Lite hjälp med gixxern....

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Nu är det tredje sommaren hojen bara står och ruttnar... Så nu jäklar ska jag sätta fart. I år ska den bli färdig annars går den i graven eller säljs!

Hojen är en GSXR 750 -85. Saker som är kvar är:

*Cross-styre, raisers, styrkrona
*Nya omkopplare (start/stop, blinkers/ljus/tuta)
*Undertail + vita bakljus (till R1 98-99 då bakdelen är bytt)

Frågan är var kan jag hitta dessa saker? Undertailen har jag ju hittat hos S-racing. Cross-styre+raisers är ju inte så svårt att hitta heller, men styrkrona till min gamling verkar vara svårare. Svårast av allt verkar vara omkopplare. Har hittat för blinkers/ljus/tuta på Touringbutiken men inte för start/stop.

Är det någon som gjort dessa förändringar och vet var jag kan få tag på dessa saker? Jag har inte kollat några tyska sidor då jag har så dålig koll på dom. Är det någon som kan tipsa mig om något där?

Är det något jag måste tänka på om jag byter styre? Såg någonstans att man måste beställa längre bromsslangar osv. Är det nödvändigt?

Snälla hjälp mig! Jag är desperat!

Annars kanske det är nån som vill köpa den? :)

GrimReaper skrev:
2249750
men styrkrona till min gamling verkar vara svårare.

Finns det ngn verkstadsskola (ex Lernia) i närheten så är det bara knalla in med orginal och be dom apa en.

GrimReaper skrev:
2249750
Såg någonstans att man måste beställa längre bromsslangar osv. Är det nödvändigt?

Hoppa in på ex Specma eller annan firma som pressar hydralslang och be ngn mecka ihop ett par på fikarasten, går på ngn hundring och brukar oftast vara nödvändigt då dom gamla inte når på ett cross styre.

Last edited:
När det gäller styrkronan så var det någon som tidigare påpekade att man kunde förstärka orginalet och bara fästa raiser's i den. Men hur ska man förstärka den då?

Är det någon som vet om broms-/kopplingsslang räcker till ett cross-styre?

Och slutligen, finns det ingen som vet var man kan få tag på omkopplare?

GrimReaper skrev:
2255405 När det gäller styrkronan så var det någon som tidigare påpekade att man kunde förstärka orginalet och bara fästa raiser's i den. Men hur ska man förstärka den då?

Är det någon som vet om broms-/kopplingsslang räcker till ett cross-styre?

Och slutligen, finns det ingen som vet var man kan få tag på omkopplare?

Wiseguy som är moderator på fighter-forumet skrev lite om sin förstärkning av orginalet.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106420
men jag skulle nog rekommendera att köpa en, känns säkrare.

Sen angående slangarna så vet jag inte, men troligen måste man ha längre. Jag har inte kommit så långt så jag har monterat på styret än, men jag kommer definitivt köpa nya slangar, vill gärna ha lite modernare saker för att stoppa min urgixxer.

omkopplare vet jag icke. ebay kanske, eller denniskirk.com, dem har säkert.

Det ser väl ut som att jag måste kolla om utlandet har något att erbjuda. Någon som har några dåliga erfarenheter från att handla från t.ex. Tyskland?

Lägger upp några bilder på projektet så ni får se vad det handlar om... Kanske någon som blir sugen på att köpa den?!?!

Bifogat

• HPIM3479.jpg
    HPIM3479.jpg
    89.8 KB · Visningar: 83
  • HPIM3584.jpg
    HPIM3584.jpg
    79.6 KB · Visningar: 80
  • NySvetsad.jpg
    NySvetsad.jpg
    118.2 KB · Visningar: 94
Passar R1 arslet så där bra eller har du byggt om din bakram?

Såg ju ut att vara 100% fit nästan :)

ghandi skrev:
2258904 Passar R1 arslet så där bra eller har du byggt om din bakram?

Såg ju ut att vara 100% fit nästan :)

Det är en R1'as bakram som är specialsvetsad. Ska man göra något, ska man göra det ordentligt! (tog 1,5 år innan det blev klart :huvet)

Är det någon som vet vad besiktningen säger om det?

GrimReaper skrev:
2259005 Det är en R1'as bakram som är specialsvetsad. Ska man göra något, ska man göra det ordentligt! (tog 1,5 år innan det blev klart :huvet)

Är det någon som vet vad besiktningen säger om det?

Lär inte gilla det men om du inte säger ngt så märker dom nog inget om det e bra gjort. Inte precis varje dag dom får in en urgixxer :)

Om dom märker det så hamnar du på reg.bes med ett ombyggt/amatörbyggt fordon vilket inte e så satans dyrt iofs.

ghandi skrev:
2259091 Lär inte gilla det men om du inte säger ngt så märker dom nog inget om det e bra gjort. Inte precis varje dag dom får in en urgixxer :)

Om dom märker det så hamnar du på reg.bes med ett ombyggt/amatörbyggt fordon vilket inte e så satans dyrt iofs.

Då var det ungefär som jag trodde. En ny reg.bes är jag endast rädd för eftersom det tar ännu mer tid.

Men det är en hel del pill kvar. Så som att det nya avgassystemet saknar fästbrickor som måste tillverkas, batteriet hänger för tillfället i lite ståltråd, fästpunkter för bakkåpan/undertailen verkar saknas, styret och lackning.

Så det är mycket som kan krångla på vägen... Vill ju ut och åka NU! :(

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...