i en rasande takt som Jörgen påpekade så har vissa tillverkare valt att hålla fast vid sina tidigare koncept, något som fått både Ducati, H-D, Triumph, Norton, Indian etc att gå under/balansera på avgrundens kant.

När senast hördes det rykten om att Yamaha hade ont om pesetas i penningpungen eller var under statlig förvaltning?

Min personliga åsikt är att det är REN TUR att både Ducati och H-D finns på marknaden i dag. Hade det inte varit för en rad intressanta historiska händelser och tillfälligheter hade Ducati tillverkat traktorer och stationära vattenpumps-motorer idag och H-D hade antagligen tagit upp samarbetet med Tupperware...

Hemligheten bakom en kultförklarad hoj är att den inte ska vara bästa på pappret, det viktiga är hojens "själ"!
Det är därför Ducati, Triumph, Norton, H-D m.fl är "kult förklarade". Jag menar, kika på en Japansk hoj från 70-80 talet och jämför den med valfri Engelsk/amerikansk hoj så ser man klart att Japanen är bättre.

Lik förbannat skulle jag hellre lägga 40K på en Engelsman med slö 650 motor, kassa bromsar och tveksamma serviceintervaller.

Hjärta är vad det handlar om!

Finns ju hur många äldre (60 - 90: talet) japanska hojar som helst som har kultstatus och "själ", långt fler än HD eller annat märke. Det är väl bara de senaste tio åren jag tycker att samtliga japanska märken blivit lite tråkigare i modelprogram och design.

För övrigt är det knas på hela "chopper" scenen nuförtiden, då många verkar tro att det räcker att man bygger kring en HD och lägger uppemot 200 000:- så är det bra och riktigt hårt, vilket är att gå emot hela grundtanken med att choppa något då det frånbörjan gjordes på lite äldre (billiga!) hojar för att customisera och modifiera för att passa den nya ägaren. Jag kan uppskatta motorcyklar från alla märken och typer av hojar, då alla motorcyklar är en kompromiss mellan olika faktorer...men finns inget som stör mig så mycket som folk som är helt insöade på antingen ett märke eller en genre av hojar och anser att det är det enda som gäller och allt annat är skit. Det visar enbart på en totalokunskap för MC-historia eller vilja att värna om en mångfaceterad kultur.

Tyvärr är det inte ömsesidigt RaZmaN, hon trivs så förskräckligt förträffande bra hos mig :-)

Ganska glad att jag hittade en Sp-1a i "mint condition" i somras... Billig var den med... Men nu är den under översyn... och lite.. försiktig moddning.

jag förnerkar inte att någon av de maskinerna inte är konstverk med kultstatus men de är ensamma maskiner och de odlar inte samma kultstatus som tex HD har gjort. Men samtidigt så har inte ett märke som HD gjort en motorcykel som RC30 heller. iaf inte på 70år Så det är på gott och ont.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8