Lite hjälp

-=Gandy=-

why drag knee when you can drag tail ?
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1 -03
tänka att jag skulle byta koppling "lameller" på ´min r1 -01, skulle vilja ha lite råd, typ vart ska man köpa lameller? ska man köpa orginal? såg att det fanns en sats på lelles men det verkar inte vara några fjädrar med där!, och kan man byta själv om man inte har tummen mitt i handen? måste det bytas några packningar eller nått? har inte så mycket koll!, har alldrig bytt koppling förut. Så! tackar för all hjälp å tips ja kan få.

Köp en hel sats. Du blir tvungen att byta packningen till kopplingskåpan. Du kan lägga lamellerna i den typ av olja du sen ska ha in de får gotta in sig innan montering. Se till att inte tappa ner något i motorn. Typ en styrning eller nåtot sånt. Det kan bli strul med att få kopplingsarmen att hamna rätt, men det löser sig med lite tålamod.

ja men en sats menar du? bara lameller eller? med fjädrar också då?

Fjädrar, lameller och stålskivor. Risken finns att du får byta allt lite senare bara. Finns många ideér om hur man räddar en sliten koppling. Jag skulle dock inte chansa om du inte gillar att skruva.

Det bästa du kan göra är att först skaffa en verkstadshandbok. Där står exakt hur du ska göra steg för steg för att ta bort den gamla och montera den nya. Där står också alla mått och åtdragningsmoment.
Normalt behöver du också byta packning till kopplingskåpan.

Vanligtvis är det rätt enkelt att byta lameller. Först tömmer du ut motoroljan så du behöver ny olja att fylla på med sen, rekommenderar inte att använda den gamla oljan igen.
Sen lossar du alla bultar på kopplingskåpan, vanligen så sitter den fortfarande fast med hjälp av packningen och ett eller flera styrstift. Knacka försiktigt runt kanten på kopplingskåpan med en gummihammare tills den lossnar från packningen, inget kraftigt våld eller bändande. Därefter så ska du kunna lirka loss den med händerna.
Nu ska du kunna se hela kopplinspaketet, kopplingskorg med lamellerna i och en platta som håller lamellerna på plats. Lossa skälva plattan som normal sitter fast med fyra eller fem bultar, under varje av dessa bultar är också en fjäder. Dessa fjädrar behöver bara bytas när de har nått sitt förslitnings mått (längden på fjädern när den är utan belastning), brukar stå i verkstadshandboken. Nu ska det vara möjligt att plocka ut lamellerna för hand.

För att montera i de nya lamellerna gör du bara allt i omvänd ordning. Bultarna med fjädrar för plattan över lamellerna drar du fast i kors och bara ett varv på var bult itaget, ska dras med moment. På en del modeller är en eller flera lameller olika och ska sitta i en speciell ordning, står också i verkstadshandboken.

Så, mitt tips är att ska du göra detta själv skaffa en bra verkstadshandbok först, bra verktyg och en bra momentnyckel som klarar låga moment (runt 0,5 - 4 Kg), ta god tid på dig och var säker på att det blir riktigt.

nä! ringde och beställde en sats på yamaha center, kostade 2100:- och så skulle dom ha 500:- för jobbet. så det var inte så farligt, lämmnar in den där istället, men tack för hjälpen ändå!!

nä! ringde och beställde en sats på yamaha center, kostade 2100:- och så skulle dom ha 500:- för jobbet. så det var inte så farligt, lämmnar in den där istället, men tack för hjälpen ändå!!

Hyfsat pris och du är säker på att det blir riktigt gjort + garanti på arbetet.:tummenupp

ja dom brukar veta vad dom gör där, har alltid servat mina cyklar där, har alltid varit nöjd!

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back