Fan va roligt med en gammal film, nästan så att jag förstår att det var roligt att köra hoj.
Eftersom min hemsida aldrig blir klar lägger jag min racerapport (som jag skrev till mina sponsorer när det begav sig) här
Roligt var också att på samma sida kom racet från Knutstorp 2003 upp, vilket är en helg jag aldrig glömmer eftersom ryggen alltid påminner mig. Jag fick ryggskott samt klotade på warm-up:en, lägger in den texten också samt en bild från prisutdelningen.
Linköping 2004
Näst snabbast i kvalet och en fjärdeplats vid SM:et i Linköping
Jag har skaffat en husvagn för att kunna bo lite bättre under tävlingshelgerna. Jag köpte den helgen innan racet, så dessvärre hann jag inte besiktiga den innan jag skulle till åka upp till Linköping på torsdagen. Förstås ska man inte köra olagligt. Det tycker båda jag och polisen som stannade mig utanför Ljungby. Det blev 600kr i böter. Väl uppe i Linköping var det bara att börja resa tält. Det är alltid spännande att resa ett tält man aldrig satt upp innan och helst om det är mörk. Jag och Anders som hjälpte mig var klara strax efter ett på natten. Fredagsmorgonens första träningspass gick åt till att hitta runt banan. Under det andra passet började det gå lite snabbare. Till det tredje provade jag en ny drevning men den visade sig inte alls stämma och dessutom var det lite lurigt under passet eftersom det kom regnstäng. Jag testade också att höja hojen lite fram och den blev stabilare under inbromsningar men svängde sämre, så jag gick tillbaka igen. Jag fick sällskap i tältet av en kompis/konkurrent Peo Rosenqvist efter lunch. Han tyckte att 6x6 meter även räckte till honom och hans flickvän Jenny. Under kvällen kom min mekaniker Johan med flickvännen Jenny. Vi bytte till andra cylindrar, toppar, kolvar och avgassystem, allt för att få bra fart i hojen. Det var fint väder på lördagen även om det blåste lite. Det första kvalet gick bra och jag var snabbast. Det var 28 förare på kvalet så det blev inte många fria varv. Jag och Johan hade bestämt oss för lite ändringar som skulle göras till det andra passet. Vi hann inte mer än att börja när en representant för tävlingen kom och sa att min hoj lät för mycket. De strök inte min tid men hojen skulle ljudmätas innan jag åkte ut igen. Det blev till att avbryta allt arbete och fixa det istället. När vi gjort vad vi hoppas skulle hjälpa ville jag ha den ljudmätt för att ha tid att ordna mer om det inte räckte. Då var det ingen som kunde göra det. Men efter lite tjat fick jag den ljudmätt en timme innan nästa pass. Det blev stressigt och vi hann inte med att fixa det andra som vi tänkt oss. Jag förbättrade min tid på det andra passet men dessvärre åkte Magnus Fransson ännu snabbare, så det blev andra tid för mig totalt. Under kvällen grillade vi och kollade igenom hojen. Det kändes bra under söndagens warm-up och vi såg fram emot racet. När lampan slocknade kom jag först iväg bra men fick slå av lite precis när jag skulle lägga i tvåan eftersom en förare höll på att svänga in i mig. Därför kom inte tvåan i och jag fick växla en gång till. Jag var sjua ut ur första esset men passerade en förare första inbromsningen efter långa rakan. Nästa varv och de följande fyra varven var det gulflagg efter rakan och därmed ej tillåtet att köra om. Men så fort gulflaggan togs bort bromsade jag om en förare och tog mig upp på femte plats och även fjärde plats några varv senare. Jag fick snabbt en lucka bakåt men topp tre hade hunnit dra ifrån en hel del. Jag kämpade på och kom närmare. Några varv innan mål var jag runt en sekund efter men då hann de passera en varvad förare precis innan en gulflagga medans jag fick vänta med att köra om. Detta gjorde att jag snabbt tappade drygt 2 sekunder. Det blev en fjärde plats i mål. Vann gjorde danske Sonni Harms som är äldre bror till VM 125 föraren Robbin. Nu ligger jag 3:a totalt i SM.
Knutstorp 2003
3:e plats i Knutstorp efter en av mina värsta tävlingshelger
Jag körde till Knutstorp på torsdagskvällen och backade upp allt. Det är skönt att ha nära till banan. Under fredagens första träningspass kom det några regnstänk, så det gick inte köra riktigt på fullt. Men på det andra passet var det torrt och det började gå lite snabbare. Jag och Johan gjorde lite små fix på hojen under kvällen.
