Lite generella mc-frågor(cylinderantal, effekt osv)

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
OBS! Jag har googlat lite försiktigt men utan vidare resultat, men om ni hittar något så är det bara att länka.

Jag letar efter en första hoj och jag har läst i andra trådar om vad som rekommenderas, men det blir alltid så brett i och med att alla har olika åsikter.

Så här är mina frågor som ska leda till att jag kan analysera hojjar på papper:

Vad innebär cylinderantalet? Mer cylindrar bättre acceleration? Även i jämförelse till cylindervolym

Hur påverkas en hoj när man stryper den? Vad accelererar snabbast respektive har snabbast topphastigheten, en stryp 45kw eller en strypt 90kw?

Förlorar man lika mycket oavsett om man stryper med brickor, cdi eller gashandtaget?
 
Vad innebär cylinderantalet : Hur många cylindrar det finns på motorn.

Mer cylindrar bättre acceleration : En tvåcylindrig motor kan vara snabbare än en fyrcylindrig motor och samtidigt tvärtom när det handlar om mer än cylindrarna.

Hur påverkas en hoj när man stryper den : Den mister sin originaleffekt.

Vad accelererar snabbast respektive har snabbast topphastigheten, en stryp 45kw eller en strypt 90kw : Beror helt och hållet på hur mycket var och en av de två är strypta.

Förlorar man lika mycket oavsett om man stryper med brickor, cdi eller gashandtaget : En strypning är som det låter mycket riktigt ett sätt att minska effekten.Hur det sedan görs spelar ingen större roll om man uppnår den utsatta minskade effekten.
 
Last edited:
Låg vikt ger acceleration.
Lågt luftmotstånd ger toppfart.
Ju mindre effekt man måste strypa bort, ju mer beter sig motorn som den är konstruerad för.
Jag skulle dock föredra en motor med relativt stor volym och ganska lågvarvig karraktär, ety det känns trevligare att åtminstone ha bottendrag när man inte får ha toppeffekt.
Ergo: Jag skulle rekomendera en offroadmodell.
Efter en säsong så vet du vilken typ av körning som är din grej.
 
Några kompletterande synpunkter på Ankans svar:

Strypsatser utan mekanisk påverkan (strypning) på insug eller avgas är att föredra. då är det oftast gaspådraget som begränsar och hojen behöver inte bestyckas om eller få ny soppamapp.

Personligen tycker jag att de hojar som stryps mindre (dvs har lägre originaleffekt) verkar gå bättre som strypta, det är ju också en rätt naturlig konsekvens då en kraftfull strypning kräver en känslig hand vid injustering på grund av att motorn inte alls arbetar under de förutsättningar den konstruerades för. Det är förmodligen en bidragande orsak till att strypsatserna demonteras så fort besiktningen är avklarad...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top