Lite körkortsfrågor.

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Tjenare skriver teoriprov på torsdag. Jag hoppas på att jag klarar det så att jag hinner med uppkörningen i år. Har dock lite frågor.
Har tagit de körlektioner jag tycker jag behöver.
1. Har lärt mig att i branta nedförsbackar och precis innan man stannar så ska man inte använda handbromsen. Varför? tycker att det är oskönt att använda bakbromsen i det läget.
2. Vet att dem testar ens "daglig kontroll" av ens motorcykel. har inte läst någonstans om hur denna helt korrekt skall gå till. Vad vill de att man ska göra för att klara det?
MVH Ian

1. Aldrig hört om detta. Tog själv kortet för en månad sedan och körde med totalt 3 olika lärare, ingen av dem han någonsin sagt att man ska skippa frambromsen. Om du stampar för hårt på bakbromsen i en backe riskerar du ju att låsa bakhjulet vilket kanske inte är det roligaste. :rolleyes:

2. Det är bara att söka på youtube, finns en hel del klipp som går igenom säkerhetskontrollen. Men du ska ju kunna kolla elektroniken, bromsarna, lagerna, stötdämpare och drivpaket. Bara göra det nån gång och kolla lite youtube så sitter det sen. :tummenupp

1. I långa nedförsbackar kan det vara bra att motorbromsa för att inte bromsskivorna ska bli för varma, men vette tusan om det är vad som åsyftas.
2. Finns på youtube!

körkort

Det låter lite enkelriktat det med fotbromsen i nerförsbacke...
daglig kontroll är: belysning, olja, bromsar(funktionmskoll), speglar och centralstödet(att den inte släpper i marken. Men det är bara en del av den, du har även tre kontroller till som elen, lager och bromsar.
Lycka till!!!

Bakbromsen är bra i backar, när man står still och inte orkar hålla hojen för hand, och när man ska iväg så är det för vissa enklare att hålla emot med fotbromsen, börja slira med kopplingen och när den tar så släpper man fortbromsen.

Du kan använda frambromsen vid kraftig nerförsbacke men vad de syftar på är att det då är större risk att hojen tippar över framåt om du bromsar för hårt på framhjulet. Säkerhetskontroll:

http://www.youtube.com/watch?v=i1pc8lnZHEM

Detta moment ingår vid den praktiska delen av uppkörningen, men det vet du säkert. Lycka till!

Om jag inte missminner mig helt så skall du alltid använda bakbromsen ca 15-20% och resten på frambromsen. Just i backar har jag inte hört någonting om.
Är det inte 70% fram och 30% bak?

Jag tycker det är märkligt att körskolor inte går igenom detta vid varje lektion så det sitter när man väl skall köra upp...
Fast, då skulle "alla" klaga över att dom var tvungna att hålla på med det varenda gång, och att det gick bort dyrbar körtid istället :D

Fast då ska man ju ha rejält fäste å helst 45-gradersbackar.

Haha, eller ta ett riktigt grabbatag om bromsen helt enkelt, då behöver man ingen backe alls!

Vad tror du själv de syftar på? Själv har jag inga problem med att bromsa med frambromsen nerför, om än med lite känsla, -som alltid när man har grymma bromsar :)

Haha, eller ta ett riktigt grabbatag om bromsen helt enkelt, då behöver man ingen backe alls!

Vad tror du själv de syftar på? Själv har jag inga problem med att bromsa med frambromsen nerför, om än med lite känsla, -som alltid när man har grymma bromsar :)
Det är ju lättare att hänga i styret i nedförsbackar, och då är det ju lättare att bottna gaffeln, vilket ju kan få jobbiga följder. Fotbromsar man så får man ju ett mer satt chassi, det behövs mindre frambroms och kanske hänger man mindre i styret, å andra sidan upplever jag det som svårare att knipa ordentligt om tanken när jag fotbromsar, eller rättare sagt, svårare att finlira om man ska knipa hårt. Kanske är nån grej som hänger kvar, folk som är rädda för att slå över å blir lärda att fotbromsa om det känns läskigt. Kanske i samma anda som det här med att motstyrning inte nämns och att man lär sig bromsa med raka armar :rolleyes:

Är det inte 70% fram och 30% bak?

Fast, då skulle "alla" klaga över att dom var tvungna att hålla på med det varenda gång, och att det gick bort dyrbar körtid istället :D

Fast... då skulle jag vilja säga att när jag var rookie på körskolan lyssnade jag på vad de sa, tog det med en nypa salt pga "alla körskolor triggar en på pengar" Dock visste jag ju hela tiden att jag var tvungen att trilskas med den där jäkla säkerhetskontrollen... och banan för den delen... men den e ju helt värdo...;)

OM jag skulle lärt mig säkerhetskontrollen, att alltid göra den, varje gång, så hade jag förmodligen gjort den varje dag i säkert 2 veckor efter att jag fått kortet. Sen hade jag bara gjort den varannan dag osv osv osv...

Du hajjar vad jag menar?

Idag, 4 år efter kortet är taget har jag ingen aning om hur säkerhetskontrollen är om jag inte tar boken till hjälp... Hade jag haft den i ryggmärgen hade de vart grymt!

Fast... då skulle jag vilja säga att när jag var rookie på körskolan lyssnade jag på vad de sa, tog det med en nypa salt pga "alla körskolor triggar en på pengar" Dock visste jag ju hela tiden att jag var tvungen att trilskas med den där jäkla säkerhetskontrollen... och banan för den delen... men den e ju helt värdo...;)

OM jag skulle lärt mig säkerhetskontrollen, att alltid göra den, varje gång, så hade jag förmodligen gjort den varje dag i säkert 2 veckor efter att jag fått kortet. Sen hade jag bara gjort den varannan dag osv osv osv...

Du hajjar vad jag menar?

Idag, 4 år efter kortet är taget har jag ingen aning om hur säkerhetskontrollen är om jag inte tar boken till hjälp... Hade jag haft den i ryggmärgen hade de vart grymt!
Visst är det så, 99,87% gör nog sin sista säkerhetskontroll på uppkörningen. Jag är en av dom, iaf om man bara räknar säkerhetskontroll by the book, men självklart har jag koll på att grejerna funkar ändå. Jag vet tex att jag inte behöver kolla bromsbeläggen varje dag, dom försvinner ju inte av sig själv över natten, samma sak med lager mm. Men många nöjer sig nog med Bilprovningens kontroll vartannat år :rolleyes:

Visst är det så, 99,87% gör nog sin sista säkerhetskontroll på uppkörningen. Jag är en av dom, iaf om man bara räknar säkerhetskontroll by the book, men självklart har jag koll på att grejerna funkar ändå. Jag vet tex att jag inte behöver kolla bromsbeläggen varje dag, dom försvinner ju inte av sig själv över natten, samma sak med lager mm. Men många nöjer sig nog med Bilprovningens kontroll vartannat år :rolleyes:
Säkert sant, har knappt kört själv så kan inte direkt yttra mig, men jag tänker att det kan ju vara smart att iaf köra igenom hela kontrollen innan man börjar köra för säsongen, samt att bara snabb-testa så bromsarna/lampor fungerar innan man ger sig ut. Det gör man ju på några sekunder menar jag, känns som det kan vara en värd livförsäkring. Vore ju tråkigt om nån råtta smakat lite på bromsslangarna under natten menar jag... :rolleyes:

Säkert sant, har knappt kört själv så kan inte direkt yttra mig, men jag tänker att det kan ju vara smart att iaf köra igenom hela kontrollen innan man börjar köra för säsongen, samt att bara snabb-testa så bromsarna/lampor fungerar innan man ger sig ut. Det gör man ju på några sekunder menar jag, känns som det kan vara en värd livförsäkring. Vore ju tråkigt om nån råtta smakat lite på bromsslangarna under natten menar jag... :rolleyes:
Jo, ungefär så gör jag :tummenupp Resten är iaf najat så det lär inte lossna :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul