Lite newbie frågor

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Nyss fått kortet och har några frågor som jag glömde fråga på körkskolan:)

1. Är det farligt att köra i regn eller är det nästan som vanligt, lite längre bromssträcka bara? Bör man ta det betydligt lugnare?

2. Kan man i princip(torrt väglag och fina däck o bra asfalt o "lagom" fart) lägga ner alla hojar tills fotpinnen tar i? Greppet ska hålla för det på en båge?

3. Hur vet man när man närmar sig gränsen för att greppet ska släppa?

4. Vad händer om fotpinnen tar i? Den viker upp sig odramatiskt eller lyfter bågen så att man klotar?

Ja, jag vet. borde anmäla mig på en sån kurvtagningskurs med SMC eller liknande :)

Yadis skrev:

1. Är det farligt att köra i regn eller är det nästan som vanligt, lite längre bromssträcka bara? Bör man ta det betydligt lugnare?

2. Kan man i princip(torrt väglag och fina däck o bra asfalt o "lagom" fart) lägga ner alla hojar tills fotpinnen tar i? Greppet ska hålla för det på en båge?

4. Vad händer om fotpinnen tar i? Den viker upp sig odramatiskt eller lyfter bågen så att man klotar?

Ja, jag vet. borde anmäla mig på en sån kurvtagningskurs med SMC eller liknande :)

1. Sämre grepp i kurvorna, övergångställen+brunnslock blir snorhala. Ta det lugnare i regn.

2. Ja, om däcken är varma och marken inte är jättekall.

3. När knäpucken är i och man har benet tryckt mot tanken ska man börja tänka på att det kan släppa. :3freak

4. Duttar den i är det lugnt, dunsar den i är det inte lugnt.

Du borde anmäla dig till en sån kurvtagningskurs med SMC eller liknande. :D

Yadis skrev:

Ojojoj, grabben. Hoppas detta är på allvar för här kommer (halv-)seriösa svar.

1) Ja, det är farligt att köra i regn. Bromssträckan är längre och det finns stor risk att baktofflan släpper vid kraftigt gas. Dessutom är det ofta kallt, immigt och jobbigt att köra i regn. Din sikt blir oftast sämre och du måste öka dina marginaler markant. Dessutom blir hojen så in i helffetes mögig... (på svenska: dessutm blir motorcykeln så in i helvete smutsig).

2. Nej, det är inte bara o lägga ner. Det beror på däckens typ, om däcken är varma, vilken typ av motorcykel osv osv. Men en Harly Parkinsson tar fotpinnen i MYCKET tidigare än med en.. säg gixxer-R. Fotpinnen kanske inte ens tar i, utan det kanske är kåpor, ljuddämpämpare eller nåt annat.

3) Du får känna dig fram hur du litar på greppet i dina däck. Stående råd är dock att varmköra däck ordentligt (ca 5-10 min i över 50 km/h på gatan). En tendens vissa däck har när man når gränsen för deras grepp är att de "gungar", eller vobblar så att säga. Endel släpper iofs ganska snabbt utanförvarning. Det beror förstås på underlaget också (lite grus, en grop, en vattenpöl).

4) När saker tar i händer inte så mycket. De skrapar lite. En hoj väger endå över 200 kilo inkl. förare och en fotpinne lyfter inte en metallklump på över 200 kilo utan vidare. De flesta fotpinnarna sitter dessutom på en fjädermekanism som ger efter ett par cm.

Fler frågor? :)

Ta'et försiktigt och lär dig köra innan du börjar lägga ner som en tok. Kör med självsäkerhet och gott omdöme.

Glömde säga..

..när du lägger ner en hoj i kurvan så handlar det inte bara om grepp. Du måste ju kunna hålla balansen också så att du inte tippar hojen. Som noob tror man docka tt den gränsen kommer tidigt, vilket är fel. Gränsen flyttas med ju mer erfarenhet du får på din MC.

Yadis skrev:

QUOTE]

Jag skulle vilja tillägga på fråga 1: passa dig för de vita linjerna - de är defintivt snorhala.

På fråga 4: Min Ducce tar i fotpinnar och bromspedal + avgasskydd och det bara skrapar lite men man behöver nya kallingar första gången man råkar ut för det, men som sagt var inget annat än skrapande ljud och att foten rör sig när det tar i.

Kurvtagningskurs ?

Jasså det finns kurvtagningskurser. En sån vill jag gå förutsatt att kursen är anpassad för oss gröngölingar med färskt A-kort.

Någon som har lite info ? När, var, hur & pris ?

Zee skrev:
...3) Du får känna dig fram hur du litar på greppet i dina däck. Stående råd är dock att varmköra däck ordentligt (ca 5-10 min i över 50 km/h på gatan). En tendens vissa däck har när man når gränsen för deras grepp är att de "gungar", eller vobblar så att säga. Endel släpper iofs ganska snabbt utanförvarning. Det beror förstås på underlaget också (lite grus, en grop, en vattenpöl)....
Mitt bakdäck börjar "vobbla" ganska tidigt i nerlägget, men det har (hittills) alltid gått att lägga ner lite mer i kurvan. Men som sagt, man måste känna sig fram. Kurvor är ju det roligaste!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park