Lite konfunderad

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Var ute på långturen igår med ett gäng sporthojar, och som alla vet fläskar de ju på i 250 på rakorna och jag försökte hänga på.

Tidigare har jag aldrig fått upp hojen i mer än 170 (jag pratar bara mätarfart). men i går, vid flera tillfällen bottnade jag enkelt mätaren, dvs 180.
Och det var väll kul :)
OK, jag skiter igentligen i vad topfarten är, men jag är nyfiken på vad som gör att det går fortare.

Jag har ju inte gjort något med motorn!
Eller något som kan ge +10km/h i toppfart. Lite skumt, någon som har någon ide vad det kan vara?

Det som jag gjort sedan förra åren (170 i topfart) till i år (180 i topfart)
Nya fram bromsar, från 320 mm skiva till 310 mm + nytt Beringer ok + nya belägg.
Nytt bakdäck, från Pirelli Diablo till Bridgestone BT014.
Ändrat fjädrings inställningen från mjukis till hårt.
Ny hjälm... :hihi
Nytt skinnställ (tightare....)
Skrapat av några gram stål och aluminium i diverse crasher :crash
Föraren väger exakt detsamma dock... :rolleyes:

Alla teorier är välkommna... :hihi

:hej
 
PutteLiten skrev:
2149698
Alla teorier är välkommna... :hihi

:hej

Annan syreblandning i luften??
Ofta känns det som att hojen går bättre på kvällarna (ta sommaren som exempel) när det är svalare och friskare i luften.

Motvind?
Sidvind?
Ingen vind?
Du var tjockare förra året?
Uppförslut?
Nedförslut?
Hemlängtan?
Skitnödig?

Edit: Såg det där med din vikt nu...
 
PutteLiten skrev:
2149698 Var ute på långturen igår med ett gäng sporthojar, och som alla vet fläskar de ju på i 250 på rakorna och jag försökte hänga på.

Tidigare har jag aldrig fått upp hojen i mer än 170 (jag pratar bara mätarfart). men i går, vid flera tillfällen bottnade jag enkelt mätaren, dvs 180.
Och det var väll kul :)
OK, jag skiter igentligen i vad topfarten är, men jag är nyfiken på vad som gör att det går fortare.

Jag har ju inte gjort något med motorn!
Eller något som kan ge +10km/h i toppfart. Lite skumt, någon som har någon ide vad det kan vara?

Det som jag gjort sedan förra åren (170 i topfart) till i år (180 i topfart)
Nya fram bromsar, från 320 mm skiva till 310 mm + nytt Beringer ok + nya belägg.
Nytt bakdäck, från Pirelli Diablo till Bridgestone BT014.
Ändrat fjädrings inställningen från mjukis till hårt.
Ny hjälm... :hihi
Nytt skinnställ (tightare....)
Skrapat av några gram stål och aluminium i diverse crasher :crash
Föraren väger exakt detsamma dock... :rolleyes:

Alla teorier är välkommna... :hihi

:hej

Går TLR:en inte i mer än 180???
 
PutteLiten skrev:
2149698
Nya fram bromsar, från 320 mm skiva till 310 mm + nytt Beringer ok + nya belägg.

Herregud heltklart den mindra skivan som ger mindre luftmotstånd
samt vesäntligt lättare hojj! :7peta

Annars kan det ju vara att du kammat noll på krogen och
på så sätt tränat upp höger handled mer än normalt :tungan
 
Folkezx9r skrev:
2151623 Högre profil på det nya bakdäcket ?


högre profil på nya däcket borde väl göra att mätarn visar mindre...

Vilken hoj är det vi snackar om? Sitter hastighetsmätarn på fram eller bakhjulet?
 
Skiljde från 180 till 200 mätarfart på min RGV 250 om man körde med goretex eller skinställ. :hihi
 
ozto skrev:
2151929 högre profil på nya däcket borde väl göra att mätarn visar mindre...

Vilken hoj är det vi snackar om? Sitter hastighetsmätarn på fram eller bakhjulet?

Tog för givet att det var en XR650 vi pratade om eftersom det står i profilen...

O där är väl mätaren på framhjulet ?? Sätter du då på ett bakdäck med högre profil , så får du ju en högre toppfart ....
 
Folkezx9r skrev:
2151977 Tog för givet att det var en XR650 vi pratade om eftersom det står i profilen...

O där är väl mätaren på framhjulet ?? Sätter du då på ett bakdäck med högre profil , så får du ju en högre toppfart ....


ja om den orkar dra till varvstoppet på högsta växeln... Orkar den inte det så blir det ju ingen större skillnad, dock finns det ju massor av andra faktorer som spelar in men det som är mest avgörande för toppfart är ju luftmotståndet så det nya skinnet var säkert en bra investering! slitet framhjul med lite luft i borde göra att mätarn visar ett par % mer oxå!

är det en sån där mätare med en liten magnet i bromsskivan o en givare så är garanterat billigaste trimmet att limma dit en magnet till, ger en 100% öking av toppfart :banana

philsson skrev:
2151954 Skiljde från 180 till 200 mätarfart på min RGV 250 om man körde med goretex eller skinställ. :hihi

skiljer det så mycket.... hmm har inte provat r1an utan tröja o ryggsäck än... Måste nog ta o göra ett test snarast! 278 tror ja att jag fick upp den till i höstas, borde gå till 300 på mätarn nu då!?
 
Tack för alla goa svar, där fick man ju sig ett gott skratt till kaffet :hihi :yoparty

Det är XR'en såklart. TLen går i ca 7-8 km/h i maxfart, om jag inte får hjälp med att putta den... :hihi (skit batteri...)

Det sitter en mekanisk hastighetsmätare på framhjulet.
XRen orkar dra ut till varvstoppet med 15/45 drev.

Jag gissar att Folkezx9r och Ozto är inne på rätt spår.
Nytt slimmare ställ och ett bakhjul med annan profil kan nog ha fixat +10 km/h tillsammans. :)
Framhjulet är nog en millimeter mindre oxå, lite slits det ju på mitten ibland. :tungan

:hej
 
ozto skrev:
2151982

skiljer det så mycket.... hmm har inte provat r1an utan tröja o ryggsäck än... Måste nog ta o göra ett test snarast! 278 tror ja att jag fick upp den till i höstas, borde gå till 300 på mätarn nu då!?
jajamen, ut och prova! :tummenupp
 
Back
Top