Lite gnäll på Smc-försäkringen...

Med tanke på annat försäkringsbolag. Jag har Bilsport & Mcs försäkring på min hoj. Känner igen villkoren.
De har nämligen samma, 2 godkända lås och inlåsning nattetid på egna adressen när man är hemma.

.
Jag kom att tänka på något annat. Har kanske missat, eller inte läst villkorsinfon tillräckligt ingående men hur tolkar man "2 godkända lås".
Räknas t.ex. dörrlåset som ett godkänt lås?

2 godkända lås är 2 lås på HOJEN, dvs styrlås plus ett godkänt skivbromslås

ett av försäkringsvillkoren är ”inlåst hoj nattetid på egen adress”.

Kul villkor egentligen, man får uppenbarligen inte köra längre sträckor med sin cykel än man kan ta sig hem innan natten faller på, dom kan exempelvis inte ha många touringåkare som kunder. :rolleyes:

Man måste ju få vara på semester med hojen eller sova över hos en polare nån gång och ha hojen i hans garage tex.?
Ja vad gäller på SMC-kurserna då, där kan man ju inte ha hojen inlåst över natten när man befinner sig på en bana:confused:

Jag skulle också fortsätta ha min hoj på jobbet om jag var du.

Du kan ha hojen var du vill men villkoren och självrisken ändras.

Ringde och frågade Folksam om vad som gäller och fick följande svar:

1. Motorcykeln ska nattetid på hemortsadressen förvaras i låst utrymme
till exempel garage, källare, eller förråd.
Bor man i hyreshus så är det OK att garaget är på annan adress

2. Om man är hos flickvännen hela tiden så är det till och med OK att ha hojen utomhus under natten utan förhöjd självrisk.

Sen till den lite knäppa delen...

Om man läser i försäkringsvillkoren (http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S8984.pdf/$FILE/S8984.pdf) på sid 21 står följande:

Kravet på låsning gäller inte när motorcykeln förvaras i låst garage eller
annan låst lokal som du ensam har tillgång till.

Vilket är lättast att bryta upp en dörr eller ett skivbromslås????

Ringde och frågade Folksam om vad som gäller och fick följande svar:

1. Motorcykeln ska nattetid på hemortsadressen förvaras i låst utrymme
till exempel garage, källare, eller förråd.
Bor man i hyreshus så är det OK att garaget är på annan adress

2. Om man är hos flickvännen hela tiden så är det till och med OK att ha hojen utomhus under natten utan förhöjd självrisk.

Se där, då har vi än fler bedömningar från Folksam hur deras egna villkor gäller eller ska tolkas:

1). Krav på inlåsning nattetid på egen adress (enl Susanne Östling)
2). Låst med 2 st godkända lås, utan något garagekrav (enl 1:a handläggaren jag pratade med)
3). Ok med garage på annan adress vid boende i hyreslägenhet (enl HevyD's och ev vissa andras handläggare)

Kan med andra ord bli spännande hur en eventuell stöld skulle bedömas samt ersättas/självriskbestämmas, när villkoren verkar variera beroende på vem man pratar med inom Folksam.

Dock så finns ingen notis i Folksams korta villkor som medger garage på annan plats än hemadressen vid hyreslägenhet...

Fått tipset av Jesper på SMC att prata med vissa försäkringsinsatta både på SMC samt Folksam ang problemställningen i denna tråd, men de berörda är tyvärr ännu på semester.

Bifogat

• SMC_Villkor.jpg
    SMC_Villkor.jpg
    116.2 KB · Visningar: 75
Missförstår du inte vad Folksam säger? Kravet på garage gäller ju bara för förvaring på hemortsadressen, då det är för lätt att slå på ett reg.nr och sen åka & hämta den på gatan. Står den på annan s.k ort så gäller ju inte kravet.

Missförstår du inte vad Folksam säger? Kravet på garage gäller ju bara för förvaring på hemortsadressen, då det är för lätt att slå på ett reg.nr och sen åka & hämta den på gatan. Står den på annan s.k ort så gäller ju inte kravet.

När man läser texten i villkor 27 en gång till, så låter det ju precis som du säger. :)

Hoppas så är fallet, då är alla problem lösta. :tummenupp

Men då jag pratat med kundtjänst/handläggare, har resonemanget låtit omvänt på det sätt som beskrivits i tråden.

Får nog ringa Folksam igen och kolla upp detta.

Knappast en nyhet att försäkringar är lika dynamiska som gummisnoddar, svaren man får beror helt på vem man snackar med för tillfället.

I tillägg skrivs villkoren så luddiga att det alltid finns utrymme för diskussioner om dessa.

