Lite hjälp till en rookie på det här med MC-kort? :)

Torgilsman

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
Ducati 750 ss ie 2001
Tjenare alla hojfantaster!
Det är så att jag planerar att ta kortet nu, nästa onsdag. ( 08/06-11 )
Jag har ett antal frågor som jag inte riktigt har koll på. Jag har kört privatist och inte tagit några lektioner. Därför undrar jag lite rent allmänt om positionering. Kanske kan ni hjälpa mig att reda ut hur jag skall bete mig i följande situationer:

1. Vänstersväng på landsväg.
2. Högersväng i trafikljus.
3. Vänstersväng i korsning utan trafikljus.
4. Ren allmän positionering på olika typer av vägar.

Jag vet att det här är lite nybörjarvarning, men det är mest för att dubbelkolla.
Det är också så att jag pluggat in säkerhetskontrollen och i den ingår ju att kolla lager i sving, styrkrona och hjul. Problemet är att min cykel inte har något centralstöd och jag undrar hur jag då skall göra när detta blir aktuellt. Jag undrar också hur långsamt de vill att man skall köra på manöverprovet.

Ända sedan jag körde cross första gången, när jag var fem, har jag drömt om att ha MC-kort och nu hoppas jag att den drömmen går i uppfyllelse. Man kan ju hoppas i alla fall!
MYCKET tacksam för svar!

Ha det fint :)

Han/hon som har övningskört med dig borde ju veta allt det där ;)

1) Utnyttja vägen, är det fri sikt genom kurvan så kan du skära mittlinjen, annars ska du hålla dig på din sida, med hela kroppen, inkl hjälm, men ligga till höger före svängen, skära in mot vänster och sen ut mot höger igen. Men utgångspunkten är ju att man ligger mitt på sin egen väghalva. Tänk på att en hoj tar upp väldigt mycket plats när man lutar omkull den.

2) Är det bara en fil så strax till höger om mitten. Är det smalt, ta upp mer plats så ingen tränger sig förbi. Är det nästan tvåfiligt så kan du lämna plats för en bil bredvid.

3) Beror på väg, typ av korsning och trafiksituation, men normalt sett håll till vänster och håll koll på annan trafik.

4) Ligg INTE och slicka vägren, då ökar risken att folk tror att du är en moped! På krokväg i skogen utnyttjar man hela vägen om det är möjligt, annars hela din egna halva. På motorväg, motortrafikled mm så håller man sig mitt i sin fil, eller så långt från annan trafik som möjligt.

I korsningar, med eller utan trafikljus, utgå från att ta plats som en bil. Så placera hojen så att den hamnar/skulle hamnat mitt framför/bakom en bil.

Tack så mycket!
Ja, det är min far jag kör med, och visst har han mycket körvana. Det är det inget snack om, men det vore surt att kugga på något som han lärt sig under tidigare delen av kritaperioden då han tog kortet. ;)
Okej, hur är det med att gå ut till höger coh stanna, för att därefter göra en vänstersväng. Hur långt innan svängen gör man det?
Det blir antagligen ingen uppkörning i alla fall då jag måste köpa ett nytt bakdäck först. Men tack ändå!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park