Lite linuxfrågor

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Det verkar som att 99% av alla som kör Linux tycker att detta är det bästa av operativsystem. Därför har jag lite frågor, om jag nu någon dag skulle få för mig att byta.

1. Hur pass svårt är det att lära sig?

2. Finns det drivrutiner tillgängliga för många hårdvarukomponenter?

3. På de screenshots jag sett så verkar allt styras genom terminaler. Hur fungerar detta och var lär jag mig "alla" kommandon?

4. Vad är en dist?

5. Hur pass grafiskt kan man få det att bli?

6. Finns det något sätt att köra Linux jämsides XP, så man kan byta tillbaks om man tappar intresset?

7. Är det lätt att ställa in Nätverksinställningar osv? (Man är ju van vid Windows kontrollpanel.

8. Är linux gratis? Isf, var hittar jag det/köper det?

Det var allt jag kan komma på just nu men ni får gärna ge mer tipps osv.

Tack i förhand!

//kaZ

Är själv nybörjare men ska svara utifrån mina egna erfarenheter och "missuppfattningar" :hihi

1. För vissa lätt, andra svårt. Beror lite på hur lätt man har att lära sig och grundkunskaper sedan tidigare.
2. Det finns stöd för majoriteten av hårdvaran idag. >90%. Det mesta direkt med distarna och resten ifrån tillverkarna ifråga.
3. Alla konfigureringar sköts genom konfigurationsfiler som man de flesta föredrar att sköta i terminaler. Många distributioner har grafiska verktyg för det. Smaksak vad man använder.
4. En dist är ett knippe program med en kärna kort sagt. Kärna+X-Server+Skal till X-server+program till skal är en simpel dist.
www.redhat.com, www.slackware.org, www.mandrakelinux.com, www.gentoo.org är några distributioner.
5. Hur mycket man vill?! Kolla in www.kde.org och www.enlightenment.org för exempel på hur det kan se ut.
6. Japp, du kan installera en bootloader som botar olika diskar, en med linux och en med WinXP. Grub och lilo är sådana.
7. Ja. I de flesta distar.
8. det kostar pengar om du köper det :). Annars kan du ladda hem gratis ifrån distributörernas hemsida.

Last edited:
kaZmur skrev:
Det verkar som att 99% av alla som kör Linux tycker att detta är det bästa av operativsystem. Därför har jag lite frågor, om jag nu någon dag skulle få för mig att byta.

Efter en djävla massa hacka i alla Micromjuks OS...., började väl med DOS 4.2. 1992 (om jag har siffrorna rätt) När väl dos 5.0 kom kunde jag rubbet utantill.

Då tänkte jag att jag e way to fucking elite nu! Så jag tjackade Red Hat, ville lära mig nåt nytt. Tilläggas bör väl att jag gått massa C++, pascal kurser... själv lärd i assembler (det där med assembler kanske va en smärre överdrift)und so weiter.

Hur som helst så lyckades jag inte ens packa upp drivrutinen för ISDN... än mindre få den att funka givietvis. Så jag gav upp. För struligt och krångligt.

Det här va 1998. Det kanske e lite mer användarvänligt nu. Windows XP e iaf åt helvete för användarvänligt på bekostnad av profisionaliteten. Hatar alla dessa wizards. Kanske dags att ge linux en chans igen. Fenix tycker att jag ska det iaf.

Fenix! Kommer du hit och ger mig lite starthjälp så ska jag hacka vrövven av hela internet!!!!!

Försökte installera linux för några år sen.. lyckades inte

blev inte klok på det

Va iofs ännu sämre än vad jag är nu på datorer

kör linux på alla mina burkar ink en server som körs utan x, ibland får man lägga ner lite tid på att få saker att funka, men när det väl går så är det klockrent! :tummenupp

Det allra mesta fungerar rakt av och installationen går fortare än Windows. Du kan kontrollera allt grafiskt om du vill. Att många som kört unix länge kör textbaserat är för att det är så mycket kraftfullare bara men det är ditt val, inte som i Windows - Bill Gates val.

Du kan prova att ladda ner Knoppix om du vill prova på. Det är en bootbar CD med en Linux-dist som körs helt från CD, du behöver alltså inte installera något på din hårddisk men om du vill kan du spara filer där eller på ett USB-minne t ex. Jag gillar inte riktigt Knoppix och tycker inte man ska köra det permanent även om det men det är bra att visa för de som är osäkra.

http://knoppix.org/

Riktiga distar hanterar flera OS på ett bra sätt. Har du opartitionerad yta på en hårddisk så är det bäst men det finns fler sätt, de kan t ex lägga sig på din C: som en swap-fil ungefär så om du bootar in i Windows så fattar den ingenting om den filen (ungefär som vanligt) men bootar du till Linux så kör du "i filen", det är också bra för de som har C: på hela disken och vill prova.

