Inte bara marknadsföring
1 av många orsaker till att tex kult finns kring exempelvis Norton, Triumph (gamla stötstångs), Ducati samt HD. Tror jag är att dessa tillverkare behåller grunddesign i sin utveckling. Dels finns en motorserie länge, en motortyp genomgår måhända många tekniska utvecklingar, men den behåller kompatabilitet med äldre motorer vad gäller bultmönster och motorfästen etc. Ta ducati tex. 996 är kompatibel med ramar för tex 748. När 1098-motor kom, då passade den i de äldre ramarna, samma även med 1198-motor. (Lite som tex Chevrolet)
Allt det här gör att eftermarknadsfirmor skapar mycket tillbehör, de vågar helt enkelt satsa utvecklingspengar eftersom de vet om att deras avgassystem eller kamaxel, kommer att kunna sälja länge.
Japanska tillverkare väljer ofta att börja på helt ny kula precis lagom tills alla är nöjda med den senaste årsmodellen av en populär modell. De japanska modeller/motorer som det blivit lite kult kring i garagekretsar är därför ofta de modeller som byggts länge. Tex modeller med GSX1100-motorn, 1300-busamotorn, SR/XT500 osv
Till HD-modellerna finns det idag en fruktansvärt stor eftermarknad, vilket gör att många hojbyggare eller renoverare gärna väljer HD, när man ska bygga eller renovera. Ty då finns det ett enorm utbud av nya eller bagagnade delar, ramar, motorer (eftermarknadsmotorer samt HD oem), växellådor, tankar osv.
Alla dessa byggen, renoverade och ombyggda cyklar syns sedan i mc-tidningar och på strippen, och hjälper till att odla myten.
Vad gäller de japanska (metric) glidarna kontra de USA-producerade, så är det dessutom en annan fundamental skillnad (förutom de jag nämnde ovan). De japanska har ett byggnadsätt som helt enkelt sällan appellerar till andra än rena konsumenter. Under alla dummykåpor och annat, så skiftar hojen karaktär. Det är ett oärligt formspråk som gör att många med mig helt enkelt inte vill bygga på eller ta i såna hojar. "Vipparmshus" som i själva verket inrymmer kamaxlar, dummykylflänsar på en vattenkyld motor, 2" kromade headers är i själva verket kåpor, under dess döljer sig fula maskinsvetsade obehandlade tunna krökar i kolstål. Under koppingskåpan sitter ingen koppling eller oljebad, bara luft och bullerdämpande matta och först nu visar sig den riktiga kopplingskåpan, pressgjuten, ful och helt omöjlig att visa.
Visst, de metriska gliarna funkar bra, men för en motorcykelintresserad person är det är lite kulisskänsla, isf form och funktion i skön förening. Japsglidarna har inget ärligt formspråk.
Japanska motorcykelintresserade reagerer ju även som oss, de tycks ju även de hellre bygga om och renovera amerikanska och europeiska cyklar. Ja tom så bra att de ofta vinner tävlingar i USA.
Dvs det är ofta de motorcykelintresserade som bestämmer om en hoj blir kult eller ej, inte vanliga hojkonsumenter(motorcykelkörningsintresserade).
I det sammanhanget är det ingenjörerna hos resp hojmärke som bestämmer om de motorcykelintresserade ska gilla en modell. Inte marknadsföringsavdelningen
Sant.... Honda har, liksom de andra, gjort en del kult-hojar.. Men det har totalt misslyckats med att följa upp det och skapa "kulten" runt det och uppföljare i dess spår. I alla fall i mitt tycke.
De flesta Japanska Kult-Hojar är skapade för ett syfte, vinna race. När det är gjort går man vidare och glömmer resten.
Visst säljer det nya hojar...men inte för evigt.