Lite hjälp vid köp av R6!

alisheik

R1 Killen!
Gick med
24 Dec 2005
Hoj
yamaha R1 -99
En kompis till mig har köpt en yamaha R6 -00. Den är importerad och ser ut att vara i mycket bra skick. Men säljaren har bara gett honom ett handskrivet kvitto och stämpel ifrån deras företag, cykeln har dessutom ingen registreringskylt/nummer.

Jag hade lite frågor och hoppas att någon kan förklara hur det funkar när en hoj är importerad.

För det första hur kollar man att hojjen inte är stulen eller liknande då det inte finns något regskylt, chassinummret eller?

Hur skaffar man ett regskylt, är det i samband med besiktingnen och påställningen? Vad kostar det i så fall?

Dessutom fanns ingen servicebok eller liknande är det vanligt att det saknas?

När man säljer eller köper en bil så använder man sig av ett ägarbytepapper som båda parter skriver på, men något liknande har han inte skrivit på, står hojjen ens på hans namn?

Jag är mycket tacksam för svar på dessa frågor eller andra tankar kring detta.

PS. Han fick betala ca:45000 för den.

Hmm, i mina öron låter det inge bra det där. Jag skulle inte köpa en hoj utan att ha kollat upp allt först.

Dessutom var väl 45 tusen inge höjdarpris för en importerad via privatsäljare.

Jag fick min för 46500 2100 mil, importerad men varit i sveige sedan 4-5 år nu.

Hoppas det går vägen, och hoppas jag hade fel! :tummenupp

Om hojen inte registrerats in tidigare så finns därmed ingen regskylt eller regnummer.

Om det lämnas upp till nya ägaren att registrera in den så får han boka tid för typbesiktning där han tar med de ägarpapper som finns på hojen från ursprungslandet, betalar kostnaden för att regga in hojen, och väntar på papper och skylt på posten.

Swedie skrev:
2259647 Om hojen inte registrerats in tidigare så finns därmed ingen regskylt eller regnummer.

Om det lämnas upp till nya ägaren att registrera in den så får han boka tid för typbesiktning där han tar med de ägarpapper som finns på hojen från ursprungslandet, betalar kostnaden för att regga in hojen, och väntar på papper och skylt på posten.

Vet du vad det kostar att regga in hojen?

Ägarpapper ifrån ursprungslandet? Kan det ersättas av något annat papper, typ kvitto eller liknande från försäljaren?

Tack för svaret!

Jonthe skrev:
2259637 Hmm, i mina öron låter det inge bra det där. Jag skulle inte köpa en hoj utan att ha kollat upp allt först.

Dessutom var väl 45 tusen inge höjdarpris för en importerad via privatsäljare.

Jag fick min för 46500 2100 mil, importerad men varit i sveige sedan 4-5 år nu.

Hoppas det går vägen, och hoppas jag hade fel! :tummenupp

Håller med dig, det är därför jag tycker att det är konstigt att så mycket saknas, som regskylt, servicebok osv.

alisheik skrev:
2259655 Vet du vad det kostar att regga in hojen?

Ägarpapper ifrån ursprungslandet? Kan det ersättas av något annat papper, typ kvitto eller liknande från försäljaren?

1200 kr eller nått

alltså regbeviset från ursprungslandet. utan det kan du inte registrera in hojen.

låter helt mysko säkert stulen nånstans annars borde det finnas ägar papper

Swedie skrev:
2259663 1200 kr eller nått

alltså regbeviset från ursprungslandet. utan det kan du inte registrera in hojen.

Min kompis har fått ett ett papper där det står "Fahrzeugbrief" på tyska, på det pappret kan man ta del av motorcykelns modell, chassinummer,osv. pappret är vitt men texten är grön,kan det vara regbeviset?

Tack för hjälpen!

Detta luktar skit lång väg,kommer inte alls att kunna regga in denna i sverige utan papprena som swedie skriver..vart en dyr stunthoj ;)
har ni kollat ramnummer så det inte ser hemknackat ut?
Läsvärt (Pdf) http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/privatimport-a4.pdf

Edit:

alisheik skrev:
2259690 Min kompis har fått ett ett papper där det står "Fahrzeugbrief" på tyska, på det pappret kan man ta del av motorcykelns modell, chassinummer,osv. pappret är vitt men texten är grön,kan det vara regbeviset?

Tack för hjälpen!

Det är tyska registreringsbeviset,lite mer info om det: http://www.autopower.se/?oppna=/importguiden/import9.asp

Last edited:
alisheik skrev:
2259702 okej då får vi skicka in den och pröjsa och sedan vänta på regskylten,,, tack för hjälpen!

Man skickar inte in papperna, du tar med dom till registreringsbesiktningen på bilprovningen & där tar dom hand om Fahrzeugbrief'et & knappar in alla data, sedan kommer det hem ett svenskt registreringspapper.

det tog ca: 4 timmar på bilprovningen med allt som görs.
typbesiktning
vägning (4-500:-)
kontrollbesiktning med allt som tillkommer

2140:- för rubbet om jag inte missminner mig (2004)

för mig tog det en knapp vecka innan allt var klart

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back