Lite hjälp!

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
Ja, vad kan man säga... har köpt mig en liten go Er 5.
Nu skall jag tagga upp den lite.
Så lite råd skulle sitta fint! Hade tänkt att ta bort backspegkarna, byta styre till cross, mini-blinker och ett annat slipon, men mer vet jag inte...
Kanske tagga upp ett kugg på bakhjulet, men vet inte om det går.
Den får ju mer acc då. :D (lite iaf).
Ge mer råd tack!

Bifogat

• Test.JPG
    Test.JPG
    76.5 KB · Visningar: 123
  • Test2.JPG
    Test2.JPG
    95.2 KB · Visningar: 144
en vän till mig köppte en sån för ett tag sen och lackade om den mattsvart med två gråa ränder rakt över, tonat kåpglas, cross styre och lite annat, blev skit snyggt... du har mycket du kan bygga på där! lycka till :tomten

Robban Nr1 skrev:
Jo men nu menade jag lite mer exakta råd... :)

typ, mindre blinkers, och ett kugg bak känner du inte av, bättre isåfall att du drevar ner den ett kugg fram.

Robban Nr1 skrev:
Hm, men vad gör det för effect?
det är väl bak man skall ändra?

En kugg fram gör samma skillnad som tre bak om du har 15/45 drevning.
En kugg bak är samma sak som 0,33 kugg fram, väldigt lite alltså.

Du får alltså känslan av att hojen accar bättre och lägre toppfart. Varje växels "register" blir kortare så du får växla oftare.

Blue skrev:
En kugg fram gör samma skillnad som tre bak om du har 15/45 drevning.
En kugg bak är samma sak som 0,33 kugg fram, väldigt lite alltså.

Du får alltså känslan av att hojen accar bättre och lägre toppfart. Varje växels "register" blir kortare så du får växla oftare.

Jaha... okej. men vilket är bäst? jag har alltid hört att man skall byta bak. vet inte varför... är det inte krångligare att byta fram?

Robban Nr1 skrev:
Jaha... okej. men vilket är bäst? jag har alltid hört att man skall byta bak. vet inte varför... är det inte krångligare att byta fram?
Ett kugg bak är helt bortkastat, ta tre i bak.
Fram är inte svårare att byta än bak, iaf inte enligt min mening.
Jag bytte till en kugg mindre fram på min FZR 1000, men frågan är om det inte blir ett större bakdrev med snart..

Men faktum är att det inte gör ngn ENORM skillnad, jag bytte främst för att framhjulet skulle bli lättare :D
Visst är det kännbart och jag trivs mkt bättre med min på småvägarna nu än innan, men som sagt förvänta dig inga enorma skillnader.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ett kugg bak är helt bortkastat, ta tre i bak.
Fram är inte svårare att byta än bak, iaf inte enligt min mening.
Jag bytte till en kugg mindre fram på min FZR 1000, men frågan är om det inte blir ett större bakdrev med snart..

Men faktum är att det inte gör ngn ENORM skillnad, jag bytte främst för att framhjulet skulle bli lättare :D
Visst är det kännbart och jag trivs mkt bättre med min på småvägarna nu än innan, men som sagt förvänta dig inga enorma skillnader.
//Tobbe

Ja jo jag menar att jag skall buya typ 3 stl större... men kommer det att göra någon skillnad?för jag måste troligen köpa ny kedja isf.

Robban Nr1 skrev:
Ja jo jag menar att jag skall buya typ 3 stl större... men kommer det att göra någon skillnad?för jag måste troligen köpa ny kedja isf.
Vi pratar antalet kugg nu, kolla upp så att det inte är ngt annat hopp mellan drevstorlekarna på din bike.
Tre kugg upp bak, eller två bak och en ner fram.
Då får du lite bättre fart i bitarna men oxå ngt högre varv, dvs varvet höjs med ett par hundra rpm genom hastighetsregistret.
Men som sagt det gör inga absurda skillnader, för jag antar att du fortfarande vill kunna åka utan hysteriskt varv på motorvägen?
Men varför inte vänta tills det är dags att byta drivpaket?
Då har du ju hunnit lära känna hojen ordentligt med och vet hur du vill att det ska vara.
//Tobbe

Robban Nr1 skrev:
Okej? säger inte så mycket med:
"ungefär som att vxla ner 1vxl!!!"

Enkelt det blir som om du växlade ner en växel... När du kör på 3:an så e det samma acc som när hojen hade orginal utväxling på 2:an...

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
Enkelt det blir som om du växlade ner en växel... När du kör på 3:an så e det samma acc som när hojen hade orginal utväxling på 2:an...

.../Yoshi

Jaha... okej. då fattar jag.
några mer tips? hur man kan få den att se tuffare ut?

Robban Nr1 skrev:
Jaha... okej. då fattar jag.
några mer tips? hur man kan få den att se tuffare ut?

Fråga inte mig om stylingtips... Mina tips e alldeles för dyra o onödiga.

försök o komma på din egna stil så man VET att det e du som kommer :tummenupp
Så tänk, tänk o tänk igen :)

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
Fråga inte mig om stylingtips... Mina tips e alldeles för dyra o onödiga.

försök o komma på din egna stil så man VET att det e du som kommer :tummenupp
Så tänk, tänk o tänk igen :)

.../Yoshi

Okej, det ska jag lägga på minnet :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard