Lite kundsupport

• Thread starter Thread starter Oas
  • Start date Start date

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Supportnytt:

Supporten: Vad kan jag hjälpa till med?

Kunden: Jag håller på att skriva mitt första mail och jag har skrivit bokstaven a men hur skall jag göra för att få till den lilla cirkeln runtomkring?

Supporten: Är markören fortfarande där?

Kunden: Nej, jag är ensam här.

----------------------------------------------------------

Och nästa kund kunde inte koppla upp sig.
Supporten: Är du säker på att du använt rätt lösenord?
Kunden: Ja jag såg när min arbetskamrat skrev in det.
Supporten: Kan du säga mig vad lösenordet var?
Kunden: Det var fem små stjärnor.

Kunden till Hewlett Packardsupporten: Min laserskrivare är trasig.

Supporten: Vilken modell har du?

Kunden: Det är en Hewlett Packard.

Supporten: Jo, jag förstår det. Är det en svartvit skrivare?

Kunden: Nej, den är beige

Kunden till Tele2supporten: Jag har köpt Internet och vill ha hjälp.

Supporten: Ok, hur långt har du kommit i installationen?

Kunden: Jag har packat upp lådan med internetet i

Supporten: Ok, har du anslutit alla sladdar och slagit på datorn?

Kunden: Slagit på datorn? Jag har ingen dator, jag har köpt internet.

-----------------------------------------------------

Kunden. 'Datorn hänger sig hela tiden.'

Supporten 'Har du många fönster öppna?'

Kunden: 'Nej, men dörren står lite på glänt....'
:):)

Oja, på den tiden man slavade inom supportbitarna när man pluggade blev man mörkrädd över folks okunskap och oförmåga att tänka till ibland :brinnerup För att ens få titta på en lödkolv, truck eller golvmopp måste man ha alla möjliga utbildningar. För att få pilla med en dator så verkar det räcka med att man kan be någon trycka på strömbrytaren :huvet

Herregud så mycket sjysst man hört under sina år i support...

- Sitter du bakom en brandvägg?
- Nej, jag sitter vid fönstret.

Stulet:

STUPID TECH SUPPORT CALLS

Tech Support: "How much free space do you have on your hard drive?"

Customer: "Well, my wife likes to get up there on that Internet, and she down loaded ten hours of free space. Is that enough?"

A woman called the Canon help desk with a problem with her printer. The tech asked her if she was "running it under Windows."

The woman then responded, "No, my desk is next to the door. But that is a good point. The man sitting in the cubicle next to me is under a window, and his is working fine."

Tech Support: "OK Bob, let's press the control and escape keys at the same time. That brings up a task list in the middle of the screen. Now type the letter 'P' to bring up the Program Manager."

Customer: "I don't have a 'P'."

Tech Support: "On your keyboard, Bob."

Customer: "What do you mean?"

Tech Support: "'P' on your keyboard, Bob."

Customer: "I'm not going to do that!"

Overheard in a computer shop:

Customer: "I'd like a mouse mat, please."

Salesperson: "Certainly sir, we've got a large variety."

Customer: "But will they be compatible with my computer?"

Customer: "So that'll get me connected to the Internet, right?"

Tech Support: "Yeah."

Customer: "And that's the latest version of the Internet, right?"

Tech Support: "Uhh...uh...uh...yeah."

Customer: "My computer crashed!"

Tech Support: "It crashed?"

Customer: "Yeah, it won't let me play my game."

Tech Support: "All right, hit Control-Alt-Delete to reboot."

Customer: "No, it didn't crash -- it crashed."

Tech Support: "Huh?"

Customer: "I crashed my game. That's what I said before. I crashed my spaceship and now it doesn't work."

Tech Support: "Click on 'File,' then 'New Game.'"

Customer: (pause) "Wow! How'd you learn how to do that?"

An IBM customer had trouble installing software and rang for support. "I put in the first disk, and that was OK. It said to put in the second disk, and I had some problems with the disk. When it said to put in the third disk - I couldn't even fit it in ...." The user hadn't realized that "Insert Disk 2" meant to remove Disk 1 first.

A customer had followed the instructions for installing software. The instructions said to remove the disk from its cover and insert it into the drive. The user had physically removed the casing of the disk and wondered why there were problems. Say no more.

Caller : "Hello, is this Tech Support?"

Tech: "Yes, it is. How may I help you?"

Caller: "The cup holder on my PC is broken and I am within my warranty period. How do I go about getting that fixed?"

Tech: "I'm sorry, but did you say a cup holder?"

Caller: "Yes, it's attached to the front of my computer."

Tech :"Please excuse me if I seem a bit stumped, it's because I am. Did you receive this as a part of a promotion, at a trade show? How did you get this cup holder? Does it have any trademark on it?"

Caller : "It came with my computer, I don't know anything about a promotion. It just has "4X" on it."

At this point the Tech Rep had to mute the caller, because he couldn't stand it. He was laughing too hard. The caller had been using the load drawer of the CD-ROM drive as a cup holder, and snapped it off in the drive.

A customer called Compaq tech support to say her brand-new computer wouldn't work. She said she unpacked the unit, plugged it in and sat there for 20 minutes waiting for something to happen. When asked what happened when she pressed the power switch, she asked "What power switch?"

An exasperated caller to Dell Computer Tech Support couldn't get her new Dell computer to turn on. After ensuring the computer was plugged in, the technician asked her what happened when she pushed the power button. Her response, "I pushed and pushed on this foot pedal and nothing happened." The "foot pedal" turned out to be the computer's mouse.

A confused caller to IBM was having troubles printing documents. He told the technician that the computer had said it " couldn't find printer". The user had even tried turning the computer screen to face the printer - but his computer still couldn't "see" the printer.

A Dell technician received a call from a customer who was enraged because his computer had told him he was "bad and an invalid". The tech explained that the computer's "bad command" and "invalid" responses shouldn't be taken personally.

A Dell customer called to complain that his keyboard no longer worked. He had cleaned it by filling up his tub with soap and water soaked the keyboard for a day, then removing all the keys and washing them individually.

Värsta grejen var i slutet av 80-talet när en sekreterare ringde och berättade att hennes dator inte gjorde som tillsagt och hon kunde för allt i världen inte förstå varför. Sätter mig och börjar hacka på tangentbordet, plask plask plask... vänder upp och ned på det och häller ur mjölk motsvarande mängden från ett halvt glas. Det var på den tiden man körde Wordperfect under CPQ-DOS 3.31 med 640k och 1024 kB fullängds-ISA kort.

Lotus 1-2-3... brrrr... tänk att människor 2009, av egen fri vilja(?) kör Lotus notes. Det, tillsammans med SAP, måste vara ekonomernas hämnd på IT-avdelningarna världen över.

Lotus 1-2-3... brrrr... tänk att människor 2009, av egen fri vilja(?) kör Lotus notes. Det, tillsammans med SAP, måste vara ekonomernas hämnd på IT-avdelningarna världen över.

Lotus har jag sluppit på 15 år men SAP jobbar jag med 9 timmar om dan :)

På nåt sätt var det bättre på den tiden man var tvungen att justera tonhuvudet på bandstationen med en liten skruvmejsel för att kunna installera skit.

Det höll idioterna borta från datoranvändadet.

Jag förstår att du aldrig berättar det för någon ansikte mot ansikte. Har aldrig stött på ett mer hatat system tror jag. Jo, HP ServiceDesk kan nog konkurrera där.

Tyskar vet hur man gör logiska och användarvänliga system :tungan

jag fick ett mysko svar när jag ringde till telias support då internetet inte funkade
support:Gå till routern
jag: nu är jag där
support: ta ut tp-kabeln ur routern
jag:nu då
support: ta med den änden till datorn:
nu börjar jag bli misstänksam
jag: nu är jag vid dumburken
support:ta ur andra änden som sitter i datorn och sätt den änden som satt i routern i datorn
jag:då var det klart, vad ska jag göra nu
support:då med den lösa änden till routern och sätt i den där:huvet

Sånnt folk är som klamydia, någonting som ingen vill ha

Det är väl en IT skröna, men om den är sann så måste den ju vara något slags rekord:

Dam ringer till supporten:
Min dator är trasig, det händer ingenting när jag ska starta den.
Okej, då måste vi börja felsöka, börja med att kolla om sladden sitter i bakpå datorn.
(mummel mummel) Jag ser inte men jag tror det.
Jaha, det är viktigt att den gör det nämligen, kolla igen.
Jag ser forfarande inte, det är så mörkt, men jag tror det.
(trött supportkille) Jamen det är jätteviktigt att se att den gör det, tänd lampan då så att du ser bättre.

"Det går inte vi har strömavbrott här!

Sånt är nästan värst.

När man som kund kan betydligt mer än personalen som gått introduktionskurs på callcentret.
Ja, när jag bodde i Gävle hade vi ethernet-nätverk rakt in i lägenheterna, med RJ45-kontakt i väggen :tummenupp Men nätet var rätt labilt, och deras DNS-server gick ofta ner, och gatewayen ut. Så jag ringde supporten då och då och förklarade att deras DNS-server hade gått ner, eftersom jag kunde komma ut på ip-adresserna, men inte när jag använde namnuppslag. Eller att jag kom åt allt inom nätet, men inget utanför, då borde gatewayen ha gått ner igen. Det möttes ofta av "Öh, har du startat om din dator?" alternativt "Öh, har du anslutit nätverkskabeln ordentligt?" :huvet

Åh, den upplevelsen har jag också. När Telias ADSL precis kom, och de hade en massa fjantiga låsningar på MAC-adressen, så man kunde inte byta dator i ethernetjacket utan att släppa IPn manuellt först.

Det hakade upp sig för mig så jag inte kunde ansluta någon av mina två datorer. Ringer supporten och försöker förklara att deras DHCP har låst mina mac-adresser på något sätt och att felet ligger där.

"Kör du linux?"

Det är väl en IT skröna, men om den är sann så måste den ju vara något slags rekord:

Dam ringer till supporten:
Min dator är trasig, det händer ingenting när jag ska starta den.
Okej, då måste vi börja felsöka, börja med att kolla om sladden sitter i bakpå datorn.
(mummel mummel) Jag ser inte men jag tror det.
Jaha, det är viktigt att den gör det nämligen, kolla igen.
Jag ser forfarande inte, det är så mörkt, men jag tror det.
(trött supportkille) Jamen det är jätteviktigt att se att den gör det, tänd lampan då så att du ser bättre.

"Det går inte vi har strömavbrott här!

Har själv haft ett sånt samtal men personen hade laptop (batteri) som funkade men han kom inte åt filer, internet eller kunde skriva ut... efter en del felsökning kom det fram att han satt med ficklampa och datorn för att strömmen hade gått.

Ett annat trevligt samtal.

Support: Hej och välkommen till ****
Kund: Nu är jag vansinnig, det här funkar inteeeeee...
Support: Vad är det som inte funkar?
Kund: Skitdatorn är för helvete puckad, programmet funkar inte.
Support: Vilket program?
Support: *mute* Vilket jävla arlse kvinnan är, hon är dum i huvudet, kan hon inte förklara...
Kund: VAD SA DU???
Support: Eeehr, ursäkta?
Kund: VAD FAN SA DU??? JAG HÖRDE ALLT... VET DU VEM JAG ÄR, JAG ÄR INKÖPSCHEF PÅ BLA BLA OCH DET DÄR KOMMER STÅ DIG JÄVLIGT DYRT!!!
Support: Jaha, men vet du VEM JAG ÄR?
Kund: Eeehr... nej...
Support: Bra... *KLICK*

Han missade muteknappen.... om ingen förstod det. :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu