Lite mer touring?

När jag köpte min provkörde jag bla VFR mot den jag valde. Hondan väger väl cirkus 20 kg mer och är en långt klumpigare hoj.

Själv tyckte jag VFRen var sjukt tråkig även om motorn är fin. Bänglig minst sagt.

Visst, jag håller med om att VFR upplevs nog som något klumpigare än F800, vore konstigt annars med tanke på den större tanken mellan benen på VFR och avsaknad av tank mellan benen på F800.
Sen vikten, visst, den spelar också in.

Men det skiljer också 20-30hk nånting och F800 låter som en Diesel, känns som en diesel... som jag skrev på omdömet hos BMW, det är en bekväm vardagshoj, känns trygg och säker, men absolut inget man blir upphetsad av och verkligen inget som väcker fartkänslor.
 
Händelsevis gick jag från en Sv 650 S till en VFR800 förra året...och jag är mycket nöjd med det. Kan ju hålla med om att den är tung som s*tan, men den gör precis som jag säger till den och den klarar av det mesta.

Har iofs aldrig kört längre än 40 mil i sträck med den, men det var små bekymmer. Har även haft den på bana och så illa är det inte, men som sagt egentligen lite för stor för just det ändamålet, men funkar utmärkt.
Jag är väl en 173 lång(kort) och hade nog hellre haft en lite mindre ren sporthoj, men VFR:en gör sitt jobb väl trots allt.
 
Visst, jag håller med om att VFR upplevs nog som något klumpigare än F800, vore konstigt annars med tanke på den större tanken mellan benen på VFR och avsaknad av tank mellan benen på F800.
Sen vikten, visst, den spelar också in.

Men det skiljer också 20-30hk nånting och F800 låter som en Diesel, känns som en diesel... som jag skrev på omdömet hos BMW, det är en bekväm vardagshoj, känns trygg och säker, men absolut inget man blir upphetsad av och verkligen inget som väcker fartkänslor.

Det var då tråkigt att du inte fick prova en med riktig pipa på. Jag testade en med Akra-dämpare och lade handpenningen nästan direkt. Grymt skönt ljud kontra vilken rad-fyra som helst.

VFRen är inte snabbare upp till 200. Jag kör jämnt med äldre R6or upp till 180 iaf och det räcker för mig att ha som pendlarknarr. Men visst, jag provkörde ju K1300s i onsdags och det är klart att.... :gnissla Nästa år då djävlar...

Större tank? Det tyckte då jag inte. Jag tyckte mest att det kändes sävligare och tyngre. F800an är ytterst lättstyrd och snabb i jämförelse tycker jag.
 
Körde hem en cbr1000f från dalarna till piteå, ca 85mil. Jättefin hoj. Man sitter skönt och den går tyst och har bra med pulver.
 
Händelsevis gick jag från en Sv 650 S till en VFR800 förra året...och jag är mycket nöjd med det. Kan ju hålla med om att den är tung som s*tan, men den gör precis som jag säger till den och den klarar av det mesta.

Har iofs aldrig kört längre än 40 mil i sträck med den, men det var små bekymmer. Har även haft den på bana och så illa är det inte, men som sagt egentligen lite för stor för just det ändamålet, men funkar utmärkt.
Jag är väl en 173 lång(kort) och hade nog hellre haft en lite mindre ren sporthoj, men VFR:en gör sitt jobb väl trots allt.

Är själv bara 1,69 där av sitthöjden så klart kommer de bli mycket pendling. Tycker du att är lätt manövrerad eller lite för tung i lägre farter dvs 50, 70? Åkte 41 mil med min Sv med 2 pauser var efter det bra trött i armarna. Tycker inte heller att den är särskilt stabil full lastad med tankväska etc.

Dafe
 
Det var då tråkigt att du inte fick prova en med riktig pipa på. Jag testade en med Akra-dämpare och lade handpenningen nästan direkt. Grymt skönt ljud kontra vilken rad-fyra som helst.

VFRen är inte snabbare upp till 200. Jag kör jämnt med äldre R6or upp till 180 iaf och det räcker för mig att ha som pendlarknarr. Men visst, jag provkörde ju K1300s i onsdags och det är klart att.... :gnissla Nästa år då djävlar...

Större tank? Det tyckte då jag inte. Jag tyckte mest att det kändes sävligare och tyngre. F800an är ytterst lättstyrd och snabb i jämförelse tycker jag.

Vet inte om det var Starstriker jag pratade med (verkar som han jobbar där) men säljaren som jag pratade med verkade klart ointresserad av att sälja eller ens låta mig provköra... så jag är glad att jag fick testa hojen trots allt, och då är jag ingen snorvalp utan cash, är 33år och kunde lägga en beställning där och då.

Det jag menade med tanken är att på F800 så sitter tanken under sadeln och inte mellan knäna som på de flesta andra hojar, därav att VFR känns större redan där.
Sedan tyckte jag att VFR känns snabbare, den kanske inte är det men den känns som det. F800 kändes närmast trygg och näst intill tråkig.
 
