Lite nytänkande. Frambromsen på vänster sida istället

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kollade på reprisen på MotoGP och allt kameraskakande gjorde att jag fick en konstig ide.

När dom harvar runt i MotoGP så används väl inte kopplingen direkt något eller?
Istället för att 'störa' gashanden kan man inte köra med bromsen på vänster sida istället? Har det gjorts tidigare eller är jag först att tänka lite tokigt nytt?

Kanske finns anledning till att ingen provar :brinnerup eller kanske någon regel.

Spåna lite fritt

Vem var det som körde med tumbroms för bakbromsen ett tag? Doohan?

.

WestW skrev:
2073408 Kollade på reprisen på MotoGP och allt kameraskakande gjorde att jag fick en konstig ide.

När dom harvar runt i MotoGP så används väl inte kopplingen direkt något eller?
Istället för att 'störa' gashanden kan man inte köra med bromsen på vänster sida istället? Har det gjorts tidigare eller är jag först att tänka lite tokigt nytt?

Kanske finns anledning till att ingen provar :brinnerup eller kanske någon regel.

Spåna lite fritt

Kopplingen används ju vid nedväxlingar så den måste ju finnas kvar och används ju ihop med gas eller broms, därav att den inte kan sitta på samma sida som någon av dessa. Eftersom du inte gasar och bromsar samtidigt (bortsett från en del som anväder lite grundgas vid inbromsningar) är det väl det mest logiska att ha det som det är eller? :va

doohan

200-doohan-wheelie.jpg

koppla kopplingen på växelföraren! :va
då får man ju alltid koppling vid alla växlingar, både upp å ner... behövs kanske en lätt modd för att kopplingen ska få fullt ingrepp, kanske dubbla pinnar. :tummenupp

Ågga skrev:
2073488 koppla kopplingen på växelföraren! :va
då får man ju alltid koppling vid alla växlingar, både upp å ner... behövs kanske en lätt modd för att kopplingen ska få fullt ingrepp, kanske dubbla pinnar. :tummenupp
Kallas quickshifter och används flitigt vid uppväxlingar (lämnar öppet för bw-kommentarer om att det inte är kopplingen som styrs), men vid nedväxlingar vill man ju kontrollera ingreppet och inte bara dumpa kopplingen.

Johan skrev:
2073503 Kallas quickshifter och används flitigt vid uppväxlingar (lämnar öppet för bw-kommentarer om att det inte är kopplingen som styrs), men vid nedväxlingar vill man ju kontrollera ingreppet och inte bara dumpa kopplingen.

En quickshifter stänger bara av tändningen någon millisekund så att nästa växel kan petas i.
Handlar inte om att kunna kontrollera ingreppet vid nedväxlingar, snarare om att växellådan säger crash och hamnar på banan om du trycker ner växlarna utan koppling...

Istället för koppling vid inbromsning och nerväxling kan man väl ha någon slipper clutch liknande historia.

Man kanske vill gasa och bromsa samtidigt. Den tekniken har dom inte kommit på ännu bara. Jag är först. Vänsterbroms fast med hoj :)

Johan skrev:
2073503quickshifter
jag vet. :)
här skulle man ju kunna få en viss känsla i kopplingen om man har en(två) kopplingspedal(er) som ligger över & under växelföraren...
men det är kanske inte så givande, lär ju ta x antal timmar att lära sig!

WestW skrev:
2073528 Istället för koppling vid inbromsning och nerväxling kan man väl ha någon slipper clutch liknande historia.

Man kanske vill gasa och bromsa samtidigt. Den tekniken har dom inte kommit på ännu bara. Jag är först. Vänsterbroms fast med hoj :)
Nu börjar det likna nåt.
Gas & broms samtidigt används av vissa.

WestW skrev:
2073528 Istället för koppling vid inbromsning och nerväxling kan man väl ha någon slipper clutch liknande historia.

Till offroadhojar finns det automatkoppling som går in vid ett visst förinställt varvtal. Funkar helt ok på motard också tydligen.

De som kör med detta har dock oftast bytt ut kopplingshandtag mot bakbromshandtag.

http://www.off-road.com/dirtbike/reviews/2002revloc/

Pelle B skrev:
2073447 Kopplingen används ju vid nedväxlingar så den måste ju finnas kvar och används ju ihop med gas eller broms, därav att den inte kan sitta på samma sida som någon av dessa. Eftersom du inte gasar och bromsar samtidigt (bortsett från en del som anväder lite grundgas vid inbromsningar) är det väl det mest logiska att ha det som det är eller? :va
Sen jag monterade slirkoppling så använder jag mer frambroms å gas samtidigt än vad jag gör koppling å gas.

Har också funderat på det där, då jag har dålig rörlighet i handleden och tycker att det är jobbigt att bromsa å gasa samtidigt. Kanske skulle man ha koppling på vänster tumme å frambroms på handtaget?

Olof Eriksson skrev:
2074259 Sen jag monterade slirkoppling så använder jag mer frambroms å gas samtidigt än vad jag gör koppling å gas.

Har också funderat på det där, då jag har dålig rörlighet i handleden och tycker att det är jobbigt att bromsa å gasa samtidigt. Kanske skulle man ha koppling på vänster tumme å frambroms på handtaget?

Du ser. Sen blir du snabbast i Sverige och ALLA ska ha bromsen på vänstersida.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!