På lördags morgonen fick jag ett ordentligt ryggskott. Det kommer säkert från att det den sista tiden har varit mycket lastande in och ut med racingen. Jag bet ihop och satte mig på hojen för att köra den första tidsträningen. Det gick mycket bättre än vad jag hoppats på även om jag inte var så rörlig som vanligt och det gjorde ont i inbromsningarna. Det blev fjärde tid. Till andra passet kändes kroppen riktigt sliten eftersom jag inte kunde gå upprätt utan gick som en apa. Jag testade att åka ut igen men jag kunde inte förbättra tiden så det blev fjärde tid totalt. Helt okej efter förutsättningarna. Efter träningarna började Johan byta kolvringar och jag åkte till jobbet på LTH med Micke Lindfors och Fredde Watz pappa Kjell för att fixa Mickes ena vevaxel som skurit på hans Aprilia. Tyvärr gick det inte att laga den, så vi bestämde att Micke skulle låna min ena hoj för att kunna ställa upp i racet. Under tiden ringde Johan och sa att en kolv skurit lite. Istället för som först planerat att sova hemma i Lund efter ett varmt bad blev det till att först meka ihop min hoj till klockan tolv och sen fixa förgasarna på den hojen Micke skulle låna. Väl i säng klockan ett hade jag svårt att somna då det gjorde ont hur jag än vände och vred på mig.
På söndags morgonen kändes det inte mycket bättre. De första varven på warm-up:en körde jag in de nya kolvarna för att sen började jag ladda på lite och det kändes bra. På rakan kom upp en förare på sidan om mig. Då hans hoj är snabbare körde den långsamt om mig och när han var vid sidan av mig började han gå in framför mig. Detta gjorde att det inte fanns någon plats för mig i inbromsningen. Jag bromsade upp hojen två gånger rejält på framhjulet innan jag fick köra rakt fram och väl ute i stenarna som ligger i avåkningszonen slog jag runt och landade på hjälmen. Det blev ambulans till sjukstugan. Där kände de igen mig från lördagen när jag fått värktabletter för ryggskottet. De lät mig köra om jag trodde jag skulle klara av det. Det kändes riktigt surt att skrota hojen på warm-up:en precis innan mina sponsorer skulle komma. Jag har inte kört omkull på en warm:up sen 2000 då hojen skar för mig. Tråkigt också med oschysta omkörningar. Jag har kört mot en hel del riktigt snabba förare som varit ute på snabba varv under kvalen och på race men aldrig råkat ut för att någon tränger sig in precis framför mig i inbromsningen efter en raka. Extra tråkig vara attityden när han kom förbi någon timme senare, men kanske var han irriterad av att ha fått mycket skäll av folk som sett incidenten. Men min kropp läker och planboken också så småningom, en dålig attityd och dåligt uppträdande tenderar att vara värre att bli av med. Det var en hel del att fixa på hojen men där gjorde Johan ett kanon jobb och tack också till Lars och Steffan. Själv hade jag gjort ett stort misstag och kört ifrån däcket jag skulle ha till racet. Det blev till att leta upp det bästa begagnade. När starten gick var jag lite väl snäll mot kopplingen, med Anderstorp i minnet, och slirade för lite. Jag passerade som åtta men körde snabbt upp mig till fjärde plats som blev till en tredje plats när Andreas Mårtensson vurpade. Avståndet fram till tvåan Magnus Fransson var stort för att försöka ta in. Det kändes istället skönt att kunna hålla de andra bakom fast att det var många varvningar och bakdäcket inte gav mycket fäste. Det kändes som en segar att stå på pallen efter denna struliga helgen. Det blev en femte plats i SM totalt. Fredrik Watz vann racet och SM och Magnus Fransson blev två i racet och i SM medan Andreas Mårtensson blev trea i SM. Micke Lindfors som fick låna min hoj blev sjua i loppet och fyra i SM. Någon kan tycka det var dumsnällt att låna ut hojen men jag tycker det var roligt att Micke fick vara med.
Det var också roligt att några sponsorer kom. Tyvärr var det inte så snyggt och prydligt som önskvärt men det var i alla fall full aktivitet.
Nästa race är till helgen i Norska Våler, så jag hoppas att ryggen är bättre då. Johan kan inte följa med så jag måste lyft allt själv.