En trött F800 BMW gubbhoj går ju bort hehe, då är min ZZR 600 från 2002 ett mkt roligare alternativ :-) Dessutom perfekt att göra långresor till kontinenten med då man inte bryter ryggen.
 
Vet inte om det var Starstriker jag pratade med (verkar som han jobbar där) men säljaren som jag pratade med verkade klart ointresserad av att sälja eller ens låta mig provköra... så jag är glad att jag fick testa hojen trots allt, och då är jag ingen snorvalp utan cash, är 33år och kunde lägga en beställning där och då.

Låter som du snackat med säljaren Stefan. Han är ett kronmongo av rang. :tummenupp Själv så snackade jag med hans kollega Mikael och där var det mer "Hojen är fulltankad. Ut och kör med dig!" och han fick således en beställning på en sprillans 09:a samma dag.

En trött F800 BMW gubbhoj går ju bort hehe, då är min ZZR 600 från 2002 ett mkt roligare alternativ :-)

Har du ens provsuttit BMW'n?
 
Låter som du snackat med säljaren Stefan. Han är ett kronmongo av rang. :tummenupp Själv så snackade jag med hans kollega Mikael och där var det mer "Hojen är fulltankad. Ut och kör med dig!" och han fick således en beställning på en sprillans 09:a samma dag.



Har du ens provsuttit BMW'n?

Nej det har jag faktiskt inte, men så är jag inte en gubbe heller :tungan
 
Är själv bara 1,69 där av sitthöjden så klart kommer de bli mycket pendling. Tycker du att är lätt manövrerad eller lite för tung i lägre farter dvs 50, 70? Åkte 41 mil med min Sv med 2 pauser var efter det bra trött i armarna. Tycker inte heller att den är särskilt stabil full lastad med tankväska etc.

Dafe

Vad gäller Sv:n och stabilitet håller jag med...finns en anledning till att jag bytte..Jag har inte för avsikt att klaga på BMW för det ger liksom inget...skjuta i öppet mål? :sissy
Blackbirden har jag inte testat, men den är väl en eller ett par strl större än VFR:en? Har inte kört VFR:en som för övrigt har en underbar V4 och inget annat, med fulla packväskor, men den lastar enormt mycket med RTG-kitet(topp och sidoväskor alltså).
Däremot är den klockren med tankväska där jag mer eller mindre låg och vilade på den, riktigt bekvämt. Förövrigt går den mer än tillräckligt och med rätt däck och förare kan man köra i cirklar runt rätt många hojar.

Jag är mycket nöjd med min iaf, kan bara rekommendera den.
Sen kommer jag nog som sagt att skaffa en sportigare variant själv, men det har mest med ändrade prioriteringar att göra :tuttar
Lycka till vad du än väljer..
 
Kan bara svara för F800S.en som enligt min mening är väldigt bekväm och passar mig perfekt, javisst den gör inte så du får ståfräs direkt men den är vettig på många sätt. Försäkringspremien är svårslagen till exempel. Men alla har sin egen åsikt så det bästa är att försöka ta dig ut och provköra dom för att se vilken som passar dig bäst i smaken.
 
Vet inte om det var Starstriker jag pratade med (verkar som han jobbar där) men säljaren som jag pratade med verkade klart ointresserad av att sälja eller ens låta mig provköra...

Märkligt. Alla får självklart provköra om det finns hojjar och det inte pissar ner ute.

Kan ha varit så att vederbörande hade häcken full. När man jobbar där finns det också andra sysslor som är minst lika viktiga som att skicka ut folk på provkörning, som tex se till att de som redan beställt får sin hoj levererad etc.
 
Last edited:
Det jag menade med tanken är att på F800 så sitter tanken under sadeln och inte mellan knäna som på de flesta andra hojar, därav att VFR känns större redan där.
Sedan tyckte jag att VFR känns snabbare, den kanske inte är det men den känns som det. F800 kändes närmast trygg och näst intill tråkig.

Som sades, jag tycker inte tanken på Viffern är problemet, däremot de extra 20 (närmare 30?) pannorna märks mer än väl. Den är väl närmare i nivå med en K1300s i tyngd tex?

I övrigt måste jag vidhålla att jag tycker Viffern känns Volvokombi medan F800an kändes mer Lotus i jämförelse. Men det är ju min högst personliga åsikt.
 
Märkligt. Alla får självklart provköra om det finns hojjar och det inte pissar ner ute.

Kan ha varit så att vederbörande hade häcken full. När man jobbar där finns det också andra sysslor som är minst lika viktiga som att skicka ut folk på provkörning, som tex se till att de som redan beställt får sin hoj levererad etc.

Jag åkte dit kl 14 en vardag då jag visste att det var lugnt... jag var ensam i butiken som kund när jag kom, det fanns en till kund när jag var klar där en dryg halvtimme till.
Nej, jag kan klart säga att den personen inte bör vara säljare. Men det är inte vad tråden handlar om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top