Bifogat

• bill-gates.jpg
    bill-gates.jpg
    15.1 KB · Visningar: 48
Last edited:
Ninjaboy skrev:
Du kan prova att ladda ner Knoppix om du vill prova på. Det är en bootbar CD med en Linux-dist som körs helt från CD, du behöver alltså inte installera något på din hårddisk men om du vill kan du spara filer där eller på ett USB-minne t ex. Jag gillar inte riktigt Knoppix och tycker inte man ska köra det permanent även om det men det är bra att visa för de som är osäkra.

http://knoppix.org/

Slax (http://slax.linux-live.org/) är också ett bootbart OS, ganska så skönt! Det är det närmsta jag kommit linux, men det verkar ganska så skönt.
Ska nog "gå över" lite till linux, har tröttnat på Fönstrenas alla finesser till dittan och dattan och ologiska felmeddelanden stup i kvarten. :3freak

Mandrake har också en live-dist, kallad Move men jag hittade ingen download på den så jag skrev Knoppix i stället. Snygga screenshots på Slax-sidan, där ser man hur mycket eye candy man kan få i Linux i dag. Det är ju betydligt mer konfigurerbart än Windows.

Är också relativt n00b men kör Fedora Core 3 på PC´n och Debian på slaptopen och tycker att båda funkar kanon på respektive burk. Bränn en Knoppix CD och testa, du kommer inte vilja gå tillbaka till MS! (dock krävs det lite förkunskaper innan man uppskattar kraftfullheten... men köp en bra bok så är du igång) :tummenupp

Är bara tvungen att lägga mig i lite :D

Förordar Suse-distributionen som första dist, då den har grafiska verktyg för i princip allt.

Tanka hem den från t.ex. ftp://garbo.uwasa.fi/pub/mirrors/suse/i386/9.2/iso/SUSE-Linux-9.2-FTP-DVD.iso

Skapa en ledig partition på din befintliga hårddisk med t.ex. PartitionMagic e.dyl.

Bränn upp DVD'n och boota om och installera.

Under installationen är det "enda" som du skall läsa sakta är biten om partitionering. Default kommer installationen inte pilla på din Windowspartition utan kommer att föreslå att den "monteras" som /windows. Hur som helst, det installationsprogrammet föreslår brukar vara mycket väl genomtänkt, men det är alltid värt att dubbelkolla hur dom har tänkt.

Installationen kommer att mycket skonsamt lägga upp Suse-Linux parallelt med din Windowsinstallation, det enda som lämnar ett någorlunda permanent märke på din hårddisk är det att Linuxinstallationen kommer vilja byta ut/uppdatera din hårddisks "Master Boot Record". Det innebär att när du startar upp din dator kommer inte Windows (ntloader) starta per automatik, utan ett grafiskt gränsnitt vid namn "Grub" kommer att presentera dig med uppstartsalternativen "Suse Linux" eller Windows.

Hur man återställer sin Master Boot Record är allt annat än raketforskning, om du får problem är det bara att hojta till. :D

Det som kan vara lite sport när det gäller Linux är att drivrutinerna för grafikkorten kan förefalla onödigt komplicerade att installera. För att sammafatta det hela lite kortfattat så går det till på följande sätt. Under installationen kommer en drivrutin för ditt grafikkort installeras och ett förslag på skärminställningar kommer att ges. I 17 fall av 20 stämmer detta, men om du har något überflashigt grafikkort/skärm kan installationsprogrammet behöva lite input från dig i form av lite klickade i rutor. Nåväl, nu kommer den egentliga haken, om du har ett 3D-kort, dvs ett grafikkort med stöd för t.ex. OpenGL, så måste man av licensskäl tanka hem en 3d-drivare separat från t.ex. ATI,Nvidia m.fl. Även detta finns automatiserat i Suse's systemverk (grafiskt) som heter "Yast".

Om du vill kunna spela vettiga spel på din Linuxburk är det "bara" att installera "Cedega (även känd som WineX" så kan du köra Doom3, HL2 m.fl.

Lycka till, pm'a eller msn'a mig om du springer i väggen.

/Fenix

Tack så jättemycket för svaren!
Ska prova Slax antingen idag eller imorgon och därefter "riktiga" linux om jag gillar det jag ser :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt