Lite loggbilder från dagens duty cycle-koll

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Rosa = RPM
Svart = TPS (%)
Röd = dutycycle (bakre cylinder)
Grön = dutycycle (främre cylinder)
Blå = G

(Aprilia orginalmappning, "mapp-2" d v s utan closed loop.)

Image1.jpg

Image3.jpg

Tydliga skillnader i mappning av cyllarna. Vid cruise är de identiska dock.

Image5.jpg

Motorbroms. 7.6% (trots allt!)

Image7.jpg

91.5% var högsta uppmätta (se höger) Det är mycket det. Lägsta var 3.6% och på tomgång. (duty cycle, bakre cylinder tappades bort)

Image6.jpg

1G bromsning.

-

Last edited:
Ok - förklara för ett spånhuvud vad denna dutycycle är! :lol och vad betyder skalan? Och vad mäter man?
(ok - jag förstår huvuddragen, men vad skiljer detta mot enklare effektmätningar och hur TOLKAR man siffrorna)

Dr.Bike skrev:
2167047 Ok - förklara för ett spånhuvud vad denna dutycycle är! :lol och vad betyder skalan? Och vad mäter man?
(ok - jag förstår huvuddragen, men vad skiljer detta mot enklare effektmätningar och hur TOLKAR man siffrorna)

Duty cycle är (ungefär) förhållandet mellan andel [period när spridarna är öppna] resp stängda. Om en spridare är öppen 50% av all tid, sägs den ha 50% duty cycle.

Skalan i botten är tid. T v är skalor för samtliga mätparametrar. Annars kanske det ger mer att kolla i de utplacerade "mätrutorna" som finns med på varje bild. I dessa rutor visas samtliga parametrars värden och vid(tid) det tillhörande vertikala strecket.

Tolkningar då:

91.5% redan vid drygt 10k rpm. Vid max (11k) blir tidsutrymmet kortare, vilket måste kompenseras för (om man antar att ungefär samma soppavolym ska tillföras) Duty cycle borde då bli i trakterna runt 97%. Det brukar sägas att upp till 90% är en vettig gräns, vill man ha mer soppa bör man öka tryck eller byta spridare. Vid t ex 97% finns inte så mycket utrymme att rika med t ex en power commander. (det kan inte bli mer soppa än det blir med spridarna sprutande 100% av tiden)

Den tycks vara mappad olika för de olika cyllarna från fabrik.

Tjahaaa, det var väl ungefär allt det. Jo just det, jag lyckades koppla rätt, göra jpg-bilder, ftp-a upp dem på servern och sedan länkade hit till SH. Dessutom var det en person som var intresserad och ställde några frågor. Det är ju rätt kul det också faktiskt. :)

-

Stort tack för superintressant info! (jag var den ende som vågade erkänna att jag inte hajade vad jag såg iaf! :lol)

Helt sant som du säger; när man kryper över 90% finns ju inte mycket kvar att ge, och ligger man så högt som 97% ja då är man i princip maxad.
Då räcker det med att omgivningstempen och bränsletempen går upp några grader så är man out of bounds direkt.

Öka trycket. Kan man göra det i dessa ointelligenta system utan att alla mappar rasar och man får börja om från början?
Spridare med större kapacitet verkar ju vara way to go, men var hittar man såna?

Den gamle legenden Russ Collins (RC Engineering) ängnar sig ju numera uteslutande åt insprutningar.
En hemsida väl värd att besöka! :tummenupp

Märkligt att det är så hög som 91% duty i orginalmappen. Orginal borde de ha större marginal tycker man.

Det är väl knappt att spridaren hinner stänga innan den ska öppna igen?
Spridaren öppnar väl 1 gång per varv (eller är det varannat?).
Vid 10000 rpm tar ett varv 6 ms. Stängningstiden är 9% av det, dvs 0,54 ms. Om spridaren öppnar varannat varv blir det ju drygt 1 ms. Stängningstiden för en spridare är väl ca 1 ms?

