Lite hjälp här tack

Poe_71

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
...
Först av allt borde jag väl be om ursäkt för ännu en "hjälp mig välja"-tråd. Så det gör jag. Jag är 31 och har precis börjat jobba på lappen. Har suttit uppe inatt och kikat på diverse forum, men inte riktigt kommit fram till vilken hoj som kan tänkas passa för mig. Givetvis blir det mycket provåka längre fram, men just nu behöver jag några tips att rikta in mig på.

Ekonomi & billig försäkring är en prioritet, jag har helt enkelt inte råd med något monster i nuläget. Jag skulle alltså vilja ha en schysst sporthoj med mycket körglädje, bra driftsäkerhet och hyfsat låga kostnader. Har förstått att en Triumph TT600 kanske skulle kunna vara något? Eller kan man i min ålder komma undan med en human försäkring på en R6'a eller CBR600 från cirka '97 eller så? Kommer med största sannorlikhet bo i Umeå när första hojen ska införskaffas, om det nu spelar någon roll, med tanke på försäkringen.

Alla förslag är välkomna, vill ha tips vad gäller både försäkring och modeller. Jag är otroligt grön på området ;)

Om du vill ha mycket köra och lite betala försäkring så varför inte prova denna BMW RS1200.

Hmm kunde inte låta bli att lägga upp bilden på den Galne Dansken, det är våran kära Kryptonit som tagit bilden.
Den här galningen är bland dom snabbaste på Rörken med denna BMW.

Notera bakhjulet som är i luften :crash

Bifogat

• dansken.jpg
    dansken.jpg
    71.4 KB · Visningar: 358
Mitt standardråd är att du ska köpa någon enkel och billig sak som förstahoj. Dels för att det tar ett tag att komma underfund med vilken typ av hoj du vill köra. Väldigt många byter hoj efter första året. Dels att sporthojar är svåra att köra jämfört med många andra hojar. Det är i mitt tycke bäst att börja köra på en motorsvagare hoj och lära sig ta kurvor utan att förlora fart. Jag har blivit omkörd på rakor för att sedan ha samma hoj mer eller mindre stillastående framför mig i första kurva. Snacka om att gå efter effekt utan att lära sig köra hojen.

Ta en koll på SV650, Diversion 600 och liknande hojar eller varför inte en offroadare typ XT600 eller DR650.

Kjell

Kolla på tt600

Tjenare! jag har en triumph tt 600 och trivs som fisken i vattnet med den tillräckligt med drag i den för wheelies.... :D
grymma bromsar så man kan göra snygga stoppies utan problem... :D
och om man inte gillar sådant så är det ju en snygg hoj också, som är stabil att köra..... :fakta

Undrar du mer så Pm:a mig... :hej

Vad är en billig cykel..?

Åker själv på en gsxr 1100 från -86 och den är billig både i inköp och försäkring... :tummenupp Dock kräver det sin man när det svänger......

Vad jag förstått så är sporthojar tidigare än -91, -92 billiga i försäkring och dessa är även billiga i inköp. Vettiga "små" sporthojar är kawa GPX600r/zzr600 samt suz 750r

//B

Tack för alla svar. Att BMW var billig att äga var en nyhet för mig, får ta och kolla upp det. Gäller det även deras övriga modeller?

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back