"Motorcykel ska låsas med två skilda lås som är godkända av oss."

- Vilka lås godkänner dem, är det en typ av lås eller vissa tillverkare/modeller?

"Nyckeln får inte lämnas kvar i motorcykeln eller i närheten av den och ska i övrigt förvaras på ett säkert sätt."

- Närheten? Hur långt ifrån är det? Är det avstånd i meter, annat rum eller rent av annan lokal/fastighet?

- Säkert sätt? Räcker det om jag lägger nyckeln i bokhyllan i sovrummet eller måste jag ha ett låst nyckelskåp? Kanske rent av ett värde- eller vapenskåp?

"Motorcykeln ska nattetid på hemortsadressen förvaras i låst utrymme till exempel garage, källare eller förråd"

- Med andra ord kan jag parkera den hur jag vill, var jag vill, så länge jag inte parkerar den på hemortsadressen, då den måste förvaras i ett låst utrymme. Jag kan alltså låta den stå låst på gatan i city om nätterna medan jag sover hemma i förorten...

:fyllisar

Angående godkända lås.

Ringde Folksam för 1 år sedan om just denna fråga och fick till svar att låset ska vara godkänt av Stöldskyddsföreningen.

Hur svårt kan det vara att skriva stöldskyddsföreningen isf "av oss" ????

Samma sak står om skyddskläder "godkända av oss" vilket betyder enligt deras kundtjänst "kläder för MC bruk"
Frågade om dom skulle vara godkända på något sätt och det behövde dom inte vara utan endast "kläder för MC bruk" var det som gällde.

Jag fick brev från Salus Ansvar i går!! Höjning på halv/helår Från 5800kr till 18800kr!!
Samma hoj och samma adress bara jag som är äldre!!
Kan inte vara bra att bli äldre!!! :mad:

Bilsport&MC kräver inte att man har den inlåst överhuvudtaget, dock ska den låsas med två separata lås t.ex styrlås + skivbromslås.

Case closed.

Efter att ha ifrågasatt tolkningen av "inlåsning nattetid på hemadress" med div skadereglerare, så blev jag hänvisad till en trevlig chef på Folksam som heter Kjell Jonsson.

Och han bekräftade att det bara är på hemadressen hojen behöver vara inlåst under natten (och ej om den parkeras på annat håll), samt att det INTE är ngt krav att natt-parkera hojen på hemadressen.

Han förtydligade det hela med att en advokat fullständigt hade kört över Folksam ifall de skulle strula vid en eventuell stöld från t.ex mitt jobbgarage, sett utifrån Folksams eget villkor 27 - Aktsamhetskrav fordon.

Bilsport&MC kräver inte att man har den inlåst överhuvudtaget, dock ska den låsas med två separata lås t.ex styrlås + skivbromslås.
Jag tolkar det som inlåst på hemort. Kolla texten jag saxat från deras hemsida:
"Fordonet ska vara låst med två skilda godkända lås dvs ett styrlås och ett bygel- eller bromsskivelås som Stöldskyddsföreningen rekommenderar. När mc:n finns på hemorten ska den nattetid förvaras i låst utrymme t ex garage, förråd eller källare (utrymmet ska ha fyra väggar, tak och låst dörr)."

Dock står det inget om att hojen skall ha/inte behöver ha de 2 låsen i det låsta utrymmet.
Någon som kollat detta med Bilsport?

Jag tolkar det som inlåst på hemort. Kolla texten jag saxat från deras hemsida:
"Fordonet ska vara låst med två skilda godkända lås dvs ett styrlås och ett bygel- eller bromsskivelås som Stöldskyddsföreningen rekommenderar. När mc:n finns på hemorten ska den nattetid förvaras i låst utrymme t ex garage, förråd eller källare (utrymmet ska ha fyra väggar, tak och låst dörr)."

Dock står det inget om att hojen skall ha/inte behöver ha de 2 låsen i det låsta utrymmet.
Någon som kollat detta med Bilsport?

Det du skriver stämmer bra, men inte för basförsäkringen som jag har, se citat. Däremot är det andra regler för t.ex offroadförsäkring. Har du basförsäkring kan du ha den ute på gatan med endast styrlås + annat godkänt lås.

"Fordonet ska vara låst med två skilda godkända lås dvs ett styrlås och ett bygel- eller bromsskivelås som Stöldskyddsföreningen rekommenderar. Om mc:n är av Harley Davidson-fabrikat ska den nattetid förvaras i låst utrymme (med fyra väggar, tak och låst dörr t ex garage eller förråd) när den finns på hemorten. "

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back