Hur mäter din utrustning öppningstiden?

Du nämnde att den går i open loop. Finns det möjlighet att köra den i closed loop?

Dr.Bike skrev:
2167816
Öka trycket. Kan man göra det i dessa ointelligenta system utan att alla mappar rasar och man får börja om från början?
Jag har aldrig testat men det blir väl så antar jag. Det borde ju bli en allmän rikning rakt över hela klabbet liksom. Intelligensen är också borta iom nuvarande open loop-läge. (se svar till Bearing)

ulf_lundin skrev:
2168116 Hm, tål dom verkligen över 90 % utan att paja ? T.ex. överhettning ?
/u
Ingen aning, jag kan bara hoppas. Jag hajade det som att problemet är snarare ett annat och främst vid höga varvtal. Det tar 2-3 ms för att öppna fullt och nästan lika lång tid att stänga helt. Vid höga rpm hinner den inte stänga förens den skall öppna igen och full kapacitet blir då någonstans vid 80-90% DC. Kan det vara att det är rellativt låga varvtal vi snackar om kanske? (V-twin)

Bearing skrev:
2168226 Märkligt att det är så hög som 91% duty i orginalmappen. Orginal borde de ha större marginal tycker man.

Det är väl knappt att spridaren hinner stänga innan den ska öppna igen?
Spridaren öppnar väl 1 gång per varv (eller är det varannat?).
Vid 10000 rpm tar ett varv 6 ms. Stängningstiden är 9% av det, dvs 0,54 ms. Om spridaren öppnar varannat varv blir det ju drygt 1 ms. Stängningstiden för en spridare är väl ca 1 ms?

Hur mäter din utrustning öppningstiden?

Du nämnde att den går i open loop. Finns det möjlighet att köra den i closed loop?
Ja, där var du ju inne på samma sak. De öppnar en per varannat. Enligt min bok tar det 2-3 ms för öppning. Det finns en bra bild som visar att själva fysiska rörelsen tar ungefär samma tid för öppna/stänga. Däremot tar det lite längre tid för öppningen totalt sett eftersom den är fördröjd c a en ms innan den överhuvud taget börjar röra på sig. Kan det ha med strömstyrkan att göra? I samma bild syns tydligt att strömen byggs upp rätt långsamt.

Allt över 3.5 V tolkas som positivt, allt under 3.5 är negativ sida, alltså när ECUn jordar.

Ja, den går att köra i closed loop. Sensorn(smalband) sitter där men en switch i ECUn är omställd till open loop, och som görs på verkstäder med ett instrument som heter Axone.

-

Last edited:
#Olsson# skrev:
2168484Enligt min bok tar det 2-3 ms för öppning.
Verkar mycket tycker jag. Då skulle ju spridaren hålla på med öppning och stängning 30-50% av tiden vid 10 000 rpm.
Det jag läst om öppningstider på nätet indikerar 0,5-1,5 ms. Kolla i TABLE 1:
http://www.freepatentsonline.com/4909439.html

Du skulle ju kunna mäta öppningstiden. Finns beskrivet hur man gör här tex:
http://www.audifans.com/pipermail/quattro/2001-February/017671.html

EDIT: I den texten står det:
"IMPORTANT:
When the injector is used above it's maximum time it will start floating.
This mean that the injector will deliver half as much fuel as it is supposed
to!"

Det här förstår jag inte. Hur kan det bli så?

Och nu till en sak jag undrat länge. Varför i hela friden avslutar du dina inlägg med ett streck?! :lol
#Olsson# skrev:

Last edited:
(Jag fick inte den första länken att funka)

Det jag stött på är att "saturated" som jag har, har runt 2-3 ms. Det skall vara till full öppning. På vägen dit har de öppnats delvis. Peak & hold är snabbare och med lägre massa. (Efter lite sökning på internet såg jag att 2 ms är mer riktig för saturated.)

