Lite hjälp ang Husa 650?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hämtade en ny -06 för lite mer än en vecka sen men fick inte grejorna för att få den ostrypt från igår o idag. Har nu haft av förgasaren, bytat lågfartsmunstycket, bytt nål (även om de såg likadana ut) och tagit bort trottelstoppet. Dessförinnan är nätet längst bak på ljuddämparen borta liksom metallbrickan under luftfiltret. Fick i hop allt alldeles nyss och skulle prova o starta. Batteriet var dött så jag tog hjälp av en batteriladdare för att få igång den, elstarten började dra runt som den skulle men hojen startar inte:confused: Har kollat så alla slangklämmor sitter rätt och förgasare o insug har blivit tätt och det är precis som det ska. Vad kan vara fel:confused: Har inte kollat tändstiftet än i och för sig, batteriet har jag satt på laddning nu under natten, har inte glömt att öppna BÅDA bensinkranarna liksom slangar o dylikt är tätt. Någon som har nåt förslag??

När jag fick min 06a fick jag ett för litet lågfartsmunstycke med i avstrypningskitet (som jag för övrigt också fick efterfråga för det var inte med vid leverans), jag fick ett 40 och med erfarenhet av den gamla Dell'Ortoförgasaren trodde jag att det var helt okej.

Resultatet av det var att det var lögn i h-e att få igång den... med ett 45 i har den startat som en klocka på elstarten eller med kicken, varm som kall. Nya nålen i 2a hacket, 45 låg- och 165 huvudmunstycke. Detta med orginalsystem och inget fix eller trix med motorn.

Det kanske inte hjälper dig, men det var iaf det som var "fel" på min (som jag var sååå nära att slänga på soptippen innan jag ens provkört den... *arg*).

Kicka måste man för övrigt lära sig för att räkna sig som fullvärdig Husaägare. *L* Lycka till! :tummenupp

Geronimo79 skrev:
2498584 Hämtade en ny -06 för lite mer än en vecka sen ... Någon som har nåt förslag??

:tummenupp
Yasha skrev:
2498748 När jag fick min 06a fick jag ett för litet lågfartsmunstycke med i avstrypningskitet (som jag för övrigt också fick efterfråga för det var inte med vid leverans), jag fick ett 40 och med erfarenhet av den gamla Dell'Ortoförgasaren trodde jag att det var helt okej.

Resultatet av det var att det var lögn i h-e att få igång den... med ett 45 i har den startat som en klocka på elstarten eller med kicken, varm som kall. Nya nålen i 2a hacket, 45 låg- och 165 huvudmunstycke. Detta med orginalsystem och inget fix eller trix med motorn.

Det kanske inte hjälper dig, men det var iaf det som var "fel" på min (som jag var sååå nära att slänga på soptippen innan jag ens provkört den... *arg*).

Kicka måste man för övrigt lära sig för att räkna sig som fullvärdig Husaägare. *L* Lycka till! :tummenupp

Jag pratade med en kille på Keva i Hässleholm och han skickade hem nål med en liten bricka, en liten fjäder och en skruv för att hålla nålen på plats. Vad lågfartsmunstycket var i för storlek glömde jag faktiskt att titta på men huvudmunstycket skulle ialla fall vara 160. Nålen ska vara i 4:e snäppet uppifrån enligt honom. Sedan skulle jag skruva in blandskruven helt för att sedan skruva ut 2 varv. Hade ute nålen en andra gång för att se så den verkligen var rätt i och jag måste ha gjort rätt där. Gjorde i och för sig en liten tavla när jag skulle skruva i huvudmunstycket efter jag satt i lågfartsmunstycket så den gick av. Har emellertid då plockat bort det som fastnade utan att skada några gängor eller nåt annat och satt i ett nytt. Dock var det egentligen till en Mikuni förgasare istället för Keihin men enligt en mc handlare här hemma ska det inte ha nån betydelse då det är gängorna som räknas. Det jag satte i var kortare än det andra men nålen kommer ju aldrig så långt ner ändå så det ska inte ha nån betydelse heller.. men tack för ditt förslag.. :tummenupp

Geronimo79 skrev:
2498817 :tummenupp

Jag pratade med en kille på Keva i Hässleholm och han skickade hem nål med en liten bricka, en liten fjäder och en skruv för att hålla nålen på plats. Vad lågfartsmunstycket var i för storlek glömde jag faktiskt att titta på men huvudmunstycket skulle ialla fall vara 160. Nålen ska vara i 4:e snäppet uppifrån enligt honom. Sedan skulle jag skruva in blandskruven helt för att sedan skruva ut 2 varv. Hade ute nålen en andra gång för att se så den verkligen var rätt i och jag måste ha gjort rätt där. Gjorde i och för sig en liten tavla när jag skulle skruva i huvudmunstycket efter jag satt i lågfartsmunstycket så den gick av. Har emellertid då plockat bort det som fastnade utan att skada några gängor eller nåt annat och satt i ett nytt. Dock var det egentligen till en Mikuni förgasare istället för Keihin men enligt en mc handlare här hemma ska det inte ha nån betydelse då det är gängorna som räknas. Det jag satte i var kortare än det andra men nålen kommer ju aldrig så långt ner ändå så det ska inte ha nån betydelse heller.. men tack för ditt förslag.. :tummenupp
1 Lägg hojen på sidan så du får soppa till förgasaren.
2 Ge den två snappsar med gasen
3. Testa starta
Fugerar det inte nu så
4 Kör runt mororn några varv med pysen intryckt
5 Skruva upp tomgångnen ett halvt varv
6 Ta lite till på tomgången
Tja har den inte startat ny skulle jag kolla om jag hade gnista och soppa i förgasaren
HAr jag det skulle jag börja kolla på om det var rätt besyckning som du fick i hojen.
7 Jaha då borde den starta så det är bara att ta fram startgasen.
Startar den inte nu då kan du åka till skroten med den eller ringa Jonas Hof på teknis mc och se vilken handlare hojen är köpt av. Skulle inte tro att det behövs...

Lycka till
Vad köpte du för nål förresten?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back