Vid 10k rpm blir det (väl) ca 0.166 varv för varje ms. Det blir väl runt 120 grader som den jobbar med att öppna vid 2 ms. Det blir 16.7 % av hela cykeln. (4 takter) Det är väl rimligt, eller?

(kotrollräkna gjorde jag iofs inte :lol

"Floating" - kanske just fenomenet att den inte hinner stänga förens nästa öppningspuls kommer. Den ligger halvöppnad hela tiden och leverera runt 50% av flödeskapacitet. (Ännu en gissning men så sker tydligen)

Den här ("-") är till för att inlägget skall se snyggt ut. :rofl

-

Last edited:
Om stängingen också tar runt 2 ms kommer ju 4 ms av perioden på 12 ms bestå av öppning och stängning. Det känns som att det krävs en väldigt bra funktion för att kompensera öppningstiden för olika batterispänning för att det ska funka bra.

EDIT: Kan ändå inte förstå varför ventilen skulle börja flyta vid för hög duty. Om den inte hinner stänga borde den ju öppna fortare och alltså spruta in mer bränsle än vad som är tänkt.

Lite länkar för den som är intresserad:
http://www.ecutek.com/tuning/injectors/
http://www.automotivetestsolutions.com/escope/fuelinjectortutorial/FuelInjectorWaveforms.htm
http://www.stealth316.com/2-fuelinjection.htm
http://www.thirdgen.org/techboard/dfi-ecm/361432-fuel-injectors-saturated-peak.html
http://www.turbobuicks.com/forums/showthread.php?t=20689&page=1&pp=15

Last edited:
Bearing skrev:
2169071
EDIT: Kan ändå inte förstå varför ventilen skulle börja flyta vid för hög duty. Om den inte hinner stänga borde den ju öppna fortare och alltså spruta in mer bränsle än vad som är tänkt.

Jag hajar inte heller men kollade runt lite och i en bok står det (ungefär)att vid den kritiska gränsen (hög pulsbred) gör spridaren ett "hopp" till max flöde. Det skall bero på att spridaren inte hinner stänga innan nästa puls från ECUn kommer. Vissa kaller det för "going static". Floating låter iofs riktigt, precis som ventiler i toppen.

Kanske och om man håller sig till samma värden(tid för öppning/stängning samt varvtal) som tidigare och ca 30% av tillgänglig "cycle" så finns det bara 70% kvar till effektivt sprut. Om ECUn's pulser begär 80% så är den inne och trampar på förbjudet område liksom. Men det håller inte med resonemanget från din länk där han säger "..deliver half as much fuel as it is supposed
to!".

Jag vette fan?

(Från din länk)

When the injector is used above it's maximum time it will start floating.
This mean that the injector will deliver half as much fuel as it is supposed
to!

ulf_lundin skrev:
2168116 Hm, tål dom verkligen över 90 % utan att paja ? T.ex. överhettning ?

Jag läste på lite och numera förstår jag att du har helt rätt i det. Tydligen kan de gå sönder av för hög pulsbredd/överhettning.

-

PD skrev:
2168394 lambda kurvor fattas, vore intressant att se

Här är lite lambda. Jag skippade duty cycle, men den verkar i alla fall inte ha problem att leverera nog med soppa, trots den konstigt höga pulsbredden.

Grön: TPS %
Röd: RPM
Rosa: Lambda, främre cyl
Svart: Lambda bakre cyl

cruise.jpg

ca 110 km/t cruise.

steady1.jpg

Steady state, 4460 rpm och full gas.

steady2.jpg

Samma sak, 3500 rpm.

steady3.jpg

Samma igen, 3500 rpm.

3400_8000_a.jpg

20 sekunder full gas på 6an till 8000 rpm.

3400_8000_b.jpg

Liknande men 40 sekunder och broms.

hirev.jpg

Full gas, 4500-10900 rpm.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu